2009-05-17, 19:17
Medlem
Nichosjs avatar
Mäktigt värre att Federer tar Nadal inför RG!
Citera
2009-05-17, 19:47
Medlem
Castlevanias avatar
Kul att Federer fick vinna och bryta förbannelsen mot Nadal. Den här vinsten kan vara den rätta medicin schweizaren behöver inför fortsättningen. Dock var det nära att Nadal lyckades bryta till 5-5. Då hade det kunnat bli en annan match, speciellt om Nadal kommit igång. Men Nadal var inte på tårna och kom aldrig upp i normal standard i den här turneringen. Dalande form eller ovana förhållanden? Spelare har klagat på underlaget.

Nu har Nadal två heta utmanare i RG. Man ska inte glömma att Djokovic förmodligen imponerat mest under veckan. Federer går in i RG med nyvunnet självförtroende och visar tennisvärlden att det GÅR att slå Nadal på grus. Jag tyckte det var den gamle Federer långa stunder. Bra att han sökte sig på nät.

Samtidigt var det här en väckarklocka för Nadal som måste höja sitt spel. Jag tror dock inte det blir några problem. Nadal kan banorna i Franska in och utantill och där trivs han allra bäst.

Starkt av Söderling att slå Simon. 6-0 i avgörande set är grymt bra. Speciellt på svenskens sämsta underlag. Vinci gjorde också en godkänd insats även om det blev stryk mot Tsonga.
Citera
2009-05-17, 20:14
Medlem
moviemovies avatar
Nadal var väl inte upp vid nät en enda gång? Han vann mindre än 50% av poängen på sin andra serve. Han hade det tufft idag.

Federer dominerade totalt. Lite konstigt med tanke på hur många bollar han slog utanför banan eller i nät. Han gav Nadal många gratispoäng. Han måste försöka hålla nere sina UE mer. Men han har väl den spelstilen antar jag. Blev så idag att han fick satsa mycket och gå på chans ibland.

Lite trött på tjatet om att Nadal är trött. Killen som ska ha en grym fysik? Visst var det en långt match igår, men man borde ta med i beräkningarna att båda spelarna tar 1 minut på sig mellan poängen.

Vi såg väl alla Nadal efter Verdasco-matchen i AO. Visade inte antydan på trötthet i finalen då inte. Idag var Federer helt enkelt bättre.

För er som undrar så kommer inte Murray att tappa 3:e platsen på rankningen även om han är titelhållare i Madrid. Poängen från den turneringen kommer att ändras till hösten.

Så det betyder väl att Federer kommer få en liknande lottning som i Madrid. Ingen Djokovic förrän i en eventuell final, möjligtvis Murray i en semi (dock inte så troligt). Låter bra det för Federer!
Citera
2009-05-17, 20:18
Medlem
Federer har väl Djokovic att tacka för denna segern. Nadal fick slita hårt i den längsta tresetsmatchen någonsin igår och var säkert som ni redan sagt ganska sliten. Man ska väl inte ta ifrån Kung Rogge hans prestation och givetvis stärker detta honom mentalt. Jag tror att en spärr upplöstes tack vare segern.
Känns väl ändå osannolikt att någon ska kunna ro på Nadal när han härjar på sina favoritbanor i Paris.
Citera
2009-05-17, 20:23
Medlem
Tydligen har centercourten i Wimbledon invigts med uppvisningspel av S.Graf, A.Agassi, K.Clijster och T.Henman, med taket utfällt och regn ute.
Ett klart framsteg tycker jag.
Citera
2009-05-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Kul att Federer fick vinna och bryta förbannelsen mot Nadal. Den här vinsten kan vara den rätta medicin schweizaren behöver inför fortsättningen. Dock var det nära att Nadal lyckades bryta till 5-5. Då hade det kunnat bli en annan match, speciellt om Nadal kommit igång. Men Nadal var inte på tårna och kom aldrig upp i normal standard i den här turneringen. Dalande form eller ovana förhållanden? Spelare har klagat på underlaget.

Nu har Nadal två heta utmanare i RG. Man ska inte glömma att Djokovic förmodligen imponerat mest under veckan. Federer går in i RG med nyvunnet självförtroende och visar tennisvärlden att det GÅR att slå Nadal på grus. Jag tyckte det var den gamle Federer långa stunder. Bra att han sökte sig på nät.

Samtidigt var det här en väckarklocka för Nadal som måste höja sitt spel. Jag tror dock inte det blir några problem. Nadal kan banorna i Franska in och utantill och där trivs han allra bäst.

Starkt av Söderling att slå Simon. 6-0 i avgörande set är grymt bra. Speciellt på svenskens sämsta underlag. Vinci gjorde också en godkänd insats även om det blev stryk mot Tsonga.
33 raka matcher på grus för RN, lika många raka matcher som Björne hade i DC innan han la av om jag kommer ihåg?
Citera
2009-05-17, 20:30
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Lite trött på tjatet om att Nadal är trött. Killen som ska ha en grym fysik? Visst var det en långt match igår, men man borde ta med i beräkningarna att båda spelarna tar 1 minut på sig mellan poängen.

Det är inte mänskligt att begära att ens fysikmonstret Nadal ska hinna återhämta sig på en dag, inte ens ett dygn förresten. Det hade förhoppningsvis räckt mot sämre spelare, men inte mot spelare av Federers klass. Samtidigt är det inte hela sanningen. Nadal har inte kommit upp i maxnivå på hela turneringen.

Federer spelade matchen själv och lät inte Nadal vara med och leka. Antingen slog han vinnare eller enkla misstag. Nadal tog för få egna initiativ och var som sagt inte tillräckligt på tårna.
Citera
2009-05-17, 20:41
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
33 raka matcher på grus för RN, lika många raka matcher som Björne hade i DC innan han la av om jag kommer ihåg?

Japp, det stämmer. Björn var ett riktigt pålitligt ankare under sin tid.
Citera
2009-05-17, 20:52
Bannlyst
Så här går det när Federer inte slår bort sig själv, idag satt slagen och han blev inte stressad av Nadals försök att spela ut mot hans backhand. Han inväntade rätt tillfälle och trampade runt och slog en forehand ut mot linjen, då hade Nadal väldigt svårt att göra något.

Världens Bäste kanske är tillbaka.
Citera
2009-05-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie

Själklart var Nadal inte 100% fysiskt återhämtad från gårdagens match, därtill har han spelat 4 turnering de fem senaste veckorna varav han nått final i samtliga.

Jag tror att både Djokovic och Federer har möjligheter att slâ Nadal men då krävs det att Nadal har en dålig dag eller att endera gör sitt livs match. Nyckeln ligger nog i att vinna första set samt att variera spelet för att få Nadal ur balans, kanske lite psykning (råka sparka omkull hans vattenflaskor exempelvis).
Citera
2009-05-17, 22:41
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Själklart var Nadal inte 100% fysiskt återhämtad från gårdagens match, därtill har han spelat 4 turnering de fem senaste veckorna varav han nått final i samtliga.

Jag tror att både Djokovic och Federer har möjligheter att slâ Nadal men då krävs det att Nadal har en dålig dag eller att endera gör sitt livs match. Nyckeln ligger nog i att vinna första set samt att variera spelet för att få Nadal ur balans, kanske lite psykning (råka sparka omkull hans vattenflaskor exempelvis).

Tror det skulle vara jävligt osportsligt och den som gör det lär inte bli så omtyckt sen.
Citera
2009-05-17, 23:03
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Nyckeln ligger nog i att vinna första set samt att variera spelet för att få Nadal ur balans, kanske lite psykning (råka sparka omkull hans vattenflaskor exempelvis).

Det jag tycker är dåligt är att många inte reagerar över att han tar för lång tid på sig mellan bollarna. Visserligen har det blivit bättre den här säsongen men i matchen mot Djokovic tog bägge spelarna pauser mellan många bollar. Utmanare till Nadal måste våga reagera och klaga hos domaren. Även framföra sina klagomål direkt till Nadal i sidbyte. Det i sig kan funka som psykning. Det är alldeles för snällt och mesigt från många håll. Gamla tidens spelare som Mcenroe och Năstase fick många gånger sina motståndare ur ballans med sina vansinnesutbrott. Många av dagens utmanare gör inte allt för att vinna. De är nöjda om de får med sig ett par gem per set. De flesta har en gameplan men om den inte funkar står dom och faller med den. Våga prova en ny taktik eller psyka motståndaren. Varför ska det vara så jävla präktigt? Pengarna har förstört mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in