2012-06-28, 17:22
Medlem
Vobblers avatar
Tänkte också nämna Pistol Pete. Hans andraserve var väl bara ett par futtiga km/h långsammare.
Citera
2012-06-28, 17:48
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Karlovic har fortfarande inte fattat att han borde slå alla andraservar som en förstaserve. Även om det skulle resultera i 25 dubbelfel per match skulle han bli svårare att breaka, oavsett underlag.

Som Birger Folke brukade säga: Man är inte bättre än hur man slår sin andra serve
Ligger mycket i det. Många spelare borde förbättra sin andra serve. Om de inte törs gå på kraft borde fler lära sig en riktigt bra kickserve. Mästaren av kickserve: Stefan Edberg
Citera
2012-06-28, 18:48
Medlem
Isner har nog bästa andraserven i dagens tennis tror jag. Djokovic gillar den inte i alla fall

Min topp3-lista på bästa servare som jag har sett, och då bara serven isolerat inte vad man gör på slaget efter.

1.Karlovic.
2.Pim Pim.
3.Isner (mest pga hans andraserve, han gör få dubbelfel och har en jävla kick om han vill).
Citera
2012-06-28, 20:55
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Som Birger Folke brukade säga: Man är inte bättre än hur man slår sin andra serve
Ligger mycket i det. Många spelare borde förbättra sin andra serve. Om de inte törs gå på kraft borde fler lära sig en riktigt bra kickserve. Mästaren av kickserve: Stefan Edberg

Nu hängde du inte riktigt med för det är sannerligen inte andraserven i sig som är problemet utan resten av Ivos spel.
Citera
2012-06-29, 01:11
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Nu hängde du inte riktigt med för det är sannerligen inte andraserven i sig som är problemet utan resten av Ivos spel.

Karlovic är visserligen den som räddar flest brakebollar genom tiderna. Men vad hjälper det då han "bara" vinner 52 % av poängen i sin andra serve. Det placerar honom på en 49:e plats enligt Ricoh ATP Matchfacts. Procenten måste upp med tanke på hans övriga begränsade spel. Så andra serven är visst ett problem. Så är även hans övriga spel, plus att han har åldern mot sig. Han är inte lika bra som för några år sedan. Inget konstigt med det.

Jag håller dock med att han borde gå på hårdare på andra serven. Han skulle få räkna med några fler dubbelfel. Omän dina 25 är några för många för att hålla i längden.
Senast redigerad av Castlevania 2012-06-29 kl. 01:28.
Citera
2012-06-29, 01:36
Medlem
Citat:
Karlovic är visserligen den som räddar flest brakebollar genom tiderna. Men vad hjälper det då han "bara" vinner 52 % av poängen i sin andra serve. Det placerar honom på en 49:e plats enligt Ricoh ATP Matchfacts. Procenten måste upp med tanke på hans övriga begränsade spel. Så andra serven är visst ett problem. Så är även hans övriga spel, plus att han har åldern mot sig. Han är inte lika bra som för några år sedan. Inget konstigt med det.

Jag håller dock med att han borde gå på hårdare på andra serven. Han skulle få räkna med några fler dubbelfel. Omän dina 25 är några för många för att hålla i längden.

Absolut, han är ju så pass bra på att serva så jag tror inte han skulle slå så många dubbelfel om han tränade på det heller. Han skulle säkert komma undan med under 10 dubbelfel om han har en bra dag.

Man behöver inte serva 220+ kmh utan drygt 200 kmh räcker.
Citera
2012-06-29, 02:19
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Karlovic är visserligen den som räddar flest brakebollar genom tiderna. Men vad hjälper det då han "bara" vinner 52 % av poängen i sin andra serve. Det placerar honom på en 49:e plats enligt Ricoh ATP Matchfacts.

Jag tror 95% av spelarna på topp 100 skulle vara nöjda om de hade Karlovic andraserve. Även om de skulle behöva ta med sig en stege ut på banan...

Det jag menade var att Ivo totalt i karriären fått in 65% av förstaserven och vunnit 82% på förstaserven och 52% på andraserven. Hade han slagit varje andraserve som en förstaserve hade han vunnit 0.82*0.65 = 53% på andraserven, förutsatt att han inte missat fler andraservar än förstaservar pga nerver.

Mot Murray hade han tjänat ännu mer på att dra 100% på andraservarna. Det hade lett till 32 dubbelfel men likväl hade han vunnit tre poäng mer i matchen!
Citera
2012-06-29, 02:20
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Absolut, han är ju så pass bra på att serva så jag tror inte han skulle slå så många dubbelfel om han tränade på det heller. Han skulle säkert komma undan med under 10 dubbelfel om han har en bra dag.

Man behöver inte serva 220+ kmh utan drygt 200 kmh räcker.

Precis, det finns ett mellanting också, han skulle kunna slå andraservarna som en "säker" förstaserve med en träffprocent på 75% eller så.
Citera
2012-06-29, 23:01
Medlem
Det är riktigt dåliga nyheter för det svenska DC-laget att flera belgare spelar tennis på så hög nivå just nu. Malisse, Goffin, Darcis, sen har de Rochus. Skulle Sverige vinna så är det en bragd tycker jag.
Citera
2012-06-29, 23:11
Medlem
Citat:
På grustävlingar spelar man även om det duggar eller strilar lite.

På gräsbanor blir det extremt halt redan efter ett par droppar regn. Det vore idiotiskt att tvinga spelarna kvar på banan. I fotboll har man dobbar på skorna, det kanske du hört talas om?
Sen slits banorna väldigt fort på gräs om man spelar när det regnar.
Åter till blått, kan man använda det i Davis Cup, det är ju ITF som arrangerar det?
Vore intressant om något lag använde det inomhus...
Senast redigerad av Alessandro 2012-06-29 kl. 23:14.
Citera
2012-06-29, 23:13
Medlem
Citat:
Karlovic har fortfarande inte fattat att han borde slå alla andraservar som en förstaserve. Även om det skulle resultera i 25 dubbelfel per match skulle han bli svårare att breaka, oavsett underlag.
Frågan är vad hans axel säger om det?
Citera
2012-06-29, 23:15
Medlem
Citat:
Gruset är naturligt rött. Processen som gör gruset blått slipar ned gruset och gör gruset halare.

Tiriacs idé med självlysande bollar var kul, den tror jag mer på.
Hur är det med det gröna gruset, jag tycker det verkar snabbare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in