2011-10-20, 01:01
Medlem
Mich13s avatar
Tack för länken, väldigt intressant läsning!
Riktigt vidrig häxjät i Expressen och andra svenska medier, framförallt när vissa får bära hundhuvudet mer än andra, exempelvis Maria Kirilenko som fick vara själv på en sida. De målas upp som brottslingar utan bevis eller förklaring.
Skamligt!

**
Bra poäng där med att förklara att man måste vinna ett visst antal bollar för att vinna matchen, det är inte på tid vilket gör att det kan svänga ordentligt och har man en skada så kan allt hända.
Håller också med om att det handlar om dåliga förlorare, som suger på att tippa som drar igång detta.
Citera
2011-10-20, 02:22
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Okej, bara den i tennis alltså? Är du verkligen säker? På Betfair möjligtvis då. Jag har varit med om att spel voidas i andra sporter, men okej jag trodde det var värre.

Just på Betfair har bara den voidats, sen har det säkert förekommit att andra bolag voidat i en handfull andra matcher.
Citera
2011-10-20, 02:32
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Tack för länken, väldigt intressant läsning!
Riktigt vidrig häxjät i Expressen och andra svenska medier, framförallt när vissa får bära hundhuvudet mer än andra, exempelvis Maria Kirilenko som fick vara själv på en sida.

Just Kirilenko lyftes fram enbart pga utseendet och jag är tveksam till att hon ens förtjänar att vara med på listan.

Man bör skilja på två sorter av misstänkta matcher:

1. En spelare känner sig omotiverad i en tävling men det är för sent att dra sig ur. Alternativt är spelaren illa förberedd, kanske pga skada eller sjukdom eller pga strulig resa till tävlingen. Spelarens entourage känner till det och berättar det för närmaste vänner och familj. Dessa ser i sin tur möjligheten att tjäna pengar. Ryktet sprider sig och snart sjunker oddsen som en sten. Ofta ser spelaren sen loj ut på banan. Spelaren tjänar dock själv ingenting och är förmodligen helt omedveten om oddsrörelserna och att ATP eller WTA fattar misstankar.

2. En spelare ombeds specifikt att låtsas göra sitt bästa (helst gå upp i ledning i matchen) för att sedan förlora. Spelaren tror att om han bara låtsas kämpa på banan och håller masken så kommer ingen märka något. Problemet är att vem som helst kan se pengarna välla in på motståndaren oavsett vad som händer i matchen. Ett typexempel är Davydenko - Vasallo i Sopot. Detta agerande är kriminellt och verkligen inte jämförbart med scenariot i punkt 1.

Anledningen till att Radwanska är med på listan är att hon lallade bort en match till lillasystern för att lillasyster skulle klättra på rankingen och slippa kvala. Inte speciellt fult och jag tror heller inte att hon tjänade något ekonomiskt på det.
Citera
2011-10-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Det tror jag också.

I den mån rykten skapas så är det mest av spelare som torskat. Spelbolag har inget intresse av att folk tror att matcherna är uppgjorda, vem vill spela då?

Om du har ett spelbolag och förlorar flera miljoner på en match och du tror att den är uppgjord så lär du nog göra nåt åt saken.
Citera
2011-10-20, 11:16
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Om du har ett spelbolag och förlorar flera miljoner på en match och du tror att den är uppgjord så lär du nog göra nåt åt saken.

Inget bolag i hela varlden sitter nagonsin pa miljonrisker pa en tennismatch, sa mycket kan jag lova. Om ett bolag forlorar pengar pa en uppgjord match hanteras det nog pa andra satt an att man startar rykten online.
Citera
2011-10-20, 13:07
Medlem
camejos avatar
Blake var visserligen bra igår men jag tyckte Del Potro var väldigt blek. Han kanske inte tränar tillräckligt hårt just nu. För högt upp till slutspelsplatsen och ingen GS på ett tag.
Citera
2011-10-20, 18:53
Medlem
MeTaLRubEuSs avatar
Grym match nu på Svtplay, Tomic - Monfils! Den har precis börjat.
Citera
2011-10-20, 20:10
Medlem
camejos avatar
Jävla sorl I sändningen på 24an, hör ni också det?
Citera
2011-10-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Inget bolag i hela varlden sitter nagonsin pa miljonrisker pa en tennismatch, sa mycket kan jag lova. Om ett bolag forlorar pengar pa en uppgjord match hanteras det nog pa andra satt an att man startar rykten online.

Ja man kontaktar ATP och andra personer gör en lista över spelare som ska bevakas extra. Sedan dyker dessa listor upp i tidningar...

Läste du ens artikeln som du själv länkade till?

Citerat direkt ur artikeln:

"username "Djults" wagered $540,942 on Vassallo Arguello to win the match".

"username "SgeniA" wagered $368,036 on Vassallo Arguello to win"

""RustEr" account wagered $253,833 on Vassallo Argeullo to win"

De hade nog förlorat en massa miljoner om de inte hade ogiltigförklarat den matchen ska du se.
Senast redigerad av terribilis 2011-10-20 kl. 20:13.
Citera
2011-10-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Blake var visserligen bra igår men jag tyckte Del Potro var väldigt blek. Han kanske inte tränar tillräckligt hårt just nu. För högt upp till slutspelsplatsen och ingen GS på ett tag.

Del Potro har inte varit så bra sedan grussäsongen faktiskt. Jag tycker Del Potro höll ungefär den nivå han har gjort större delen av sommaren och hösten. Blake dock är jag väldigt imponerad över.
Citera
2011-10-20, 20:31
Medlem
camejos avatar
Klåpardomare räddar Monfils.
Citera
2011-10-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Klåpardomare räddar Monfils.

Ja men det var intressant att se, för det visar att Tomic har väldigt mycket att lära innan han kan bli en toppspelare.

Måste säga att jag verkligen gillar Monfils spelstil, väldigt underhållande och varierande spel, visst är det synd att domaren gör fel men jag är glad att Monfils är vidare i turneringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in