2011-05-08, 22:34
Medlem
Ajskrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Känns som att han och Nadal är för jämna för att han ska slå honom i tre raka slams nu. Men blir Nadal långtidsskadad och Novak är skadefri så är det väldigt möjligt.
3 raka finalförluster för Nadal nu trots allt mot Djoken, klart det är möjligt. Men att han ska vinna alla tre känns ändå otroligt, men långt ifrån omöjligt.
Citera
2011-05-08, 23:14
Medlem
camejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
3 raka finalförluster för Nadal nu trots allt mot Djoken, klart det är möjligt. Men att han ska vinna alla tre känns ändå otroligt, men långt ifrån omöjligt.

Visst är det möjligt men två av tre finaler har ändå varit väldigt jämna. Idag vann han ganska klart men dom är ändå rätt jämna och det var min poäng.

Han har förstås ett stort mentalt övertag nu men jag tror ändå det blir svårt för honom att slamma men visst är det möjlig.
Citera
2011-05-08, 23:38
Medlem
Missade stora delar av andra set tyvärr så jag såg inte riktigt hur matchbilden var där men i första set tyckte jag mig se att att Djokovic hade lite svårare på bollarna som Nadal loopade väldigt högt. Nadal har ju börjat spela mer på fart på senare och därför också blivit bättre på hardcourt, US Open titeln som bevis. Men jag tror nästan att denna typ av ändring i hans spel gör att han tappar lite på grus, jämfört med hur han spelade förut.

Djokovic kan definitivt vinna alla GS i år, efter att ha sett hur han spelade ikväll så utesluter jag inte möjligheten till det.

Jag tror ändå att Federer kommer bli svår i Wimbledon, i alla fall för Nadal, så jag tror till och med att Nadal kan vara rankad trea redan innan US Open.
Citera
2011-05-08, 23:45
Medlem
För att tillfälligt byta fokus på spelare bara såhär helt plötsligt:
Jag hoppas mest, att Federer tar in en heltidstränare, slutar vara tjurskalligt envis med att inte förändra sitt spel, han borde ev. bytt till en 95 sq inch och absolut modifierat forehanden till semi-western (åtminstone om han någonsin ska ha en chans på gruset), under försäsongen, så kanske han kan knipa några större titlar i år också. Tror tyvärr inte att Federer gör så många förändringar, han gillar nog den träff han har, och det får man väl respektera, men ta in tränare och följa taktikråd bör vara görligt och det skulle kanske ge en del eftersom han ibland spelar som en idiot taktiskt sett.
Så vad tror ni, kommer Federer vinna någon GS final igen?

Angående Djokovic, jo han är sjukt bra, kan vinna på alla underlag. Tippar på att han tar åtminstone en GS titel till (US open, vart i final x 2, tredje gången gilt?).

Och till sist tror jag: om Verdasco tog in en mental coach och gav upp fokus på fåfänga, skaffade sig lite fokus och kämpaglöd, skulle han parkera stadigt på topp 4 och haft mer än en GS titel vid det här laget. Kanske den mest underpresterande tennispotential (jmf M. Safin) som finns.
Citera
2011-05-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pretender
Backhanden som Djoko slog vid 0-30 i matchens sista game var en av de sjukaste vinnarna i år. Perfekt på alla sätt och vis.

Håller med, den var sjukt snygg, men jag har en till kanidat från samma match. Nämligen Nadals mellan benen lopp. Helt sjukt snyggt, den var nästan lika snygg som den Santoro gjorde ju http://www.youtube.com/watch?v=wyXGGSf6gzc

Årets snyggast poäng tycker jag var Roddics matchboll mot Raonic i Memphis. Här är den http://www.youtube.com/watch?v=vCc6mX7zKy4
Citera
2011-05-09, 08:10
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretender
Backhanden som Djoko slog vid 0-30 i matchens sista game var en av de sjukaste vinnarna i år. Perfekt på alla sätt och vis.

Grymt snyggt, Novaks backhand var glödhet igår. Märkligt att Nadal envisades med att mata så många bollar på bh-sidan. Killen är som en maskin nu, mycket imponerande att se.
Citera
2011-05-09, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipbleader
Gruset i RG är en helt annan femma än i Madrid + att Nole inte fått till det riktigt vare sig i RG eller Wimby tidigare. Men får han vara skadefri och kan hålla den här formen så varför inte. Tar han Nadal i RG så kommer han att ha ett enormt mentalt övertag på honom efter det.

Är det skillnad på gruset mellan Madrid och Roland Garros? Jag vet att Madrid ligger högt över hav och att det påverkar farten på bollen i och med tunnare luft men är det också skillnad på gruset?
Citera
2011-05-09, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Är det skillnad på gruset mellan Madrid och Roland Garros? Jag vet att Madrid ligger högt över hav och att det påverkar farten på bollen i och med tunnare luft men är det också skillnad på gruset?

Ja det är ganska stor skillnad på Madrid och Roland Garros, Madrid är den snabbaste grusbanan på touren och liknar mer den nordamerikanska har-tru varianten. Banan är uppbyggd på ett helt annat sätt i Madrid än vad som normala grusbanor är.

Arenan är ju inte en permanent tennisarena utan en multisportarena så grusbanorna är bara temporära, det är därför man stängde taket i lördagens semifinal mellan Nadal och Federer trots att det inte regnade särskillt hårt, dräneringen klarar inte av att släppa igenom vatten lika snabbt som på normala grusbanor.
Senast redigerad av Gincan 2011-05-09 kl. 11:12.
Citera
2011-05-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Ja det är ganska stor skillnad på Madrid och Roland Garros, Madrid är den snabbaste grusbanan på touren och liknar mer den nordamerikanska har-tru varianten. Banan är uppbyggd på ett helt annat sätt i Madrid än vad som normala grusbanor är.

Arenan är ju inte en permanent tennisarena utan en multisportarena så grusbanorna är bara temporära, det är därför man stängde taket i lördagens semifinal mellan Nadal och Federer trots att det inte regnade särskillt hårt, dräneringen klarar inte av att släppa igenom vatten lika snabbt som på normala grusbanor.

Okej se där, hade ingen aning om detta, tack för informationen. Hade jag vetat detta så kanske jag hade tippat Djokovic som segrare istället. Kanske mer troligt att Nadal vinner i Rom då istället. Djokovic måste förlora snart känns det som, eller han kanske rent av slår McEnroes rekord på 42 matcher.

Är det bara jag som tycker att tre stora turneringar tre veckor i rad är lite för mycket? Visst det är roligt med tennis men det blir lite för mycket, det som gör turneringar stor är ju även att de är mer sällsynta än mindre turneringar. Tycker man överdriver lite, blir lite som NHL, på tok för många matcher, man tappar intresset lite. Madrid borde väl ändå kunna läggas om efter Wimbledon eller nåt?
Citera
2011-05-09, 22:41
Medlem
Hlavens avatar
Citat:
Okej se där, hade ingen aning om detta, tack för informationen. Hade jag vetat detta så kanske jag hade tippat Djokovic som segrare istället. Kanske mer troligt att Nadal vinner i Rom då istället. Djokovic måste förlora snart känns det som, eller han kanske rent av slår McEnroes rekord på 42 matcher.

Är det bara jag som tycker att tre stora turneringar tre veckor i rad är lite för mycket? Visst det är roligt med tennis men det blir lite för mycket, det som gör turneringar stor är ju även att de är mer sällsynta än mindre turneringar. Tycker man överdriver lite, blir lite som NHL, på tok för många matcher, man tappar intresset lite. Madrid borde väl ändå kunna läggas om efter Wimbledon eller nåt?

Tror Rom kommer spela stor roll där , orkar Djokovic gå hela vägen ? då slår han nog McEnroes rekord asså han tar nog alla spelare när han är fit och utvilad men både Nadal och Djokovic är slitna kanske vem vet. DOck har Nadal mycket tuffare lottning så jag tror på en Djokovic seger igen kanske :O ne vet inte
Citera
2011-05-09, 22:42
Medlem
Bjurras avatar
Citat:

Tre stora i rad? Det var två veckors uppehåll mellan Monte Carlo och Madrid. Jag tycker schemat är rätt bra som det är. Efter Wimbledon vill toppspelarna ta ledigt.
Citera
2011-05-10, 00:03
Medlem
Ja Bjurra, tre i rad. Madrid, Rom och Roland Garros

Tycker fortfarande att Madrid borde spelas vid en annan tidpunkt, den får flytta på sig om det ska flyttas på nåt eftersom den turneringen är yngre. Sen tycker jag hardcourt-säsongen är för lång. Det borde spelas på gräs i Australien på sommaren tycker jag, t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Hlaven
Tror Rom kommer spela stor roll där , orkar Djokovic gå hela vägen ? då slår han nog McEnroes rekord asså han tar nog alla spelare när han är fit och utvilad men både Nadal och Djokovic är slitna kanske vem vet. DOck har Nadal mycket tuffare lottning så jag tror på en Djokovic seger igen kanske :O ne vet inte

Jag tycker också Nadal har lite tuffare lottning, Federer i en eventuell semi, var ju rätt jämt i Madrid fast nu har jag fått lära mig att gruset i Madrid inte är likt det i Rom så det kanske inte spelar så stor roll trots allt att Nadal inte vann och att han inte såg lika bra ut som han brukar i matchen mot Federer.

Djokovic har 32 matcher i rad sedan Januari, McEnroes rekord är 42, Djokovic har dock 34 om man räknar Davis Cup finalen (men det tycker jag vi inte ska räkna). Men vinner han Rom så måste han gå till minst semi i franska öppna för att tangera rekordet. Ska blir mycket spännande att se om han klarar det. gör han det så är det smått otroligt tycker jag. Hade varit en sak om Djokovic hade blivit överlägsen pga Nadal och Federer skadade sig eller slutade men om han blir det när dom fortfarande spelar så är det mycket större.

Tänk om han skulle vinna alla fyra slams detta år, vilken käftsmäll det skulle vara på Nadal och Federer som har varit så nära själva ett par gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in