2011-03-09, 14:21
Medlem
Hoggers avatar
Dags för Masters, äntligen!

Lottningen för Indian Wells är klar. Vet inte om jag gillar Söderlings lottning. Tuff match mot Kohlschreiber i tredje, revansch mot Dolgopolov i fjärde?

Murray i en eventuell kvart, om han lyckats skaka av sig sin Australian Open-depression.

Bara hoppas att Robins fina form håller i sig, så kan det här bli en extra rolig turnering att följa.
Citera
2011-03-09, 20:46
Medlem
Federers serve i all ära. Det som gör den så bra är att den är så svår att läsa. Själv tycker jag Karlovic har den klart bästa serven. Fast det är fel att skriva DEN, för egentligen ska man skriva att han har de bästa servarna pga av hans längd så är det näst intill fusk som han kan placera sina servar. Skulle Federer, Nadal, Djokovic, Söderling, Murray eller någon annan riktigt bra top-spelare ha hans servar så skulle dom bli näst intill oslagbara som jag ser det.

Angående Indian Wells så hoppas jag verkligen det blir en semi mellan Nadal och Söderling. Var ett tag sedan nu. Svår väg dit för Söderling dock, hamnade på samma kvart som Murray, återigen nitlotten. Murray är klart den svåraste motståndaren för just Söderling mellan Ferrer, Berdych, Roddick och Murray. Men han slog ju honom förra gången så det kan nog bli en semi mot Nadal om han klarar sig förbi matcherna innan kvarten. Som jag skrev i Australian Open-tråden när det var dags för Dolgopolov så varnade jag lite för skräll där och det blev det. Dolgopolov har ju inte direkt gått ner i en formsvacka, snarare tvärtom, han fortsätter spela bra så det blir ingen lätt väg för Söderling. Dolgopolov spelar ju en tennis som passar Söderling dåligt, precis som Murray gör (när han inte är för passiv).
Citera
2011-03-10, 23:53
Medlem
He is extremely proficient in all four main types of serves used, the flat, slice, topspin and kick serves.

är inte toppsin serve och kick serve samma sak?

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Milos_Raonic
Citera
2011-03-11, 17:37
Medlem
En kick serve slås med top spin, men också med en "bakvänd" sidskruv som gör studsen väldigt svårläst. Kika in den här från kickens mästare, Roger Federer. http://www.youtube.com/watch?v=mM1P2ej4YtY

En vanlig topspin serve studsar bara högt och kommer mot mottagaren väldigt snabbt, en kick är riktigt otäck, svårslagen, men en grymt effektiv andra serve.
Citera
2011-03-11, 20:52
Medlem
Äntligen har en stor turnering dragit igång igen. Ska bli väldigt intressant att se vad Raonic kan ställa till med. Spöar han Fish (igen) i andra rundan så ligger vägen öppen för en match mot Federer i åttondelen, hoppas verkligen det mötet blir av!
Citera
2011-03-11, 20:58
Bannlyst
min drömfinal vore Robin mot Novak
Citera
2011-03-12, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
En kick serve slås med top spin, men också med en "bakvänd" sidskruv som gör studsen väldigt svårläst. Kika in den här från kickens mästare, Roger Federer. http://www.youtube.com/watch?v=mM1P2ej4YtY

En vanlig topspin serve studsar bara högt och kommer mot mottagaren väldigt snabbt, en kick är riktigt otäck, svårslagen, men en grymt effektiv andra serve.
men asså, jag köper inte det där, ge mig några namn som använder topspin serve?
Citera
2011-03-12, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Äntligen har en stor turnering dragit igång igen. Ska bli väldigt intressant att se vad Raonic kan ställa till med. Spöar han Fish (igen) i andra rundan så ligger vägen öppen för en match mot Federer i åttondelen, hoppas verkligen det mötet blir av!
troru raonic är så bra eller?

dolgopolov dödar raonic!!!
Citera
2011-03-12, 06:11
Bannlyst
om söderling möter Delpo håller jag kanske på argentinaren. Argentina tycker jag behöver framgång av varför inte Del Bonis, Mayer, Schwank, Zeballos mfl. synd det här med Coria, märkliga skadeproblem fick han, dom har ju haft en massa talanger. Canas tror jag kunde lyckats bättre kanske även Zabaleta, Calleri.
Senast redigerad av kukukukusjkin 2011-03-12 kl. 06:18.
Citera
2011-03-12, 08:10
Medlem
Det är nog många som använder topspin serve som sin standard andra serve. Nadal slår ofta topspin på sin andra. Roddick både kickar och slår topspin
Citera
2011-03-12, 13:13
Medlem
Maglors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Det är nog många som använder topspin serve som sin standard andra serve. Nadal slår ofta topspin på sin andra. Roddick både kickar och slår topspin

Både för mig och för kille i videorna är kick och top spin serve samma sak. Twist serve är däremot en annan grej. .

Kicken - http://www.youtube.com/watch?v=jQK-S45UG1s

Twisten - http://www.youtube.com/watch?v=TK03Hcznht0

enkelt förklarat så roterar kicken precis som ett top spin slag framåt efter studsen, och studsar mera uppåt. Twisten både kickar framåt och åt höger efter studs. Så ser jag det iaf.
Citera
2011-03-12, 16:25
Medlem
Bra videor. Kan vara att begreppen används lite slarvigt. American Twist har jag bara hört på denna videon och läst på något ställe, men jag har aldrig hört en tenniskommentator, varken svensk eller engelsk använda det begreppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in