Typiskt att Nadal inte tar sig till final när Federer är i bra form. Två intressanta matcher i övrigt. Kul att Tsonga är tillbaka och han ser ut att vara i helt okej form. Jag tror att Tsonga kan bli farlig i AO om han hinner slipa till sitt spel lite till. Klarar han av förra årets bedrift?
Nadal har tydligen varit lite sjuk under Doha, kommer det påverka honom något inför AO? En sak är i alla fall säker. Stöter Nadal på Davydenko i AO får han det riktigt tufft. Han är en av få spelare som har ett övertygande övertag på Nadal. Vem vet, det kanske blir Davydenko som går hela vägen i årets AO
Federer har spelat grymt stabilt hela veckan. Han har sällan behövt steppa upp spelet till en magisk nivå utan som vanligt spelar han på den nivå som krävs för att vinna matchen. I morgondagens final tror jag dock att det inte blir lika enkelt för honom. Davydenko imponerade mot Nadal även om det är svårt att fastställa en slutsats utifrån den här matchen bara. Har inte sett någon annan match med honom tidigare under turneringen så jag kan inte ge någon rättvis personlig analys.
Hur mycket påverkade Nadals hälsa matchbilden är frågan. Han såg ovanligt blek ut och i slutet slutade han nästan kämpa, vilket är väldigt sällsynt. Ska dock inte ta något från Davydenko. Jag tror och hoppas att Nadal förlora för att Davydenko var klart bättre och inget annat.
Matcherna mellan Federer och Davydenko brukar ofta bli roliga tillställningar och som det ser ut nu på förhand så lär denna inte bli mycket sämre.