2025-11-14, 14:32
Medlem
Lea Nilsson presterar återigen på hög nivå i ITF Funchal, som är en relativt prestigefylld turnering på ITF-touren och genererar en hel del rankingpoäng. Hon fullständigt sopade mattan med det tyska löftet Eva Bennemann och defilerade hem tillställningen med hela 60 63. För att sätta vinsten i perspektiv är det bara att stämma av med oddsen på spelmarknaden, där hon var klar underdog och betalade runt 2.60x pengarna. Att då "nolla" förhandsfavoriten i 1:a set får ses som uppseendeväckande bra. Nu är hon i kvartsfinal och ställs mot fransyskan Margaux Rouvroy, #333 på WTA-rankingen, senare idag. Nilsson betalar 2.75x pengarna mot Rouvroy, vi får se om hon kan överträffa marknadens förväntningar än en gång.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-14 kl. 15:13.
Citera
2025-11-14, 15:14
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Apropå statistik så hittade jag den här godingen på Ultimate tennis. Är Kent Carlsson en av Sveriges mest underskattade idrottare?

Games Won % (career, all matches)
1. Björn Borg – 60.08%
2. Jimmy Connors – 59.69%
3. Kent Carlsson – 59.68%
4. Rafael Nadal – 59.65%
5. John McEnroe – 59.52%
6. Ivan Lendl – 59.51%
7. Novak Djokovic – 59.31%
8. Roger Federer – 58.07%
9. Rod Laver – 58.04%
10. Guillermo Vilas – 57.97%

https://www.ultimatetennisstatistics.com/statsLeaders (Nedre delen av rullistan)

Jäkligt kul med statistik och fakta inom sport & idrott!

Såg häromdagen en annan överraskande tabell - topp-10 tabell på herr & damspelare och antalet Grand Slam-finaler dom spelat.
Överraskande också att det är bara fyra herrar topp-10!
Citera
2025-11-14, 18:34
Medlem
Lea slår till igen i kvarten av ITF Funchal W50 mot på pappret övermäktigt motstånd, denna gången mot fransyskan Rouvroy. Hon tar hem matchen med 76 63 efter en otroligt stabil insats från baslinjen. 17-åringen missade knappt ett grundslag i det första setet. Får lite Jasmine Paolini-känsla över Nilssons spel. Nu blir det semi imorgon mot spanjorskan Guerrero Alvaraz, rankad 294 i världen. Som sagt, detta är en W50, vilket är en förhållandevis "tung" ITF som ger mkt rankingpoäng, mer än någon ITF-turnering som avgörs på svensk mark i stil med Ystad och Täby. En vinst i turneringen skulle göra att hon klättrade närmare 400 placeringar på världsrankingen.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-14 kl. 19:05.
Citera
2025-11-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Jäkligt kul med statistik och fakta inom sport & idrott!

Såg häromdagen en annan överraskande tabell - topp-10 tabell på herr & damspelare och antalet Grand Slam-finaler dom spelat.
Överraskande också att det är bara fyra herrar topp-10!

Glömde själva listan/tabellen på flest Grand Slamfinaler i tennis - blandat herrar & damer:

Novak Djokovic. 37
Chris Evert. 34
Serena Williams. 33
Martina Navratilova. 32
Roger Federer. 31
Steffi Graf. 31
Rafael Nadal. 30
Margaret Court. 29
Helen Wills. 22
Ivan Lendl. 19
Billie Jean King. 18
Pete Sampras. 18
Evonne Goolagong Cawley. 18
Doris Hart. 18
Rod Laver. 17
Björn Borg. 16
Ken Rosewall. 16
Venus Williams. 16
Helen Jacobs. 16
Roy Emerson. 15
Bill Tilden. 15
Andre Agassi. 15
Jimmy Connors. 15
Louise Brough. 14
Monica Seles. 13
Citera
2025-11-15, 17:08
Medlem
Lea gör det igen på hardcourten i Portugal. Hon ger 294-rankade spanjorskan Alvarez respass i semin (med 75 64) och är framme i final, där hon får möta den förstaseedade tyskan Tamara Korpatsch, rankad 151 i världen. Korpatsch huserar normalt på WTA-touren och matchen imorgon blir en värdemätare för hur hon står sig mot den typen av motstånd på seniornivå.

Hon avancerar nu minst 300 placeringar på rankingen, och uppemot 400 placeringar vid vinst i finalen. För att nå finalen har hon tvingats avfärda fem motståndare på raken, samtliga med långt bättre ranking, och hon har varit oddsmässig underdog på spelmarknaden i alla matcherna hittills i turneringen!

Matchbilden mot den äldre, rutinerade Alvarez var den förväntade, där den svenska tonåringen blev jagad längs baslinjen av den hårdslående, aggressiva spanjorskan, som dikterade duellerna med sin forehand. Lite som Mats Wilander vs Boris Becker. Nilsson lyckades dock framgångsrikt i sin roll som "vägg" och "bollmotare", och bollväxlingarna slutade inte sällan med att Alvarez till slut föll på eget grepp och slog bort sig.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-15 kl. 17:44.
Citera
2025-11-15, 17:28
Medlem
Samtidigt, lite i skymundan, så har 18-åringen William Rejchtman Vinciguerra, drillad av mentorn Pim-Pim Johansson, sensationellt avancerat till finalen i en grekisk future-turnering, ITF Heraklion, genom att ta en smärre skalp i semin mot 35-åringen Uladzmir Ignatik, som tidigare har varit 129 på världsrankingen. Han ställs mot Stefanos Tsitsipas lillebror, den 20-årige Pavlos Tsitsipas, i morgondagens final. Williams morbror är ingen annan än Andreas Vinciguerra.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-15 kl. 17:49.
Citera
2025-11-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Samtidigt, lite i skymundan, så har 18-åringen William Rejchtman Vinciguerra, drillad av mentorn Pim-Pim Johansson, sensationellt avancerat till finalen i en grekisk future-turnering, ITF Heraklion, genom att ta en smärre skalp i semin mot 35-åringen Uladzmir Ignatik, som tidigare har varit 129 på världsrankingen. Han ställs mot Stefanos Tsitsipas lillebror, den 20-årige Pavlos Tsitsipas, i morgondagens final. Williams morbror är ingen annan än Andreas Vinciguerra.

Korrigerar mig själv här: Vinciguerra Jr. möter Petros Tsitsipas, inte Pavlos Tsitsipas. Pavlos är Stefanos 20-årige lillebror medan Petros är hans 25-årige lillebror.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-15 kl. 21:29.
Citera
2025-11-16, 07:06
Medlem
Kl 18 ikväll börjar matchen med stort "M"!

Sinner - Alcaraz

Förhoppning: 3 set, många långa bolldueller (inte serve/slut) och att det inte uppstår någon slags skada/krampkänning hos kompatanterna.

Mina tummar hålls för spanjoren...
Citera
2025-11-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Kl 18 ikväll börjar matchen med stort "M"!

Sinner - Alcaraz

Förhoppning: 3 set, många långa bolldueller (inte serve/slut) och att det inte uppstår någon slags skada/krampkänning hos kompatanterna.

Mina tummar hålls för spanjoren...

Naturligtvis håller vi på den yngre och roligare Carlos Alcaraz!

Det enda som eventuellt talar emot Alcaraz är att han redan nu är klar världsetta fram till Australian Open i januari, och kanske inte är lika motiverad som joddlaren Sinnik…

Frågan är hur länge Carlos & Jannik kommer dominera tennisen framöver?

Dominans är ju visserligen inget nytt då endast fem (5) spelare har vunnit dom senaste 20 Grand Slam-turneringarna (Alcaraz, Sinner, Djokovic, Nadal, Medvedev)…

Djokovic 7st
Alcaraz 6st
sinner 4st
Nadal 2st
Medvedev 1st
Citera
2025-11-16, 11:18
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident

Frågan är hur länge Carlos & Jannik kommer dominera tennisen framöver?

Draper kanske kan blanda sig i leken när han kommer tillbaka i fullt slag? Kändes inte riktigt som vi hann få se vad han är kapabel till, innan skadorna satte stopp. Han har inte uttömt sin potential iaf, det är en sak som är säker.

Sedan vet man inte hur Fils kommer att utvecklas, väldigt bra och talangfull, men har en känsla av att han kommer att "fastna" lite på rankingen, strax under topp10.

Hoppas förstås att den där unga Schweiziska Edberg-kopian som du upptäckte kommer få en fin resa uppåt på rankingen, så att vi (om några år) får se honom utmana Sincaraz.

Det vore kul, han verkar vara sympatisk. Och så vill man ju gärna ha en enhands-backhand i toppen av herrarnas tennis, det hör liksom till, det är nästan som att traditionen och historien kräver det.

Sedan finns ju Fonseca också, men eftersom alla tjatar om honom hela tiden, så blir det inte lika kul att diskutera honom, den (överdrivna) hypen gör mig nästan ointresserad, även om jag är förtjust i killen. Vilken jävla slägga till forehand. Sinnessjukt.

Vilka andra namn har vi, som skulle kunna ha en rimlig chans att utmana Sincaraz på riktigt? Mensik? Men han känns lite endimensionell tycker jag, mycket kraft, men kanske inte lika mycket finess. Sedan har vi ju Tien också, som är lite av Mensiks motsats - mycket finess, men för liten och "vek" för att verkligen kunna utmana den absoluta toppen, väl?

Vilka kommer troligtvis spela Next Gen Finals i år? Hur ser startfältet ut om vi utgår från rankingen just nu? I det gänget finns det förhoppningsvis någon som inom ett par år kan utmana, eller t.o.m peta ner Sincaraz ett pinnhål.

Hursomhelst, det är OTROLIGT svårt, nästan omöjligt, att vara dominant i en sport som tennis i en LÅNG följd av år. Det är därför Big3 var så speciella. Absolut världselit-consistency i nästan två årtionden. Det snackar man inte bort.

Sincaraz är ju flera nivåer bättre än alla andra just nu, men jag tror ändå att deras era blir kortare än vad vi förväntar oss i dagsläget.

Gissningsvis kommer de att vara 1:a och 2:a i ett par år till, men redan 2028 (om drygt två år) tror jag vi har något nytt namn som världsetta eller världstvåa. Det är min spaning. Och det är väl så man vill ha det också. Big3 var ett undantag som inte kommer att upprepas.

Vad tror du?
Senast redigerad av TupolevTu-144 2025-11-16 kl. 12:00.
Citera
2025-11-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Draper kanske kan blanda sig i leken när han kommer tillbaka i fullt slag? Kändes inte riktigt som vi hann få se vad han är kapabel till, innan skadorna satte stopp. Han har inte uttömt sin potential iaf, det är en sak som är säker.

Sedan vet man inte hur Fils kommer att utvecklas, väldigt bra och talangfull, men har en känsla av att han kommer att "fastna" lite på rankingen, strax under topp10.

Hoppas förstås att den där unga Schweiziska Edberg-kopian som du upptäckte kommer få en fin resa uppåt på rankingen, så att vi (om några år) får se honom utmana Sincaraz.

Det vore kul, han verkar vara sympatisk. Och så vill man ju gärna ha en enhands-backhand i toppen av herrarnas tennis, det hör liksom till, det är nästan som att traditionen och historien kräver det.

Sedan finns ju Fonseca också, men eftersom alla tjatar om honom hela tiden, så blir det inte lika kul att diskutera honom, den (överdrivna hypen) gör mig nästan ointresserad, även om jag är förtjust i killen. Vilken jävla slägga till forehand. Sinnessjukt.

Vilka andra namn har vi, som skulle kunna ha en rimlig chans att utmana Sincaraz på riktigt? Mensik? Men han känns lite endimensionell tycker jag, mycket kraft, men kanske inte lika mycket finess. Sedan har vi ju Tien också, som är lite av Mensiks motsats, mycket finess, men för liten och "vek" för att verkligen kunna utmana den absoluta toppen, väl?

Vilka kommer troligtvis spela Next Gen Finals i år? Hur ser startfältet ut om vi utgår från rankingen just nu? I det gänget finns det förhoppningsvis någon som inom ett par år kan utmana, eller t.o.m peta ner Sincaraz ett pinnhål.

Hursomhelst, det är OTROLIGT svårt, nästan omöjligt, att vara dominant i en sport som tennis i en LÅNG följd av år. Det är därför Big3 var så speciella. Absolut världselit-consistency i nästan två årtionden. Det snackar man inte bort.

Sincaraz är ju flera nivåer bättre än alla andra just nu, men jag tror ändå att deras era blir kortare än vad vi förväntar oss i dagsläget.

Gissningsvis kommer de att vara 1:a och 2:a i ett par år till, men redan 2028 (om drygt två år) tror jag vi har något nytt namn som världsetta eller världstvåa. Det är min spaning. Och det är väl så man vill ha det också. Big3 var ett undantag som inte kommer att upprepas.

Vad tror du?

Jo visst, det är himmelsvidd skillnad just nu mellan Carlos/Jannik och dom andra…

Jack Draper har potentialen naturligtvis att bli en topp-3 spelare, men, precis som Arthur Fils, har dom fysiken och kropp att komma dit?
Skador tidigt i karriären har väl alltid medfört relativt kortlivad karriär, så, tveksamheter där…

Jag tror ju mycket på trion Henry Bernet, Terence Atmane och den grymme servaren, 203cm långe Giovanni Mpetshi Pericard - men precis som du säger om dom andra ungdomarna, Tien, Mencic och Fonseca, vilka har verkligen det där extra allt i sitt spel?

Dessutom är det ju inte alltför länge sedan Novak Djokovic trodde Holger Rune var hans nye arvtagare!

Tennis är ju precis som golf - bara för att du blivit en scratchspelare (hcp-0) så är det inte så säkert du vinner några titlar…
Citera
2025-11-16, 13:36
Medlem
18-årige Vinciguerra Jr. tar hem future-turneringen i Grekland. Han besegrade nyss Stefanos lillebror Petros Tsitsipas i en smärre holmgång över tre set. Efter matchen sjönk han ner på marken och utbrast i ett glädjetjut. Vägen till ATP-touren är lång, men killen visar iaf prov på lovande takter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in