2022-07-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Minns du vad Wilander sa mer precist? För om han sa att Murray borde ödmjuka sig och spela mindre turneringar i stället för att utnyttja wildcards till större turneringar och åka ut direkt så har han ju en poäng. Om han däremot sa att det var kört för Murray och att han borde lägga av så var det ju inte så smart (eller schyst).

Det var efter en förlustmatch mot Wawrinka i Paris som Mats kom med kritiken:

(Aftonbladet) ”Är det hans rättighet att vara där och göra så där? Varför? Jag tror att Andy Murray måste sluta tänka på sig själv och börja tänka på vem han var. Har han rätten att vara där och sno åt sig wild cards från unga spelare?”

(Expressen) ”Jag skulle älska att få höra honom förklara varför han är där ute och ger en falsk känsla av hopp om att han ska komma tillbaka någon dag. Jag fortsätter bli lite besviken, är det hans rätt att vara där ute och hålla på så?”.

Mats har försvarat sig med att han inte sa att Murray borde lagt av men jag tycker att det är ett svagt försvar.

Nu kunde Andy ta detta för han visste redan att Mats hade fel, men det är likväl vårdslöst av Mats menar jag – någon med svagare psyke än Andy kanske hade blivit knäckt?

https://www.aftonbladet.se/sportblad...for-det-jag-sa

https://www.expressen.se/sport/tenni...og-i-for-hart/
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-18 kl. 14:39.
Citera
2022-07-18, 14:33
Medlem
ingetbranicks avatar
Från veckan som gick noterar vi att inte bara Cerundolo tog sin första ATP-titel i Båstad, utan även den jättelike USA-fransosen Cressy som vann på gräset i Newport. Han inledde året rankad 112 och är 33 nu, bra klättrat. Det återstår att se om han klarar sig lika bra på hardcourt som på gräset, vilket känns som hans favoritunderlag.

Denna vecka har vi dels 500-turneringen i Hamburg (Eurosport sänder), dels 250-turneringen i Gstaad. Något vassare startfält i Hamburg, men ändå likvärdigt med Båstad. Det som sticker ut är så klart att Alcaraz är med, förstaseedad före Rublev och Schwartzman (om han nyktrat till efter Båstad). I Gstaad är Ruud förstaseedad, följd av Berrettini (som gör comeback efter covidinfektionen som sabbade Wimbledon) och Bautista Agut. Svenskintresse i form av Mikael Ymer (som går in på ranking) och eventuellt även Elias som kvalfinalar i detta nu mot Moutet. Det har diskuterats varför de "aldrig" spelar samma turneringar men här gör de bevisligen det. I dubbelturneringen hittar vi André Göransson i par med vad som verkar vara hans fasta partner numera, japanen med det skönt klingande namnet Ben McLachlan.
Senast redigerad av ingetbranick 2022-07-18 kl. 14:47.
Citera
2022-07-18, 14:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Det var efter en förlustmatch mot Wawrinka i Paris som Mats kom med kritiken:

(Aftonbladet) ”Är det hans rättighet att vara där och göra så där? Varför? Jag tror att Andy Murray måste sluta tänka på sig själv och börja tänka på vem han var. Har han rätten att vara där och sno åt sig wild cards från unga spelare?”

(Expressen) ”Jag skulle älska att få höra honom förklara varför han är där ute och ger en falsk känsla av hopp om att han ska komma tillbaka någon dag. Jag fortsätter bli lite besviken, är det hans rätt att vara där ute och hålla på så?”.

Mats har försvarat sig med att han inte sa att Murray borde lagt av men jag tycker att det är ett svagt försvar.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...for-det-jag-sa

https://www.expressen.se/sport/tenni...og-i-for-hart/

Inga unika tankegånger iofs, flera här i forumet uttryckte samma sak, att wildcards borde gå till yngre spelare eller åtminstone såna med bättre framtidsutsikter. Det var säkert många andra spelare och folk runtomkring som tänkte likadant men var rädda för att säga det rakt ut. Det är bra att Wilander säger vad han tycker, även om han har fel ibland. Blir ju rätt trist annars om ingen vågar sticka ut och vara "kontroversiell".

Wilander skjuter dock lite vid sidan av målet när han säger att Murray "snor åt sig" wildcards och att det är hans ansvar att inte utnyttja dem. Kritiken borde väl egentligen riktas mot dem som ger honom dessa wildcards, vilket de naturligtvis gör för att han är ett stort namn och folk vill se honom spela.

Sedan kan man ju så klart diskutera vad "komma tillbaka" betyder. Är det att "komma tillbaka" att nå plats 50 på rankingen - som nu - för en som har varit världsetta och vunnit GS-titlar? Risken är ju att de här åren av harvande kommer att ta en alltför stor plats när Murray och vi andra en dag ser tillbaka på hans karriär.
Citera
2022-07-18, 14:57
Medlem
Citat:
Inga unika tankegånger iofs, flera här i forumet uttryckte samma sak, att wildcards borde gå till yngre spelare eller åtminstone såna med bättre framtidsutsikter. Det var säkert många andra spelare och folk runtomkring som tänkte likadant men var rädda för att säga det rakt ut. Det är bra att Wilander säger vad han tycker, även om han har fel ibland. Blir ju rätt trist annars om ingen vågar sticka ut och vara "kontroversiell".

Wilander skjuter dock lite vid sidan av målet när han säger att Murray "snor åt sig" wildcards och att det är hans ansvar att inte utnyttja dem. Kritiken borde väl egentligen riktas mot dem som ger honom dessa wildcards, vilket de naturligtvis gör för att han är ett stort namn och folk vill se honom spela.

Sedan kan man ju så klart diskutera vad "komma tillbaka" betyder. Är det att "komma tillbaka" att nå plats 50 på rankingen - som nu - för en som har varit världsetta och vunnit GS-titlar? Risken är ju att de här åren av harvande kommer att ta en alltför stor plats när Murray och vi andra en dag ser tillbaka på hans karriär.

Ja jag kan förstå de som var fundersamma ett tag över Murray, men det är där Mats ska kliva fram och ge en mer nyanserad analys än han gjorde då.

Mats Wilander är en respekterad expert som alla lyssnar på – inte en snubbe som oss här som kan svinga lite hur vi vill och där det inte gör så mycket om det blir knas.

Jag misstänker att Mats jämförde Murray med slutet av sin egen karriär som MW själv säger att han ångrar – att han borde lagt av tidigare.

Jag blev ledsen när han sa det för det var inte alls mitt intryck av Wilander när jag såg honom de sista åren.

Mats tillhörde inte längre de bästa men han älskade fortfarande sporten och matcherna – jag såg det på honom och drogs in i den känslan själv under hans matcher.

Så jag förstår inte hans senare avståndstagande.

Murray är rankad 50 och det är ju inte imponerande jämfört med vad han har gjort så jag kan bara tala för mig själv när jag säger att det inte spelar någon roll – jag älskar att se Andy Murray spela och och även om det inte skulle bli några fler stordåd så har han gett det en rejäl chans.

Hur det än går för Andy framöver så ändras inte min bild av AM som en av de största spelarna på den här sidan millennieskiftet.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-18 kl. 15:09.
Citera
2022-07-18, 16:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Elias Ymer tog revansch för brorsans förlust mot Moutet förra veckan genom att slå fransmannen i kvalfinalen i Gstaad med 13-11 i avgörande tiebreak. Mikael möter just nu argentinaren Delbonis, förlorade första set.
Citera
2022-07-18, 16:24
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag har ett förslag på sämsta topp-10 rankade spelaren, men har än så länge inte dykt djupare in i ämnet.

Arnaud Clément rönte sina största framgångar i dubbel, men var även tionde rankad i singel som bäst. Han nådde visserligen final i Australian Open 2001, där det blev torsk i tre raka mot Agassi, men i övrigt finns inte så mycket att hänga i julgranen.

Clément vann fyra mindre titlar under karriären, men förlorade fler matcher än han vann: 316-327 (49.1%). Han åkte ut i 1R, eller 2R, i 116 av 139 stora turneringar han ställde upp i (83.5%), kvalspel borträknat, och nådde kvartsfinal endast fem gånger (3.6%)

Vad gör egentligen honom sämre än Tipsarevic? Janko vann också bara fyra mindre titlar under karriären(alla 250p). Men till skillnad från Clément var han aldrig i närheten av någon GS-final(4R eller QF som bäst tror jag). Ej heller i någon mastersfinal, eller ens en finalplats i ett 500-event.

Edit: Han hade coola solglasögon när han spelade åtminstone, man får ge honom det iaf..
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-07-18 kl. 16:36.
Citera
2022-07-18, 16:32
Medlem
Citat:
Elias Ymer tog revansch för brorsans förlust mot Moutet förra veckan genom att slå fransmannen i kvalfinalen i Gstaad med 13-11 i avgörande tiebreak. Mikael möter just nu argentinaren Delbonis, förlorade första set.

Kul med Elias!

Det ser dystert ut för Mikael i matchen.

Det var nära 2-5-underläge nu i andra (4-6 i första) men Mikael höll serven till slut.

Nu breakade Ymer tillbaka till 4-4!

Han håller sedan serven till 5-4. Jag trodde att matchen var körd nyss.

Nu har Delbonis 6-5 och ska serva för matchen.

Delbonis tar matchen 6-4, 7-5.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-18 kl. 16:54.
Citera
2022-07-18, 16:50
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Vad gör egentligen honom sämre än Tipsarevic? Janko vann också bara fyra mindre titlar under karriären(alla 250p). Men till skillnad från Clément var han aldrig i närheten av någon GS-final(4R eller QF som bäst tror jag). Ej heller i någon mastersfinal, eller ens en finalplats i ett 500-event.

Ingenting, skulle jag säga Han höll dock, precis som Clément, hög klass under ganska lång tid. Han var topp 10 i 1,5 år (rankad 8 som bäst) och topp 100 åtta år i följd, så ingen dagslända han heller. Han verkar ha spelat sin sista singelmatch (skyddad ranking) i Stockholm Open 2019, föll i kvartsfinalen mot japanen Sugita.

Alla dessa namn som passerat revy och sen förpassats in i glömskans kassavalv ... Jag skulle behöva alla topp 10-listor genom tiderna för att göra en något så när rättvis bedömning, nu blir det mest enstaka namn som poppar upp.
Citera
2022-07-18, 21:34
Medlem
Murray borde självklart lägga av. Precis som en del andra, Wawrinka, Nishikori, Raonic för att nämna några.
Citera
2022-07-19, 12:53
Medlem
ingetbranicks avatar
Elias Ymer möter Benoit Paire* i första omgången i Gstaad och kommer alltså att få spela minst två matcher i huvudturneringen utöver de två kvalmatcherna, kul Möter Pedro Martinez i andra omgången. Kanske kan han snart ta sig in på topp 100 för första gången? Rankad 131 nu, 105 som bäst för fyra år sen.

*apropå spelare som "borde" lägga av.
Citera
2022-07-19, 13:27
Medlem
Citat:
Elias Ymer möter Benoit Paire* i första omgången i Gstaad och kommer alltså att få spela minst två matcher i huvudturneringen utöver de två kvalmatcherna, kul Möter Pedro Martinez i andra omgången. Kanske kan han snart ta sig in på topp 100 för första gången? Rankad 131 nu, 105 som bäst för fyra år sen.

*apropå spelare som "borde" lägga av.

Holy shit, Paire har 3-17 i matcher i år…

Uppdatering: Benoit Paire gav upp dagens match när Elias Ymer ledde med 6-2, 2-0.

Äntligen lite medflyt för Elias som bör ha gott om krafter kvar till fortsättningen av turneringen, och rankingpoängen tickar in.

https://www.atptour.com/en/scores/cu...daily-schedule
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-19 kl. 13:55.
Citera
2022-07-19, 14:03
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Var finns de bästa gräsbanorna i Sverige? Och hur många rör det sig om totalt? Kan det finnas 10-20 banor(för uthyrning) i landet, eller är det fler/färre? Någon i tråden som spelat på gräs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in