Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Inga unika tankegånger iofs, flera här i forumet uttryckte samma sak, att wildcards borde gå till yngre spelare eller åtminstone såna med bättre framtidsutsikter. Det var säkert många andra spelare och folk runtomkring som tänkte likadant men var rädda för att säga det rakt ut. Det är bra att Wilander säger vad han tycker, även om han har fel ibland. Blir ju rätt trist annars om ingen vågar sticka ut och vara "kontroversiell".
Wilander skjuter dock lite vid sidan av målet när han säger att Murray "snor åt sig" wildcards och att det är hans ansvar att inte utnyttja dem. Kritiken borde väl egentligen riktas mot dem som ger honom dessa wildcards, vilket de naturligtvis gör för att han är ett stort namn och folk vill se honom spela.
Sedan kan man ju så klart diskutera vad "komma tillbaka" betyder. Är det att "komma tillbaka" att nå plats 50 på rankingen - som nu - för en som har varit världsetta och vunnit GS-titlar? Risken är ju att de här åren av harvande kommer att ta en alltför stor plats när Murray och vi andra en dag ser tillbaka på hans karriär.
Ja jag kan förstå de som var fundersamma ett tag över Murray, men det är där Mats ska kliva fram och ge en mer nyanserad analys än han gjorde då.
Mats Wilander är en respekterad expert som alla lyssnar på – inte en snubbe som oss här som kan svinga lite hur vi vill och där det inte gör så mycket om det blir knas.
Jag misstänker att Mats jämförde Murray med slutet av sin egen karriär som MW själv säger att han ångrar – att han borde lagt av tidigare.
Jag blev ledsen när han sa det för det var inte alls mitt intryck av Wilander när jag såg honom de sista åren.
Mats tillhörde inte längre de bästa men han älskade fortfarande sporten och matcherna – jag såg det på honom och drogs in i den känslan själv under hans matcher.
Så jag förstår inte hans senare avståndstagande.
Murray är rankad 50 och det är ju inte imponerande jämfört med vad han har gjort så jag kan bara tala för mig själv när jag säger att det inte spelar någon roll – jag älskar att se Andy Murray spela och och även om det inte skulle bli några fler stordåd så har han gett det en rejäl chans.
Hur det än går för Andy framöver så ändras inte min bild av AM som en av de största spelarna på den här sidan millennieskiftet.