Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Jag har ett förslag på sämsta topp-10 rankade spelaren, men har än så länge inte dykt djupare in i ämnet.
Arnaud Clément rönte sina största framgångar i dubbel, men var även tionde rankad i singel som bäst. Han nådde visserligen final i Australian Open 2001, där det blev torsk i tre raka mot Agassi, men i övrigt finns inte så mycket att hänga i julgranen.
Clément vann fyra mindre titlar under karriären, men förlorade fler matcher än han vann: 316-327 (49.1%). Han åkte ut i 1R, eller 2R, i 116 av 139 stora turneringar han ställde upp i (83.5%), kvalspel borträknat, och nådde kvartsfinal endast fem gånger (3.6%)
Lite kul (inte för honom) att du nämner Clément, för jag hade honom i åtanke men valde hans landsman Grosjean i stället (för "sämsta topp 5", då) som han var samtida med. Clément är en i raden av spelare som nått tiondeplatsen men inte mer, en position han höll under två veckor 2001.
Dock hade Clément en mycket lång karriär och var rankad topp 100 vid något tillfälle varje år mellan 1997 och 2011, vilket är riktigt imponerande. Han var t.ex. rankad som 30 så sent som 2007, alltså sex år efter finalplatsen i AO, så han var ingen dagslända. Så nej, vid närmare eftertanke tycker jag inte att Clément förtjänar att nämnas i samma andetag som t.ex. Verkerk.
Som du säger var Clément även en mycket bra dubbelspelare (rankad 8 som bäst), vann 12 titlar, de flesta i par med Michel Llodra, varav den främsta var segern i Wimbledon 2007.