Citat:
Ursprungligen postat av
Reggie Hamond
Jo, det kan jag verkligen hålla med om.
På tal om unga spelare. Det sägs ju att unga spelare har svårare att slå igenom nu för tiden och att det är den fysiska biten som sätter käppar i hjulet. Det tar längre tid i dag därför tennisen har blivit mer fysiskt krävande, som tonåringar inte lyckats bygga upp osv. Mats Wilander däremot höll inte alls med. Han var inne på att det handlar om mognad i spelet och den mentala biten.
Jag respekterar Mats som idrottsman, det han åstadkom var exceptionellt bra. Men som kommentator så tycker jag inte att han håller samma mått för att uttrycka mig milt.
Han vet mycket väl att tennisen är mer fysisk nu än den var förut. Har du inte fysiken så är det så mycket svårare att prestera bra, även om du har talangen, man ska kunna utföra sin matchplan även när man är jättetrött. Tränar man mycket fys så kan man definitivt komma upp på en tillräckligt hög nivå men då tappar man värdefull tid på att träna på att spela tennis. Så det är en balansgång, därför det tar längre tid, alla bitarna måste falla på plats helt enkelt och det tar tid.
Angående Wilander som kommentator så tycker jag han allt för ofta gör konstiga uttalanden och även ignorerar mycket fakta.
McEnroe t.ex är en mycket, mycket bättre kommentator.