2009-09-15, 19:43
Medlem
Castlevanias avatar
Nu börjar det dra ihop sig inför den viktiga och ödesfulla DC-matchen.

DC: Två Victor hotar Sverige

Båda Davis Cup- lagen känner sig redo för helgens Play Off- match där vinnaren belönas med fortsatt spel i Elitdivisionen. Den rumänske kaptenen funderar som bäst på om han skall ta ut sig själv i laget eller inte och det är inte uteslutet att Robin Söderling spelar alla tre dagar i Idrottens Hus i Helsingborg.

Det rumänska laget coachas av Andrei Pavel. När Rumänien mötte Ryssland i våras i första omgången av World Group, fanns han inte på planen. Då spelade Marius Copil och Horia Tecau dubbeln. Sedan dess har Pavel kommit tillbaka och spelat en hel del dubbel med just Tecau. Paret var bland annat i final i Kitzbühel i somras. Sannolikt tar Pavel ut sig själv i laget.

- Vi får se på torsdag, jag bestämmer mig en timma innan lottningen, sa han idag på en presskonferens.

Det rumänska laget trivs i Helsingborg och tyckte underlaget, Latex ITE, som är målat på spånskiva i Idrottens Hus är långsammare än de räknat med. Lagets etta Victor Hanescu tycker också det är skönt att det är ett liknande underlag som man kommer ifrån i USA. Victor Crivoi som i år tagit plats bland de 100 bästa på världsrankingen är given singeltvåa.

Kapten Pavel har respekt för det svenska laget och inser att Robin Söderling blir svårslagen.

- Han är självfallet i god form. Mot Vinciguerra är mina två Victor favoriter men Davis Cup är speciellt och jag känner "Vinci" väl och vet att han aldrig ger bort en boll och att han är en spelare man måste slå, han kämpar alltid enormt, speciellt i lagsammanhang har jag förstått.

Rumänien hoppas också få stöd på läktaren från landets störste, Illie Nastase.

- Vi tror han kommer, han bruar se våra matcher och han är vår störste spelare någonsin, avslutade Pavel som också han med att upplysa om att tennis, och speciellt Davis Cup, är klar andrasport i Rumänien efter fotboll.

Fräsch Söderling
Robin Söderlings armbågsproblem är över och ett par dagars vila efter hemkomsten från US Open har gjort honom gott.

- Även om det bara blev ett par dagar ledigt så känns det bra och jag är redo, även för tre dagars spela om det behövs, men samtidigt tycker jag vi har ett så bra dubbelpar så det kanske är bättre att vila på lördagen, kommenterade Robin sin status på dagens presskonferens.

Han fick även frågor om sin lite nya approach och sin förbättrade jämnhet.

- Nu vet jag bättre att man kan vinna matcher utan att spela på topp. Man kan ta sig igenom dagar utan att allt är perfekt. Förr blev jag kanske lite orolig när allt inte stämde.

Och han gillar att spela Davis Cup.

- Det är speciellt och jag tänker inte så mycket på att jag skall vinna mina två singlar, vi skall vinna minst tre matcher som ett lag

Mats Wilander fick fortsatt frågor om sin och Jocke Nyströms eventuella fortsättning som kaptener och svaret blir; "Vi får se efter söndag".

Det svenska laget inser matchens viktighet och även om Mats Wilander tycker varje landskamp är unik, play off eller semifinal kvittar, är det självfallet bättre att varakvar i eliten.

- För Svensk Tennis är det självfallet roligt att ha chansen att få matcher mot Spanien med Nadal, Schweiz med Federer eller Argentina med Del Potro. Men vi förbereder oss lika väl inför den här uppgiften som någonsin tidigare.

Matchtider:
Fredag 15.00 2 singlar
Lördag 14.00 Dubbel
Söndag 13.00 2 singlar

Jag är lur om att MW kommer meddela sin avgång oavsett utgång på söndag...
Citera
2009-09-15, 19:52
Medlem
Kongo_89s avatar
nån koll om matcherna visas på nån TV kanal?
Citera
2009-09-15, 21:18
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
nån koll om matcherna visas på nån TV kanal?

TV8,, kommenteras av Fidde Rosengren och Bjösse Björkman
Citera
2009-09-15, 22:08
Medlem
Kongo_89s avatar
tv8 okej...men jag trodde tommy engstrand körde tennisen på tv8!? :S ska iaf bli kul se söderling...speciellt mot hanescu som e väl deras starkaste kort?
Citera
2009-09-15, 23:23
Medlem
Nalbandian har varit skadad länge nu. Snart 5 månader. Ngn som vet status?
Citera
2009-09-16, 00:20
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
tv8 okej...men jag trodde tommy engstrand körde tennisen på tv8!? :S ska iaf bli kul se söderling...speciellt mot hanescu som e väl deras starkaste kort?

Tommy Engstrand och Henrik Strömblad körde Wimbledon för ett antal år sen på Viasat. Fullständig katastrof.

Citat:
Ursprungligen postat av xd67
Nalbandian har varit skadad länge nu. Snart 5 månader. Ngn som vet status?

Det beror på hur rehabiliteringen fortlöper. Comeback troligtvis i ATP-sammanhang i Sydney nästa år. Om jag inte missminner mig är Jocke Nyström enda svensk som vunnit den turneringen på det glada 80-talet.
Citera
2009-09-16, 04:48
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Jag skulle vilja veta om det finns någon sida på nätet som har samlat ihop fakta främst om servar. Snitt ess/match, snitt hastighet på första/andraserve, % servar in, dubbelfel osv. Behöver denna fakta om spelare på challangernivå. Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Mvh L-P
Citera
2009-09-16, 08:36
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Jag skulle vilja veta om det finns någon sida på nätet som har samlat ihop fakta främst om servar. Snitt ess/match, snitt hastighet på första/andraserve, % servar in, dubbelfel osv. Behöver denna fakta om spelare på challangernivå. Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Mvh L-P

de enda som finns är väl ATP.com?
annars vet jag inte....

nalbandian är en härlig spelare! när jag tänker på argentinsk tennis tänker jag på nalbandian men nu kom ju del potro och har verkligen visat sig för världen. nalbandian har itne heller vunnit en grand slam vad jag vet? men han har spelat väldigt många jämna matcher mot federer. rätt kul att han inte spelat sen i våras (väl) och ändå vara rankad 14 i världen...hur är detta möjligt?
Citera
2009-09-16, 12:20
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis

Mvh L-P

Challengertävlingar har nästan aldrig hastighetsmätare så just det blir svårt.

För stats om ess, förstaservesprocent och dubbelfel rekommenderar jag oncourt. Det är en mjukvara som kostar runt 70 euro (engångskostnad) men jag tycker den är värd det. Den uppdateras flera gånger varje dag med nya resultat och statistik. De har även stats från challengermatcher.

Däremot finns ingen samlad statistik för en viss spelare men jag tror du kan exportera all matchstatistik för en viss spelare till en excelfil och då har du ju dina siffror efter ett par snabba musklick.

Ditt användarnamn passar för övrigt bra ihop med din förkärlek för nördig tennisstatistik.
Citera
2009-09-17, 08:49
Medlem
Forulfs avatar
Fyfan vad kul det ska bli med DC-kvalet mot Rumänien! Jag hoppas innerligt att Vinciguerra vinner sin match i morgon fredag, men jag är tveksam. Det är inga dåliga spelare rumänerna har till att lira singlarna, det kan vi konstatera. Fast å andra sidan vet vi itne var vi har Vinci, han visade i Båstad att han är på väg tillbaka och han är typen som kan prestera extra när det gäller lagets framgångar. Spännande blir det!

Jag tror det står 1-1 inför dubbeln som svenskarna ska vinna tämligen komfortabelt, sedan avgör Robin på söndag....
Citera
2009-09-17, 18:39
Medlem
Vobblers avatar
Hur är det med tennisintresset i Helsingborg? Det var inga problem att boka tio biljetter på ticnet nu i kväll. Hallen tar bara ca 2500 åskådare, märkligt att en sådan viktig match inte är utsåld.

Jaja, det här ska vi väl inte torska, eller?
Citera
2009-09-17, 20:04
Medlem
Benganiolos avatar
Skulle förvåna mig om hallen inte är full imorn, ses där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in