2009-08-24, 08:39
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Gud vad skönt det ska bli med ännu en major!
Verkligen! Och dessutom tror jag 2009 blir Federers sista år på toppen då han tar 2 eller fler GS per år. Allt som är viktigt i rekordväg är redan slaget för hans del, det skulle väl vara Sampras rekord som världsetta (286 veckor). Dit har Federer typ 42 veckor kvar. Jag är övertygad att han gör en rejäl satsning på höstspelet. Tar han hem US Open kommer han ta hem den avslutande TMC i London för att cementera sin status som världsetta åtminstonde fram till FO 2010. Wimbledon och möjligen USO kommer vara Federers absolut högsta prioritet under 2010.
Så ni alla som missade Federers i hans absoluta topp mellan 2004-2007 bör passa på att se så mycket tennis ni kan under året för det kommer nog vara det sista vi ser av Federers magi!
Citera
2009-08-24, 20:15
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Wimbledon och möjligen USO kommer vara Federers absolut högsta prioritet under 2010.

Spekulationer. Försöka försvara Franska titeln mot Nadal i en final kan också vara ett mål. Är det nåt man inte kan göra med Federer är att räkna bort honom i framtiden. Det har jag fått lära mig efter AO. Trodde tronskiftet var ett faktum och att han aldrig skulle återta första platsen och/ eller vinna flera slams. Men tänk så fel man hade. Tycker han spelar sin bästa tennis för tillfället. Kan han utveckla attackspelet ännu mer kanske han kan göra en Sampras och vinna en slam i 30-årsåldern. Dessutom har han den klart bästa serven av toppspelarna. Mycket vunnet med lätta poäng direkt på serve.
Citera
2009-08-25, 11:39
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Spekulationer.
Ja, naturligtvis är det rena spekulationer ! Men Federer själv har sagt att han kommer sätta sig ned efter US Open och utvärdera året och sätta upp mål för nästa år. Naturligtvis räknar han med att han ska försvara sin FO-titel, det vore ju dumt annars och han hade inte varit där han är om han inte satt höga mål för sig själv. Men jag spekulerar i att han inte kommer kunna försvara sin seger där.
Man ska absolut inte räkna ut Federer, men han närmar sig helt klart kulmen av sin karriär och kan inte, rent fysiskt, hålla jämn nivå med spelare som är 6-8 år yngre.
Jag spekulerar vidare i att år 2010 får vi nya GS-vinnare. Top-10 fältet är helt enkelt för bra för att inte någon där, förutom de två främsta ska kunna vinna en GS.
Citat:
Dessutom har han den klart bästa serven av toppspelarna. Mycket vunnet med lätta poäng direkt på serve.
Ja, absolut. Men se också vad som hände med Federer under hösten 2008. Hans ryggproblem ställde till det rejält för honom. Han vann i princip ingenting efter US Open och man såg helt klart att serven inte satt som den skulle. Nu är det svårt att avgöra huruvida det enbart var ryggproblem eller om den mentala biten spelade in, men helt klart var hans serve borta större delen av hösten. Gör den, försvinner hans viktigaste vapen.
Citera
2009-08-25, 12:17
Medlem
se på matcher i dom först omgångarna verkar svårt hittar ingen stream eller någon köp sajt där dom sänder matcherna till ex new haven open så börjar dom sändningarna i kvartsfinal finns det någon sajt som sänder matcherna från omgång 1?
Citera
2009-08-25, 22:06
Medlem
Kitzbühels avatar
Rohypnolle; Hur går det med er tennisbana?
Citera
2009-08-25, 23:49
Medlem
moviemovies avatar
Vore verkligen ödets ironi om Federer vinner US-Open. Så nära en äkta GS...

Men jag tror att Federer är ganska så sugen på att slå Sampras rekord som världsetta i mesta antal veckor. Även Agassis rekord i antal masters titlar.

Länge sedan han vann AO. Kan mycket väl stå högt uppe på prioriteringslistan. Även att försvara sin titel i FO/RG. Hoppas Nadal tar tillbaka 2a platsen så vi får se finaler och inte semifinaler mellan de båda.

På tal om Nadal så ser jag det som en positiv sak att han blev skadad. Lite som med Federer efter Wimbledon 08'. Det har inte gått så bra för Nadal (spelet i sig) efter skadan. Tror fler spelare vågar tro på vinst mot honom, även på grus. Hinner han hitta formen till US-Open månne? Skulle i ärlighetens namn inte överraska mig om han går in och vinner allt.

Federer hoppas väl även kunna försvara sin Wimbledon-titel och närma sig Sampras antal titlar där. Tror han satsar rätt hårt på att vinna US-Open nästa år om han vinner i år. För då har han 7 US-Open titlar i följd. Ett rekord som nog inte kommer slås på väldigt länge.

Ser ut som ett fint år om allt går hem

Är dock inte säker på hur hårt han kommer att satsa på OS 2012 i London. Skulle även vara trevligt om han lyckades press in ett Sverige besök i Stockholm eller Båstad

Angående det att det kommer bli nya GS-vinnare så tror jag att dock att Nadal, Djokovic och Murray kommer att ta hem det mesta om/när Federer lägger av. De är helt enkelt för starka för de andra som det ser ut just nu.
Citera
2009-08-26, 00:01
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Man ska absolut inte räkna ut Federer, men han närmar sig helt klart kulmen av sin karriär och kan inte, rent fysiskt, hålla jämn nivå med spelare som är 6-8 år yngre.

Inte omöjligt om han tar hjälp av Agassis gamle fystränare Gil Reyes. Agassi vann sin sista grand slam vid en ålder av sånär 33 år. Visst blir det svårare med åren att hålla jämna steg med yngre konkurrenter. Men med rätt vilja går det. Frågan är om Federer är beredd att lägga ner alla fystimmar i gymmet som krävs.

Hursomhaver ser jag fram emot nästa Federer - Nadal möte. Federer vann senast efter 5 raka finaltorskar, varav 3 grand slam finaler. Dock tror jag inte Nadal kommer igång än på ett tag. Har svårt att se honom utmana på allvar redan i US Open.
Citera
2009-08-29, 09:27
Medlem
Citat:
han närmar sig helt klart kulmen av sin karriär och kan inte, rent fysiskt, hålla jämn nivå med spelare som är 6-8 år yngre.
Jag spekulerar vidare i att år 2010 får vi nya GS-vinnare. Top-10 fältet är helt enkelt för bra för att inte någon där, förutom de två främsta ska kunna vinna en GS.
Det ska inte vara någon stor skillnad alls mellan 22 och 29 fysiskt, i dubbel är till exempel optimala åldern typ 30-32 någonstans. Och som 26 är jag rätt säker att folk historiskt spelat bättre än som 22, så 26 mot 29 skulle vara än mer i favör än 22.

Citat:
Inte omöjligt om han tar hjälp av Agassis gamle fystränare Gil Reyes. Agassi vann sin sista grand slam vid en ålder av sånär 33 år.
Och gjorde legendarisk turnering 2.6 år senare med final i US open. Det var en underbar match där han ofta spelade ut fed och ledde 1-1 i set med ett break sent i tredje, dock tiebreak i tredje där han verkade vara rätt slut efter 3 femsetare i dom tre senaste matcherna och förlorade lätt i fjärde.
Mycket bättre turnering än hans AO 03 skulle jag säga.

Citat:
Murray kommer absolut vinna ett flertal grand-slams, men inte så länge han fortsätter att skapa sådana absurda förväntningar på sig själv.
Det har i princip ingen eller väldigt liten inverkan på hans spel om han skulle göra så.

Citat:
han närmar sig helt klart kulmen av sin karriär och kan inte, rent fysiskt, hålla jämn nivå med spelare som är 6-8 år yngre.
Det ska inte vara någon stor skillnad alls mellan 22 och 29 fysiskt, i dubbel är till exempel optimala åldern typ 30-32 någonstans. Och som 26 är jag rätt säker att folk historiskt spelat bättre än som 22, så 26 mot 29 skulle vara än mer i favör än 22.

Citat:
Inte omöjligt om han tar hjälp av Agassis gamle fystränare Gil Reyes. Agassi vann sin sista grand slam vid en ålder av sånär 33 år.
Och gjorde legendarisk turnering 2.6 år senare med final i US open. Det var en underbar match där han ofta spelade ut fed och ledde 1-1 i set med ett break sent i tredje, dock tiebreak i tredje där han verkade vara rätt slut efter 3 femsetare i dom tre senaste matcherna och förlorade lätt i fjärde.
Mycket bättre turnering än hans AO 03 skulle jag säga.

Citat:
Murray kommer absolut vinna ett flertal grand-slams, men inte så länge han fortsätter att skapa sådana absurda förväntningar på sig själv.
Det har i princip ingen eller väldigt liten inverkan på hans spel.

Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Murray är en grym talang, men hans psyke svajar för mycket. Frågan är om han har vad som krävs för att vinna slams.
Givetvis, han har ju haft jättebra odds att vinna gs sedan US open med ett snitt på andrafavorit före nadal i år.

Citat:
Bara jag som tycker att det känns väldigt skönt med ett underlag där offensivt spel faktiskt lönar sig?
som alla underlag menar du? Det finns en anledning till att folk slår hårdare än någonsin, det är optimalt att spela väldigt aggressivt, och därför gör nästan alla det.

Citat:
Ursprungligen postat av DukeStreetKing
Hans stats efter första set var något av det sämsta jag sett av en toppspelare på mycket länge. dubbelt så många UE som winners?
Det är inte särskilt ovanligt

Citat:
Hehe. Torskade du också på Murray idag? Att man aldrig lär sig. Skotten är överskattad.
hurdå? Av vem?

Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Att han tjabblar bort sig igen när det väl gäller visar att han inte kommer att greja en eventuell semi eller final mot Federer.
Det är verkligen inte vad det visar.

Citat:
Nu vaknar Murray och idioten gör världens jävla tabbe när han utmanar Federers serve och den visar sig sitta. IDIOT!!
och om den satt hade han varit duktig?

Citat:
Usch vilken horribel insats av Murray idag och dunderbrak av Federer.
dunderspel av fed och horribelt spel av murray och han lyckades göra ett tajt tiebreak i andra?

Citat:
Minns du inte vad fan du skriver ditt ärkepucko?
"Har spelat runt fem gånger. Har följt tennis rätt mycket i cirka 1.5 år, innan då har jag följt det rätt lite till och från från 2001."
Du tror dig vara någon allsmäktig tennisexpert som ska komma här och veta bäst. Läxa upp flera av oss härinne som följt tennis i 20-30 år. Komma med sarkastiska kommentarer och en allmänt taskig attityd. Hur tror du nån ska ta dig seriöst? Det är bara bortkastad tid att försöka svara dina inlägg.

Beträffande Canas var det VÄLKÄNT att han blev avstängd för otillåtna preparat. Sen att han blev halvt friad och fick kortare straff är en annan sak. Poängen är att han BLEV avstängd och att lejonparten inom tennisvärlden känner till det, förutom du förstås som började följa tennis mer seriöst flera år efter den händelsen.

Vem är du att dela ut trollstämplar på folk som på fullaste allvar tror att Santoro har kapacitet att slå Nadal på grus. Säger det mesta om dina tenniskunskaper.

Nä, nu kommenterar jag inte fler av dina inlägg. Lönlöst. Göd inte trollen
"Du tror dig vara någon allsmäktig tennisexpert som ska komma här och veta bäst."
Jag vet inte vem jag är eller exakt hur bra jag är på tennis. Jag vet att många här gör rätt många felaktiga kommentarer och en hel del matte/logik-fel.
"Beträffande Canas var det VÄLKÄNT att han blev avstängd för otillåtna preparat."
Jag sa "Det är inte allmänt känt (att han dopade sig.)"
"Vem är du att dela ut trollstämplar på folk som på fullaste allvar tror att Santoro har kapacitet att slå Nadal på grus."
Det är personliga trollstämplar. Det är klart jag kommer få åsikter om folk efter att jag läser inlägg här. Det är självlart att han har kapacitet att slå nadal. Är det någon som faktiskt vill ta diskussionen nu?
Citera
2009-08-29, 15:52
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edsf
som alla underlag menar du? Det finns en anledning till att folk slår hårdare än någonsin, det är optimalt att spela väldigt aggressivt, och därför gör nästan alla det.
Känns så B att bara svara på dina inlägg, men jag kände mig tvungen, då du uppenbarligen har en mycket förvriden syn på dagens spel.

Den enda spelare som är någorlunda aggressiv som just nu är i världstoppen är Federer. Möjligt att det är några andra runt 10-20 som bygger sitt spel på aggressiv tennis, men majoriteten av dagens toppspelare är för det mesta defensivt inställda. Det går inte att dementera. Du kanske tror att det är en tillfällighet att nästan alla serve och volleyspelare har försvunnit från toppen? Nadal, Murray, Roddick och Simon är alla defensivt inställda och lever på att kontra på motståndarens attacker. Murray vann ju t.ex en bollduell där bollen slogs 53 gånger över nät senast mot Benneteau, och dessutom så räddade han tre smashar. Det beskriver ju dagens tennis relativt väl.
Citera
2009-08-29, 20:26
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Känns så B att bara svara på dina inlägg, men jag kände mig tvungen, då du uppenbarligen har en mycket förvriden syn på dagens spel.

Den enda spelare som är någorlunda aggressiv som just nu är i världstoppen är Federer. Möjligt att det är några andra runt 10-20 som bygger sitt spel på aggressiv tennis, men majoriteten av dagens toppspelare är för det mesta defensivt inställda. Det går inte att dementera. Du kanske tror att det är en tillfällighet att nästan alla serve och volleyspelare har försvunnit från toppen? Nadal, Murray, Roddick och Simon är alla defensivt inställda och lever på att kontra på motståndarens attacker. Murray vann ju t.ex en bollduell där bollen slogs 53 gånger över nät senast mot Benneteau, och dessutom så räddade han tre smashar. Det beskriver ju dagens tennis relativt väl.

Helt korrekt! Det är nästan bara i Sverige som det fortfarande spelas en väldigt aggresiv tennis. Här spelar många juniorer under principen att man ska "kötta" på bollen.

Om du åker ut i världen och kollar hur många förbund tränar sina talanger så är det framförallt fitness och tålamod. "Alla" kan slå hårt på bollen men det är inte alla som kan spela med rätt finess. Därför är tålamod så ofantligt viktigt bland utländska spelare.

Om du tex kollar en ATP tävling så slår merparten av spelarna där lösare än vad du ser på en svensk sommartourtävling. Många spelare slår rent löst. Gilles Simon tex är en riktig "pusher" som många juniorer säkerligen skulle kommentera som "han blåser jag av banan..."
Citera
2009-08-30, 02:55
Medlem
Så...US Open kör igång på måndag.... på Eurosport... jag har inte Eurosport, är det någon sida som streamar matcherna live?
Citera
2009-09-07, 15:19
Medlem
stukas avatar
Bråk inom DC-laget igen.. än en gång verkar det vara Pim-Pim som trilskas.

Wilander och Nyström säger att Pim-Pim tackat nej till DC-matchen mot Rumänien, Pim-Pim kallar DC-kaptenerna för lögnare och säger att han inte ens blivit tillfrågad. Robert Lindstedt kallar Pim-Pim för en barnunge och verkar vara väldigt förbannad.

Vem ska man tro på?
Pim-Pim har blivit utsatt för kritik förut, bland annat för att han inte vill lyssna på vad folk säger.. inte ens när han tränades av Fidde Rosengren.
Är han utsatt för en komplott här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in