2009-06-11, 14:22
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Håller hårt på Tsonga i Wimbledon!

Nu har jag dålig koll på hur Tsonga har presterat på gräs, men han känns inte som någon vass grässpelare.

Appropå Wimbledon, jag läste någonstans att banorna är snabbare i år, så det lär gynna en viss Federer.
Citera
2009-06-11, 14:49
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Nu har jag dålig koll på hur Tsonga har presterat på gräs, men han känns inte som någon vass grässpelare.

Appropå Wimbledon, jag läste någonstans att banorna är snabbare i år, så det lär gynna en viss Federer.

Fast birger folke sa att det inte stämde, igår i matchen mellan Simon och en annan. Nån hade frågat om banorna var snabbare i år och han sa nej. Konstigt.
Citera
2009-06-11, 14:50
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Jag kan intyga att banorna ser klart snabbare ut i år. Jag tittade förut på uppvisningsmatchen mellan Steffi Graf och Kim Clijsters på center-courten, och banorna ser minst sagt mycket snabbare ut.

Någon som vet hur banorna förbereds inför varje års Wimbledon? Läggs det nytt gräs varje år eller har man tidigare spelat på samma gräs år efter år? I år har nämligen en ny gräsmatta lagts, men jag ska inte uttala mig om det är något nytt, eller om det görs varje år. Helt klart är däremot att banorna verkar mycket snabbare än t.ex förra året.
Citera
2009-06-11, 15:06
Medlem
Vobblers avatar
Vi får helt enkelt avvakta ett par veckor och se om banorna är sega eller snabba. Men Folke kanske har fått en insider-tips.

Jag kan dock tänka mig att centre-courten är snabbare med taket stängt, så det kanske bara är den nybyggda arenan som "drabbas". Federer får hoppas på att det regnar på finalsöndagen.
Citera
2009-06-11, 15:26
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:

Fast han är roligast att kolla på av alla på touren!

Apropå gräsmattan på SW19 är det ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat!

När turneringen avslutas påbörjas det egentliga arbetet med gräsmattan. Mattorna vattnas och luftas varannan dag fram till augusti då de återstående kala fläckarna sås om. Detta görs genom att man manuellt sprider ut frön på mattan istället för att lägga ut färdigvuxna mattor. Detta görs fram till andra veckan i september. Sedan återstår 10 månader av regelbunden vattning, luftning, gödning, ogräs- och mossbekämpning. Det mesta av arbetet uförs manuellt med lite automatiseringar. Varje del är en vetenskap i sig och det krävs ett 50-tal personer för att underhålla samtliga 32 banor på SW19.
I och med byggnationen av tak över centercourten installerade man också speciell belysning som ska främja grästillväxten under underhållningsarbetet.

När turneringen närmar sig börjar man klippa gräset allt kortare till en slutlängd på ca 30 mm. Efter klippningen rullas och packas gräset korsvis i två riktningar för att grässtråna ska lägga sig optimalt och för att ytan ska bli så jämn som möjligt.

Under turneringens gång vattnas, rullas och packas mattorna varje kväll för att hålla den i så bra skick som möjligt. Linjerna som man målar på precis innan turneringen börjar underhålls inte utan de får vara kvar i samma skick de är.

Senast man lade om gräsmattorna helt, dvs. rev upp de gamla och sådde nya var 2001 då man gick över från 70% engelskt rajgräs (perennial rye) och 30% krypande rödsvingel (creeping red fescue) till 100% rajgräs. Tydligen ställde de 30% rödsvingel till det eftersom det slets fortare och växte långsammare än rajgräset.
Citera
2009-06-11, 15:43
Medlem
Vobblers avatar
Citat:

När han är i form och på spelhumör är han fantastiskt kul att titta på, som i AO-08.
Men han verkar oftast loj och uttråkad, och då fungerar ingenting. Grym talang, men han skulle nog behöva lite hjälp med skallen. När Norman är klar med Söderling kanske han kan rätta till fransosen.
Citera
2009-06-11, 15:51
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:

När turneringen avslutas påbörjas det egentliga arbetet med gräsmattan. Mattorna vattnas och luftas varannan dag fram till augusti då de återstående kala fläckarna sås om. Detta görs genom att man manuellt sprider ut frön på mattan istället för att lägga ut färdigvuxna mattor. Detta görs fram till andra veckan i september. Sedan återstår 10 månader av regelbunden vattning, luftning, gödning, ogräs- och mossbekämpning. Det mesta av arbetet uförs manuellt med lite automatiseringar. Varje del är en vetenskap i sig och det krävs ett 50-tal personer för att underhålla samtliga 32 banor på SW19.
I och med byggnationen av tak över centercourten installerade man också speciell belysning som ska främja grästillväxten under underhållningsarbetet.

När turneringen närmar sig börjar man klippa gräset allt kortare till en slutlängd på ca 30 mm. Efter klippningen rullas och packas gräset korsvis i två riktningar för att grässtråna ska lägga sig optimalt och för att ytan ska bli så jämn som möjligt.

Under turneringens gång vattnas, rullas och packas mattorna varje kväll för att hålla den i så bra skick som möjligt. Linjerna som man målar på precis innan turneringen börjar underhålls inte utan de får vara kvar i samma skick de är.

Senast man lade om gräsmattorna helt, dvs. rev upp de gamla och sådde nya var 2001 då man gick över från 70% engelskt rajgräs (perennial rye) och 30% krypande rödsvingel (creeping red fescue) till 100% rajgräs. Tydligen ställde de 30% rödsvingel till det eftersom det slets fortare och växte långsammare än rajgräset.
Har du hört något om nya banor i år, eller är det bara något löst rykte?
Citera
2009-06-11, 15:54
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:

När turneringen avslutas påbörjas det egentliga arbetet med gräsmattan. Mattorna vattnas och luftas varannan dag fram till augusti då de återstående kala fläc.... text text text

FANTASTISK POST!! Det är sådan poster som folk borde uppskatta. Jag trodde det var ytterst få som besitter samma kunskap. Glädjer mig att vissa andra här verkligen har 110% koll.. Skönt att inte vara ensam
Citera
2009-06-11, 15:59
Medlem
Alvéss avatar
Citat:

Var på Wimbeldon museet för 2-3 år sedan och frågade just om gräset, svaret var kort och tråkigt. "ohhh ummmm i think they put down seeds and water them" Kanske du skulle börja som guide?
Citera
2009-06-11, 17:12
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvés
Kanske du skulle börja som guide?

Hahaha! Ja, kanske det! Synd att de inte bjöd in Eddie Seaward som är huvudman för grässkötarna. Han är enligt utsago en fullkomlig gräsfanatiker och delar gärna med sig av en och en annan anekdot och diverse tips om hur man sköter sin matta (lät ju lite konstigt det där....).

Banorna i år ska vara samma sort som förra året, men eftersom gräs är ett högst levande underlag är det absolut fullt möjligt att en ljum vinter gjort underverk för gräset när det gäller snabbhet. Jag såg, liksom Nichosj invigningsmatchen för det nya taket. Gräset har aldrig sett vackrare ut och var så där härligt snabbt som bara gräs är. Dock var det ju bara en match, två veckors intensivt spel kommer slita mattorna till bristningsgränsen, men om herr Seaward och hans mannar gjort ett föredömligt jobb (vilket jag inte betvivlar) borde mattorna fortfarande vara snabba till finalen.
Senast redigerad av dr-zeke 2009-06-11 kl. 17:16.
Citera
2009-06-11, 18:10
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Det är skönt att notera att vi i alla fall är några på Flashback som i våra evighetsdiskussioner om "gräs" menar just "gräs" och inget annat...

OS-tennisen 2012 ska ju som bekant avgöras i Wimbledon. Jag har länge funderat på hur banorna ska klara av två turneringar samma sommar och kan då passa på att droppa denna nyhet från SOK:s hemsida:

Citat:
Nytt gräs i Wimbledon
Utanför dessa centrala områden finns ytterligare ett antal arenor. Tennisen kommer naturligtvis att spelas i Wimbledon och då på gräs.
-Arrangörerna kommer att byta grässort i Wimbledon till ett kraftigare gräs än i dag för att både kunna ta hand om OS-turneringen och den klassiska Wimbledon-turneringen, säger Peter Reinebo.

http://www.sok.se/nyheter/nyheter/nyheter2009/londonosettspannandekoncept.5.71552e2411fa881a5cb8 00038693.html

Avgjordes tennisturneringen vid OS i London 1908 måhända också i Wimbledon?
Citera
2009-06-11, 18:21
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Avgjordes tennisturneringen vid OS i London 1908 måhända också i Wimbledon?

Äh... jag kan väl leta reda på det där svaret själv förresten. Det fanns inget på engelskspråkiga Wikipedia, men för den som behärskar tyska är svaret:

Citat:
Bei den IV. Olympischen Spielen 1908 in London fanden sechs Tennis-Wettbewerbe statt, aufgeteilt in Hallentennis und Rasentennis.

Die Hallenwettbewerbe wurden in der ersten Hälfte des Monats Mai im Queen's Club ausgetragen. Die Veranstaltung schloss sich unmittelbar an die englischen Meisterschaften an, die in derselben Halle gespielt worden waren. Allerdings waren nur wenige Teilnehmer gemeldet.

Die Rasenwettbewerbe hätten ursprünglich im White City Stadium stattfinden sollen, doch der Rasen erwies sich als zu uneben, weshalb man nach Wimbledon auf das Gelände des All England Lawn Tennis and Croquet Club auswich. Die olympischen Rasentennis-Wettbewerbe fanden in der ersten Julihälfte statt, unmittelbar nach den Wimbledon Championships. Zahlreiche der weltbesten Spieler waren allerdings bereits abgereist, da ihnen das eigentliche Wimbledon-Turnier mehr zusagte als der olympische „Aufguss“.

http://de.wikipedia.org/wiki/Olympische_Sommerspiele_1908/Tennis

Med andra ord avgjordes tennisen vid OS 1908 i form av två turneringar - en inomhus och en utomhus. I början av maj spelades inomhusturneringen i Queens Club med i stort sett uteslutande britter som deltagare. Utomhusturneringen skulle egentligen ha avgjorts på White City Stadium, men p g a det ojämna gräset flyttades den till Wimbledon, där den ordinarie turneringen just hade avslutats.

Hur stor andelen rajgräs var i gräset år 1908 framgår dock inte. Kan någon annan kanske svara på detta?
Senast redigerad av Gag Halfrunt 2009-06-11 kl. 18:23. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in