Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Nu har jag dålig koll på hur Tsonga har presterat på gräs, men han känns inte som någon vass grässpelare.
Appropå Wimbledon, jag läste någonstans att banorna är snabbare i år, så det lär gynna en viss Federer.

Fast han är roligast att kolla på av alla på touren!
Apropå gräsmattan på SW19 är det ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat!
När turneringen avslutas påbörjas det egentliga arbetet med gräsmattan. Mattorna vattnas och luftas varannan dag fram till augusti då de återstående kala fläckarna sås om. Detta görs genom att man manuellt sprider ut frön på mattan istället för att lägga ut färdigvuxna mattor. Detta görs fram till andra veckan i september. Sedan återstår 10 månader av regelbunden vattning, luftning, gödning, ogräs- och mossbekämpning. Det mesta av arbetet uförs manuellt med lite automatiseringar. Varje del är en vetenskap i sig och det krävs ett 50-tal personer för att underhålla samtliga 32 banor på SW19.
I och med byggnationen av tak över centercourten installerade man också speciell belysning som ska främja grästillväxten under underhållningsarbetet.
När turneringen närmar sig börjar man klippa gräset allt kortare till en slutlängd på ca 30 mm. Efter klippningen rullas och packas gräset korsvis i två riktningar för att grässtråna ska lägga sig optimalt och för att ytan ska bli så jämn som möjligt.
Under turneringens gång vattnas, rullas och packas mattorna varje kväll för att hålla den i så bra skick som möjligt. Linjerna som man målar på precis innan turneringen börjar underhålls inte utan de får vara kvar i samma skick de är.
Senast man lade om gräsmattorna helt, dvs. rev upp de gamla och sådde nya var 2001 då man gick över från 70% engelskt rajgräs (perennial rye) och 30% krypande rödsvingel (creeping red fescue) till 100% rajgräs. Tydligen ställde de 30% rödsvingel till det eftersom det slets fortare och växte långsammare än rajgräset.