Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
Om vi tar Nadals två senaste förluster i Wimbledon. Rosol och Darcis. Två spelare som aldrig skulle slå honom på ett annat underlag. Nadal gjorde inte dåliga matcher mot dessa spelare. Han förlorade på grund av att han mer eller mindre blev utservad och knappt fick möjligheten att röra bollen i motståndarens serve. Och Nadal är ingen dålig grässpelare. Han har vunnit Wimbledon två gånger. Det är oerhört mycket enklare att hålla serven på gräs en på andra underlag vilket gör att matcherna i mycket större utsträckning går till tie-break vilket gör att slumpen avgör mer. Ja Federer kan vinna massor av Wimbledontitlar, men han kan lika gärna flyga ut mot Stakhovsky eller Benneteau (var extremt nära för två år sedan), för att dessa spelare råkar serva bra den dagen.
Straffsparksläggning i fotboll är också skicklighet. Det krävs mycket för att sätta alla sina straffar i alla straffsparksläggningar men alla som följer den sporten vet att slumpfaktorn är mycket högre där än i vanliga fotbollsmatcher, även om vi säkert skulle få se ett storlag som segrare om varje match i vm avgjordes på straffar istället för på vanliga matcher. Ska du komma med dryga svar kan du ju åtminstone börja med att läsa vad jag skriver först. Jag har aldrig påstått gräsmatcher inte har med skicklighet att göra. Bara att slumpfaktorn är mycket högre än på andra underlag. Sannolikheten att Sverige slår Brasilien i fotboll är bra mycket större om avgörandet sker i en straffsparksläggning än om man ska spela om det. På samma sätt är sannolikheten att någon mindre bra spelare ska slå en världsstjärna är betydligt större på ett underlag där det räcker med att få in ett eller två lyckade slag för att hålla sin serve än på andra underlag.
Statistik kring hastigheten på underlagen finns f ö här
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2653872/ där vi har svart på vitt att duellerna är kortare på gräs än andra underlag om inte det var ett känt faktum redan från början.
Nej mina svar är absolut inte dryga. Ta inte allt så allvarligt.
Vad baserar du ditt påstående att det är större chans för Sverige att slå Brasilien om det skulle vara straffar? Skulle gärna vilja veta det för jag tror och tycker fortfarande att Brasilien skulle vara lika stora favoriter att vinna mot Sverige även där!
Kan vi återgå till tennis, vilket är det denna tråd handlar om?
Om det är okej för dig...
Ja om Nadal förlorar i bäst av fem sets matcher på gräs så får han väl skylla sig själv om hans serve är för dålig. Nej det är inte en större slumpfaktor, bara det att olika spelare har olika styrkor och svagheter. Om Nadal (eller någon annan för den delen) inte är tillräckligt bra på att serva
och returnera så är det deras problem. Likaså att t.ex Isner får skylla sig själv om han inte rör sig tillräckligt bra på grus.
Det är nog bättre om du slutar vara så trångsynt och inser att serven är en del av tennisen och ingenting som har med slump att göra. Att gräset är snabbare gynnar en spelstil och att grus är långsammare gynnar en annan spelstil. Marginalerna är inte mindre än vad man gör de till. Marginalerna är alltid små inom nästan all elitidrott (all jag kan komma på).
Och eftersom du tycker jag är dryg så kan jag väl få be dig att sluta med dina inkompetenta jämförelser med andra sporter.