• 1
  • 2
2008-05-23, 00:26
Medlem
killerwhales avatar
Undrar lite vad ni anser om manliga sjuksköterskor? Förr i tiden skulle jag nog också tyckt det hade varit lite fjolligt men nu när sjuksköterskeyrket innefattar så pass mycket och inte alls går ut på att stå och vara söt i en vit klänning så kanske fördomarna har förkastats lite. Går själv sista året på sjuksköterskeutbildningen och vill väl som alla andra killar jobba inom ambulansen. Kan ha att göra med att det verkar mest macho men framförallt för att det verkar vara oerhört intressant. Dock har jag under utbildningens gång faktiskt kommit fram till att jag skulle kunna tänka mig att jobba med andra saker. Men som frågan löd: Tycker ni det är fjolligt eller macho att vara manlig sjuksköterska. Eller är det (som jag hoppas) varken eller, utan bara ett viktigt och intressant yrke?
Citera
2008-05-23, 00:29
Medlem
Razzaks avatar
Det är ganska macho enligt min åsikt, men inte lika matcho som Doktor
Citera
2008-05-23, 00:37
Medlem
killerwhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzak
Det är ganska macho enligt min åsikt, men inte lika matcho som Doktor

ja det är väl en vanlig uppfattning. Dock kan jag tycka att det är lite mer macho att vara ambulans-syrra än doktor, då de brukar vara ganska "manliga" och på nåt sätt ingår i brandman/polis gänget. Läkare anser jag inte vara så macho utan mer respektingivande kanske.
Citera
2008-05-23, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killerwhale
Undrar lite vad ni anser om manliga sjuksköterskor? Förr i tiden skulle jag nog också tyckt det hade varit lite fjolligt men nu när sjuksköterskeyrket innefattar så pass mycket och inte alls går ut på att stå och vara söt i en vit klänning så kanske fördomarna har förkastats lite. Går själv sista året på sjuksköterskeutbildningen och vill väl som alla andra killar jobba inom ambulansen. Kan ha att göra med att det verkar mest macho men framförallt för att det verkar vara oerhört intressant. Dock har jag under utbildningens gång faktiskt kommit fram till att jag skulle kunna tänka mig att jobba med andra saker. Men som frågan löd: Tycker ni det är fjolligt eller macho att vara manlig sjuksköterska. Eller är det (som jag hoppas) varken eller, utan bara ett viktigt och intressant yrke?
Beror på personen...

Övervägande fjolligt, men det kan väga upp ifall man är lagom flamsig och inte försöker göra sitt yrke svårare än det är (läkare-wannebe, ex.)
Citera
2008-05-23, 03:32
Medlem
Psyko Dads avatar
De är välbehövliga. Ser inget fjolligt i det utan det vore bra med fler inom vården öht. Ett rätt otacksamt jobb att ta hand om alla gnälliga sjuklingar. jag har full respekt för vad de gör.
Citera
2008-05-23, 04:29
Medlem
Det skulle vara mycket, mycket mindre fjolligt om "de" (vilka det nu är som bestämmer över sånthär) modifierade yrkestiteln så att de manliga i yrket inte behöver kallas för sjuksköterskor.
Citera
2008-05-23, 07:17
Medlem
Lazermannens avatar
fjolligt eller inte ? tråkigt att vara ensam man, speciellt i fikarummet. Finns gott om präktiga, överduktiga alfahonor/matronor som diskuterar huslån, barnuppfostran, matrecept och de senaste bröllopen/barnafödslarna bland personalen=SKITTRÅKIGA SAMTALSÄMNEN.
Citera
2008-05-23, 10:14
Bannlyst
Perfekt jobb om man är en stekare antar jag. Fatta att glida omkring och ragga syrror hela dagen . "Ingrid kom och hjälp mig att lokalisera hostmedicinen".
Citera
2008-05-23, 16:22
Medlem
ugglans avatar
knulla får man ju göra iaf
Citera
2008-05-23, 16:25
Medlem
Arbetarbroders avatar
Fast det har ju en kvinnlig beteckning. Kan man inte kalla sig sjukskötare lika väl? Tycker det är skumt med killar som kallar sig för feminina saker, de är nog mest det. Som om en äldre magister skulle presentera sig som lärarinna.
Citera
2008-05-23, 16:37
Medlem
Det är inte mycket värre än att kvinnor har manliga beteckningar i så gott som samtliga övriga yrken. Jag tycker gott de kan fortsätta kallas sjuksköterskor.

När jag tänker efter har jag faktiskt reagerat på män som har "sjukskötare" på bröstet. Det i sig är nästan lite fjolligt eftersom det antyder att man själv ser på sitt yrke som feminint och skäms över det. Eller rättare sagt, jag reagerar som om det vore så de ser på sig själva.
Citera
2008-05-23, 18:37
Medlem
enligt susning.nu: Macho är en könsstereotyp som hyllar vad som anses vara "typiskt" manliga drag, självsäkerhet, självständighet, oräddhet.

så visst, manliga sjuksköterskor(-skötare) är macho.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in