2008-05-23, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pennylick
enligt susning.nu: Macho är en könsstereotyp som hyllar vad som anses vara "typiskt" manliga drag, självsäkerhet, självständighet, oräddhet.

så visst, manliga sjuksköterskor(-skötare) är macho.

Har alltid förknippat macho med låten machoman dvs kroppsbyggare som står på stranden i tights och lyfter skrot medan alla bara glor och tänker: "I wanna be a macho man"
Citera
2008-05-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Har alltid förknippat macho med låten machoman dvs kroppsbyggare som står på stranden i tights och lyfter skrot medan alla bara glor och tänker: "I wanna be a macho man"

hahahaha
Citera
2008-05-23, 19:56
Medlem
Raschs avatar
Varken fjolligt eller macho, helt neutralt..
Citera
2008-05-28, 18:12
Medlem
Arbetarbroders avatar
Får ni kalla er Sjukskötare istället för Sjuksköterskor? Som jag skrivit innan, de kan ju inte vara roligt att kalla sig för något kvinnligt när man är man. Men de finns inga regler som hindrar det?

Annars tycker jag att män som arbetar som sjuksköterskor absolut behövs, och inte bara som ambulansförare då.
Citera
2008-05-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
knulla får man ju göra iaf

Har du källa på det?
Citera
2008-05-28, 22:44
Medlem
Bajsfacistens avatar
Lite fjolligt är de allt.
Citera
2008-05-29, 00:51
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Får ni kalla er Sjukskötare istället för Sjuksköterskor? Som jag skrivit innan, de kan ju inte vara roligt att kalla sig för något kvinnligt när man är man. Men de finns inga regler som hindrar det?

Annars tycker jag att män som arbetar som sjuksköterskor absolut behövs, och inte bara som ambulansförare då.
Skötare brukar de som arbetar inom psykvården kallas för. Det finns manliga syrror inom den somatiska vården som kallar sig för sjukskötare men för de flesta tycks yrkestiteln inte spela någon som helst roll. En kvinnlig brandman blir ju titulerad brandman, inte brandkvinna. Jag har faktiskt aldrig stött på någon som reagerat negativt på att en man berättat att han arbetar som sjuksköterska.
Senast redigerad av Cineasten 2008-05-29 kl. 00:54.
Citera
2008-05-29, 11:41
Medlem
boogeys avatar
Handlar väl mer om personen än jobbet. Kan inte komma på något yrke som jag rakt av tycker är varken fjolligt eller macho.

Så det är helt neutralt, om man nu inte går runt och kallar sig för sjukskötare, då är det jävligt fjolligt. Eller kanske mer åt det intelligensbefriade hållet egentligen...
Citera
2008-08-13, 15:25
Medlem
SofiaLs avatar
De flesta av mina tjejkompisar, mig inklusive, gillar skarp manliga sjuksköterskor, det är något outalat attraktivt över det och exakt vad det är har vi inte kommit fram till! Men den kille som är sjuksköterska stiger genast i rang hos oss!
Citera
2008-08-13, 16:13
Medlem
korps avatar
hmm jag har inte någon åsikt egentligen, SSK är en viktig yrkesroll och passar väl män lika bra som kvinnor i grunden. Dock har jag en del kompisar från mer "traditionella" länder, bland annat Indien och Kina. De finner manliga Sjuksöterskor bland det löjligast och fjolligaste som finns och att män utbildar det sig till det där är fortfarande extremt ovanligt, även bland Engelskmän ses män som är SSK som mer fjolliga än vad man gör i Sverige skulle jag tro.

Även om det kanske i Norden och ett par andra länder ses som helt ok, så ses manliga SSK nog som väldigt fjolligt och ganska löjliga i de flesta länder, tyvärr kanske.

Varför är ambulanssjuksöterska mer macho än annat? Då är väl narkos eller operation mer krävande, mer tekniskt och även mer betalt eller?
Citera
2008-08-13, 16:38
Medlem
Centauris avatar
Ganska fjolligt om jag ska vara ärlig.
Citera
2008-08-13, 19:08
Medlem
Kommer börja plugga till sjuksköterska nu till hösten. Är kille på 23 år.

Ser inte yrket som varken fjolligt eller macho, dock märker man att många blir förvånade när jag säger jag ska prova plugga till ssk. Får intrycket av att många spontant blir positivt överaskade och glada och andra smått "dömmande" (svårt att förklara; men mer förvånade på ett negativt sett) över mina planer.
Detta kan förvisso beror på hur jag är som person men har inte analyserat det hela något märkvärt.

Helt klart spännande!

Citat:
Ursprungligen postat av SofiaL
De flesta av mina tjejkompisar, mig inklusive, gillar skarp manliga sjuksköterskor, det är något outalat attraktivt över det och exakt vad det är har vi inte kommit fram till! Men den kille som är sjuksköterska stiger genast i rang hos oss!

Trevligt
Mer tjejer än killar blir positivt överaskade när jag säger jag ska plugga till ssk vill jag lova. Edit: Kan också vara så att jag undermedvetet förväntar en annan rekation (mer åt negativt/dömmande hållet) av andra killar och därför känner det som så.

Spännande och höra vidare resonemang, återkom om du/ni kommer fram till något!
Senast redigerad av menion 2008-08-13 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in