2024-10-14, 20:27
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..Igor....
Hur har det gått för dig med att dricka på Antabus? Uppdatering uppskattas, och det är för att det är så olika för alla.
För att dämpa eventuella symtom tror jag ej funkar, men som sagt prova med lite och mår du skit SLUTA direkt!
Det gick bra. Började försiktigt med en starköl och kände endast att det kliade lite i bröstet vilket gjorde att jag småhostade lite första timmen typ.

På midsommar tog jag endast en 2,8 till maten och efter halva burken hade jag samma kliande känsla fast värre, blev varm i ansiktet och pulsen gick upp. Trodde inte det va så jävla petigt med alkoholen.
Hade tagit min 100mg dos som vanligt den dagen dock.
Citera
2024-10-15, 18:06
Medlem
Tar 600 mg två ggr per vecka och har upplevt att det sitter i upp till två veckor. Druckit tio dagar efter senaste dosen och fått biverkningar som ansiktsrodnad, nästäppa och andnöd.
Citera
2024-10-15, 18:08
Medlem
Finns olika sätt.. Dricka sig igenom det eller antihistaminer mot symptomen. Tex atarax.
Citera
2024-10-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Finns olika sätt.. Dricka sig igenom det eller antihistaminer mot symptomen. Tex atarax.
Word!
Men alla är olika känsliga. Jag drack igenom skiten och blev bara röd och sen inget mer.
Som du säger ta atarax eller benzo samt en fet så slipper du må skit liksom.
Citera
2024-10-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..Igor....
Word!
Men alla är olika känsliga. Jag drack igenom skiten och blev bara röd och sen inget mer.
Som du säger ta atarax eller benzo samt en fet så slipper du må skit liksom.

Varför ja sa atarax är för att det är en antihistamin (allergimedicin) och antabus gör så du blir allergisk mot alkohol kan man enkelt förklara det. Så benso har ingen sån effekt men självklart inte fel med lite benz också men alla antihistaminer borde funka mer eller mindre. Även receptfria. Tog atarax som exempel för de flesta har varit i kontakt med dem och vet vad det är. (Men kanske inte så många som vet att det är en allergimedicin)

Jag hade 8x25mg/dygn atarax mot hösnuva enligt receptet för många år sedan

Har man väl supit igenom antabusen så funkar den inte förän man får ny dos. Känner folk som supit igenom inopererad antabus också. Så har dom kunnat kröka som vanligt sen tills nästa påfyllning.
Citera
2024-12-28, 18:10
Medlem
Om man är osäker på om det gått tillräckligt med tid, sen man senast tog antabus, för att kunna kunna dricka igen, så är det bäst att man gör en "tådoppning". Alltså att man dricker en liten mängd alkohol, typ en 2.8:a, och sen väntar minst en halvtimme, för att se om det uppstår en reaktion. Om inga jobbiga symptom uppstår är det bara att supa på.
Citera
2025-02-04, 16:03
Medlem
Chansar och frågar, hoppas på svar. Tog min första dos 400mg antabus i fredags. Andra dosen igår morse. Så har precis börjat. Kan jag dricka idag tror ni?
Citera
2025-02-15, 18:21
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradhona
Chansar och frågar, hoppas på svar. Tog min första dos 400mg antabus i fredags. Andra dosen igår morse. Så har precis börjat. Kan jag dricka idag tror ni?

Varför tar du ens antabus om du vill dricka alkohol? Staten kan väl knappast medicinera sin medborgare med tvång om du inte är psykiskt dåligt inom tvångsvården?
Citera
2025-02-16, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Varför ja sa atarax är för att det är en antihistamin (allergimedicin) och antabus gör så du blir allergisk mot alkohol kan man enkelt förklara det. Så benso har ingen sån effekt men självklart inte fel med lite benz också men alla antihistaminer borde funka mer eller mindre. Även receptfria. Tog atarax som exempel för de flesta har varit i kontakt med dem och vet vad det är. (Men kanske inte så många som vet att det är en allergimedicin)

Jag hade 8x25mg/dygn atarax mot hösnuva enligt receptet för många år sedan

Har man väl supit igenom antabusen så funkar den inte förän man får ny dos. Känner folk som supit igenom inopererad antabus också. Så har dom kunnat kröka som vanligt sen tills nästa påfyllning.

Nja inte riktigt. Antabus deaktiverar alkodehydrogenas, vilket gör att alkens restprodukter, acetaldehyd, ättiksyra etc blir svåra att bli av med, du blir således förgiftad av acetaldehyden. allergitabletter hjälper inte mot det.
Citera
2025-02-25, 12:34
Avslutad
Hej

Jag skulle vilja fråga er om vad ni tror kanske kan vara möjligt gällandes hur fort jag kan dricka alkohol igen efter att jag senaste veckan för första gången någonsin tog Antabus.

I måndags, onsdags och fredags förra veckan tog jag 200 mg Antabus för första gången någonsin. Sedan dess har jag inte tagit något mer, och jag planerar inte att göra det heller. Jag vill utmana mig själv och förhoppningsvis lyckas återgå till att dricka på endast fredagar och/eller lördagar, och även kunna äta sås med små mängder alkohol i för förbättrad smak. Med Antabus så blir ju detta omöjligt, och jag hoppas (ta i trä...) att jag ska kunna återgå till det helt normala förtärandet av alkohol som jag hade för blott 10 månader sedan (och som jag haft sedan jag blev en myndig grabb för många år sedan).

Hur som helst så skulle jag vara glad om jag kunde ta ett par starköl på fredag denna vecka, det vill säga 7 dagar efter att jag senast tog Antabus 200 mg. Det är rekommenderat att man väntar i två veckor från och med den senaste dosen Antabus man tagit innan man dricker alkohol igen, så för att vara helt säker så får jag vackert vänta en vecka till från och med fredag, men det vore som sagt trevligt att få dricka lite redan då, eller i alla fall på lördag. En släkting fyller år på lördag och jag är bjuden på kalas, så att få ta ett glas vin eller två vore också trevligt.

Det finns givetvis inga garantier, men jag vill ändå fråga er om vad ni tror att mina förutsättningar för att ta ett par starköl på fredag möjligen kan vara? Jag har ju endast tagit 200 mg Antabus tre gånger förra veckan, och det är som sagt de enda doserna jag någonsin tagit. Jag har läst från andra trådar här på Flashback att disulfiram ska "byggas upp" i kroppen under ett par veckor för att det ska ta upp till två veckor innan det går ur kroppen, men har man bara tagit tre doser på 200 mg så kanske en vecka räcker?
Hur skulle ni föreslå att man testar det här på ett förhållandevis säkert sätt? Ta en lättöl (0.5% innehåll av etanol) på fredag kväll och se om det blir någon effekt alls, och gå över till starköl om effekt uteblir? :)

Jag vill för övrigt att ni ska veta att jag inte tar lätt på förtärandet av alkohol, och att man måste vara ytterst försiktig framöver med bruket av en sådan här potent drog. Jag vill som sagt bara kunna återgå till att dricka på helgen, och kunna äta mat som möjligen innehåller spår av alkohol, som särskilda såser eller en chokladpralin innehållandes likör.
Citera
2025-04-19, 06:32
Medlem
Vad kan jag förvänta mig för antabus reaktion?

Vill endast ha relevanta svar till min fråga från dom med antingen erfarenhet eller kunskap & inga kommentarer om ”du borde inte göra det, eller du har problem,” eller några moraliska åsikter i över att jag tänker göra detta.

Till saken, jag har käkat antabus 200mg mån ons fredag ca 3 veckor. Senaste intaget var i onsdags ca lunch tid, så låt oss säga att det om några timmar vart 72 timmar sedan det sist intogs.

Jag har en erfarenhet av antabus reaktion förr när jag drack efter enbart 24 timmar och då minns man hur pulsen gick i taket och det mest blev illamående, svettningar och helt enkelt inte en särskilt trevlig stund tills reaktionen la sig. När detta inträffade drack jag dock som sagt enbart efter 24 timmar och total söp en 350Ml under kanske 30 minuter?

I och med att det gått 3 dygn, och om jag vill kunna köra på med lite sprit senare idag, förutsatt om jag köper 1-2 folköl, dricker dom för att få förhoppningsvis enbart lite milda effekter och att det bränner antabusen upp, för att senare köra med starksprit, hur tror ni detta går? Dela era erfarenheter eller kunskap tack och tips.
Citera
2025-04-19, 06:47
Medlem
Jag förstår att du inte vill ha ett svar som detta, men jag känner att det är min plikt att svara:

Gör det inte. Du har hållit dig nykter i tre veckor, det är starkt jobbat! Finns ingen anledning alls att gå på det igen nu - bara fortsätta på den nyktra vägen. Ja, du kommer känna besvikelse över att du inte drack och beroendet kommer slita och dra, gnaga och riva, inombords. De känslorna kan man inte tänka bort men du väljer om du tänker agera på dem eller inte. Välj att inte lyssna, välj en nykter dag istället.

Jah brukar se det som att jag blev nykter ungefär ett halvår efter jag slutade dricka, när jag var en hårsmån från att köpa på bolaget. Den gången blev det ingen alkohol och jag var så jävla besviken och arg. Mådde piss ett helt dygn och längtade så efter alkoholens effekter. Men efter den gången kom suget aldrig tillbaka riktigt (förutom i extrema situationer).

Kämpa denna helgen, ta en antabus nu och sysselsätt dig med annat. Du kommer må skit och vilja supa, men varje sådan kamp är en tröskel vi måste över.

Mvh, en alkis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in