• 1
  • 2
2008-05-21, 11:24
Medlem
Tjena, vilka åldersgränser gäller för köp av alkohol i Tyskland, och vilken ålder gäller för att ta in det i Sverige?
Citera
2008-05-21, 11:56
Medlem
smurfehs avatar
Så vitt jag vet så är det 20, rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.
Citera
2008-05-21, 12:40
Medlem
klars avatar
Är väl 16 att köpa alkohol i Tyskland (18 för starkdrycker över 20%).

20år för att ta in det i Sverige.
Citera
2008-05-21, 13:32
Medlem
KryddAs avatar
Det är 20 år för att ta in det i sverige, allt står på tullverkets hemsida.
Citera
2008-05-21, 14:02
Medlem
Bara Glads avatar
Införsel av alkohol för eget bruk i samband med resa
Du får föra in alkohol skattefritt i Sverige när du reser från ett annat EU-land om du själv medför alkoholen som ska vara för eget bruk (eller för din familjs behov) och att du personligen medföljer vid transporten av varorna till Sverige. Du måste vara minst 20 år gammal för att få föra in alkohol i Sverige. För vissa områden utanför Eu:s skatteområde, exempelvis Åland och Kanarieöarna gäller reglerna för land utanför EU.

Källa: Tullverket

Samma regler gäller också cigaretter, men då är åldern 18.
Citera
2011-05-02, 05:16
Medlem
Nytt-kontos avatar
Bumpar istället för startar ny tråd.

Har funderat ett tag på vad reglerna säger om import av alkohol från Tyskland, man får köpa skattefritt om man kan visa att det är till privat bruk(?)

Man får köpa sprit i Tyskland som 18 åring men man måste vara 20 för att ta med det in i Sverige. Men då är frågan om en 18-19 åring kör bilen men har en 20 åring med sig i bilen (utan körkort) kan då 20 åringen intyga att det är hans sprit som bilen är fylld med som han ska ha för eget bruk eller kan tullen ta det som att han köper ut eller liknande som systemet gör?

Och vad är straffet om en 18-19åring tar med sig en bil fylld med sprit utan 20 åring med sig är det bara att dom tar alkoholen eller vad är det för straff?

Sista fråga är hur stor är oddsen att stoppas av tullen mellan Tyskland-Sverige (av er som åker ner ofta)?
Citera
2011-07-19, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto

Har funderat ett tag på vad reglerna säger om import av alkohol från Tyskland, man får köpa skattefritt om man kan visa att det är till privat bruk(?)

Man får köpa sprit i Tyskland som 18 åring men man måste vara 20 för att ta med det in i Sverige. Men då är frågan om en 18-19 åring kör bilen men har en 20 åring med sig i bilen (utan körkort) kan då 20 åringen intyga att det är hans sprit som bilen är fylld med som han ska ha för eget bruk eller kan tullen ta det som att han köper ut eller liknande som systemet gör?

Och vad är straffet om en 18-19åring tar med sig en bil fylld med sprit utan 20 åring med sig är det bara att dom tar alkoholen eller vad är det för straff?

Sista fråga är hur stor är oddsen att stoppas av tullen mellan Tyskland-Sverige (av er som åker ner ofta)?
This. Sitter och funderar samma sak nu när jag o polarna skall dra ner till Tyskland o Holland. Vi är 3st just nu som är 20, men en 19åring skall med också. Anyone?
Citera
2011-07-19, 01:33
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto

Citat:
Ursprungligen postat av Nicolawls
This. Sitter och funderar samma sak nu när jag o polarna skall dra ner till Tyskland o Holland. Vi är 3st just nu som är 20, men en 19åring skall med också. Anyone?

En polare som är 18 brukar åka med sin mamma på bussresa ner till Tyskland relativt ofta, där har han aldrig stött på några problem i tullen.
Citera
2011-07-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
En polare som är 18 brukar åka med sin mamma på bussresa ner till Tyskland relativt ofta, där har han aldrig stött på några problem i tullen.
Dock är det ju hans mor då, han brukar inte behöva visa leg eller liknande eller?
Citera
2011-07-19, 13:28
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicolawls
Dock är det ju hans mor då, han brukar inte behöva visa leg eller liknande eller?

Det vet jag inte, kan kolla med honom, återkommer.. Dessutom är det troligt att dom nekar en mor och son på bolaget också..
Citera
2011-07-19, 20:30
Medlem
Che de Suecías avatar
Diskuterade detta med min käre far för ett tag sedan. Han jobbar som tullinspektör och har stått vid div. gränsövergångar genom åren. Enligt honom skall det inte vara några problem så länge man inte överskrider kvoten för de personer i bilen som är över 20 år. För att 19-åringen skall få några problem krävs det utomordentliga misstankar för att kontrollera vems spriten är, och dessutom konkreta bevis på att spriten faktiskt är hans. Kommer inte direkt på några situationer där det skulle kunna hända...

Grönt ljus skulle jag säga i vilket fall.
Citera
2011-07-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Che de Suecía
Diskuterade detta med min käre far för ett tag sedan. Han jobbar som tullinspektör och har stått vid div. gränsövergångar genom åren. Enligt honom skall det inte vara några problem så länge man inte överskrider kvoten för de personer i bilen som är över 20 år. För att 19-åringen skall få några problem krävs det utomordentliga misstankar för att kontrollera vems spriten är, och dessutom konkreta bevis på att spriten faktiskt är hans. Kommer inte direkt på några situationer där det skulle kunna hända...

Grönt ljus skulle jag säga i vilket fall.

Nej, visst är det kompiens alkohol, och han har kvitto på den så kommer inte tullen antaligen göra något. Däremot när de kommer in i sverige så begår de ju snarare lagning, 20 åriga kompisen tar i spriten ger den till den underåriga killen. Grönt ljus? Fortfarande brottsligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in