2011-03-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilnoct1
jag blir så grymt lös i magen av gabapentin,, med det är det värt

Haha! jo, det märkte jag själv nyligen

Jag tror de som inte har ångest eller socialfobi bl.a inte blir lika påverkade som de som har. Jag har märkt att jag kan fungera helt och hållet i sociala situationer och att livet känns helt underbart.

Varför används inte Gabapentin mer flitigt till de som har dessa psykiska tillstånd? Verkar inte vara så många biverkningar som SSRI.
Citera
2011-03-08, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Haha! jo, det märkte jag själv nyligen

Jag tror de som inte har ångest eller socialfobi bl.a inte blir lika påverkade som de som har. Jag har märkt att jag kan fungera helt och hållet i sociala situationer och att livet känns helt underbart.

Varför används inte Gabapentin mer flitigt till de som har dessa psykiska tillstånd? Verkar inte vara så många biverkningar som SSRI.

ja jag tror att psyk i sverige har dålig koll på detta. läste att de skriver ut gabapentin i större utsträckning i usa,, det går bra ihop med mina ssri (cipralex),, undrar och hoppas inte det blir narkotika klassat som lyrica verkar bli.. vilka doser mår du bäst ut av?? jag tycker 4,8g ger bästa effekt som ångest bort tagare
Citera
2011-03-08, 13:45
Medlem
Citat:
ja jag tror att psyk i sverige har dålig koll på detta. läste att de skriver ut gabapentin i större utsträckning i usa,, det går bra ihop med mina ssri (cipralex),, undrar och hoppas inte det blir narkotika klassat som lyrica verkar bli.. vilka doser mår du bäst ut av?? jag tycker 4,8g ger bästa effekt som ångest bort tagare

Jag har inte utforskat gaba så mycket, men redan vid små doser såsom 900mg fungerar mot nervositet. Kommer jag uppåt 3.000mg så är princip alla problem ur vägen men blir relativt snurrig. Nästan som att man har druckit alkohol utan att dricka det, inte för att det är lika skönt. Gaba är mycket behagligare så att säga.

Edit

Varför brukar du gaba? Är det pga psykisk sjukdom eller nervskada? utebliver att du har epilepsi då jag inte tror du skulle (miss)bruka medicinen annars
Senast redigerad av Dicevy 2011-03-08 kl. 14:14.
Citera
2011-03-08, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Jag har inte utforskat gaba så mycket, men redan vid små doser såsom 900mg fungerar mot nervositet. Kommer jag uppåt 3.000mg så är princip alla problem ur vägen men blir relativt snurrig. Nästan som att man har druckit alkohol utan att dricka det, inte för att det är lika skönt. Gaba är mycket behagligare så att säga.

Edit

Varför brukar du gaba? Är det pga psykisk sjukdom eller nervskada? utebliver att du har epilepsi då jag inte tror du skulle (miss)bruka medicinen annars

psykisk sjukdom jag har låg dos lyrica utskrivet men doktorn vägrar höja dosen till 600mg dagen
så jag köper gaba från gp,, Gabapentina RATIOPHARM 90 Tabletter 800mg sek 652.56

Varför brukar du gaba?
'

Edit: nu har jag tagit 10 st fördelat under dagen jag känner mer mer mer känsla
Senast redigerad av Stilnoct1 2011-03-08 kl. 16:38.
Citera
2011-03-24, 02:49
Bannlyst
Gabapentin Fanclub

Bara jag som käkar detta?
Citera
2011-03-24, 13:01
Medlem
RockyRambos avatar
Nejdå, jag har fått de sen 2005. Mkt bättre än lyrica, även om man måste käla 3-4,5g för att hitta rätt. Man får snabbt hög tolerans, men klart underskattad medicin :-)
Citera
2011-03-24, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RockyRambo
Nejdå, jag har fått de sen 2005. Mkt bättre än lyrica, även om man måste käla 3-4,5g för att hitta rätt. Man får snabbt hög tolerans, men klart underskattad medicin :-)

ja toleransen ökar mycket snabbt tuvär men annars så tycker jag den är mycket bra

tog nyss 4g.. Jag köper gaba för post traumatisk stress disorder. den har väldigt lågt toxiska och slår benzo ur biverkningar och beroende synpunkt med hästlängder. Jag har nästan lagt ner med alla andra drugs nu och kör bara de, funkar fint. Känner mig inte direkt hög, mer normal i humöret och lite soft sådär, inte alls som på benzo. Inget annat antidepp eller benzo har funkat, men detta verkar lovande hittils. De är bättre som mood stabiliser än att knarka på.
Citera
2011-03-24, 17:07
Bannlyst
Äter det för tillfället pga nervsmärtor i höften. Har inte märkt så mycket ännu.
Ligger på 900mg, men ska trappas upp snart och får då förhoppningsvis lite smärtlindring.
Citera
2011-03-24, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzmannen
Äter det för tillfället pga nervsmärtor i höften. Har inte märkt så mycket ännu.
Ligger på 900mg, men ska trappas upp snart och får då förhoppningsvis lite smärtlindring.

fass: neuropatisk smärta
Vuxna
Behandlingen kan startas genom upptitrering av dosen enligt Tabell 1. Alternativt kan startdosen vara 900 mg/dag givet i tre lika stora, uppdelade doser. Därefter kan, med hänsyn till den enskilda patientens svar och tolerans, dosen ökas ytterligare i steg om 300 mg/dag varannan till var tredje dag upp till en högsta dos av 3600 mg/dag. Långsammare upptitrering av gabapentin kan vara lämpligt för vissa patienter. För att uppnå en dos av 1800 mg/dag krävs minst en vecka, för att uppnå 2400 mg/dag totalt två veckor och för att uppnå 3600 mg/dag totalt tre veckor.

jag kan ta den dubbla max dosen och har inte fått några biverkningar föutom lös mage
Citera
2011-03-25, 13:22
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
fass: neuropatisk smärta
Vuxna
Behandlingen kan startas genom upptitrering av dosen enligt Tabell 1. Alternativt kan startdosen vara 900 mg/dag givet i tre lika stora, uppdelade doser. Därefter kan, med hänsyn till den enskilda patientens svar och tolerans, dosen ökas ytterligare i steg om 300 mg/dag varannan till var tredje dag upp till en högsta dos av 3600 mg/dag. Långsammare upptitrering av gabapentin kan vara lämpligt för vissa patienter. För att uppnå en dos av 1800 mg/dag krävs minst en vecka, för att uppnå 2400 mg/dag totalt två veckor och för att uppnå 3600 mg/dag totalt tre veckor.

jag kan ta den dubbla max dosen och har inte fått några biverkningar föutom lös mage

Jag fick typ alla biverkningar på listan inom en vecka, så neurontin var inte för mig
Citera
2011-03-25, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Jag fick typ alla biverkningar på listan inom en vecka, så neurontin var inte för mig

ja de låt ju inge bra alla reagerar vi ju olika. jag försöker att bara ta gaba en gång i väckan och får underbar eufori
Citera
2011-03-27, 13:13
Medlem
jonas.asss avatar
Vad jag förstår så är detta föregångaren till Lyrica? Hur många mg av Gabapentin motsvarar då 600mg Lyrica som jag själv har ordinerat? Och hur stor är skillnad på biverkningar och effekt?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in