2020-10-27, 20:39
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetlovelydeath
Nervsmärta möjligtvis, är inte smärtstillande som Tramadol. Kan ge lite energi och eufori men på ett annat sätt än opioider(inkl. Tram). Gaba är lite som en mild Lyrica, så om du är ute efter rus är Lyrica det man väljer i första hand, även om det inte är nått fel med Gaba.

Vad skulle du säga är steget efter tramadol? Oxy då va? Men den ger en inte den effekten med energi som tramadol gör va? Alltså då att du gärna börjar skrubba toaletten eller vad de nu är som aldrig blir gjort annars. För de är ju en positiv egenskap med tram.-
Citera
2020-10-27, 21:44
Medlem
sweetlovelydeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Vad skulle du säga är steget efter tramadol? Oxy då va? Men den ger en inte den effekten med energi som tramadol gör va? Alltså då att du gärna börjar skrubba toaletten eller vad de nu är som aldrig blir gjort annars. För de är ju en positiv egenskap med tram.-
Ja typ Oxy, Moffe, Sub etc är alla starkare opioider än Tram. Och enligt mig går inte ens att jämföra med Tram. Energin är inte exakt likadan som på Tram då den går på seratonin i hjärnan, därför man kanske blir lite stimmig och nästan speedad av Tram i början. Dem andra opioiderna jag nämt har ett jämnare och skönare rus tycker jag, man får energi och lust att göra saker på dem också, men på ett annorlunda sätt. Men när man väl börjat pilla på dem starkare grejerna kommer man inte uppskatta Tram för 5 öre.

Sorry för OT.
Citera
2020-10-28, 21:41
Medlem
Hej allihopa,

lämnar urinprov sedan en tid tillbaka och varit ren ett tag men kommer behöva infinna mig på ett socialt event och det är fortfarande känslor av överdrivet medvetande om mitt egna jag ute bland många människor till den grad att jag blir låst och inte vågar släppa fram mig själv. Undrar om Gabapentin kommer kunna få det att bli lite enklare, vad tror ni, vad är i sådana fall en lämplig dos för ångestlindring men kanske även en liten skjuts?
Citera
2020-10-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Hej allihopa,

lämnar urinprov sedan en tid tillbaka och varit ren ett tag men kommer behöva infinna mig på ett socialt event och det är fortfarande känslor av överdrivet medvetande om mitt egna jag ute bland många människor till den grad att jag blir låst och inte vågar släppa fram mig själv. Undrar om Gabapentin kommer kunna få det att bli lite enklare, vad tror ni, vad är i sådana fall en lämplig dos för ångestlindring men kanske även en liten skjuts?
Jag tycker den fungerar väldigt bra i situationer som de du beskriver.
Jag skulle föreslå 300 mg.
Citera
2020-11-03, 10:47
Medlem
Har denna bra effekt mot ångest, GAD?
Vilken dos bör man komma upp i för bra effekt? Svårt att svara på såklart men om man kan säga på ett ungefär...
Citera
2020-11-03, 11:53
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Har denna bra effekt mot ångest, GAD?
Vilken dos bör man komma upp i för bra effekt? Svårt att svara på såklart men om man kan säga på ett ungefär...

Har experimenterat en del med Gabapentin i just detta syfte. Tyckte att det funkade sådär. Testade aldrig doser lägre än 300mg. Det gav en viss ångestdämpande effekt men tyckte aldrig den där ständiga oroskänslan släppte och ökade jag dosering så övergick det hela snabbt till en riktigt trött torrfylla där jag förvisso mådde bra men blev så slapp i sinnet att inget vettigt eller produktivt kom ur mig i det tillståndet. Skönt men väldigt meningslöst.

Testade mig genom en hel ask men fick ungefär samma resultat hela tiden, modulo tolerans, så gav upp på denna medicin när lagret tog slut. Saken är dock den att jag ätit små medicinska doser Lyrica så jag misstänker att jag kanske upplevde en klenare effekt av gapapentinet pga detta (pausade dock lyrican under mina experiment).

Får du chansen att testa så kör på men förvänta dig inga mirakel.
Citera
2020-11-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Har experimenterat en del med Gabapentin i just detta syfte. Tyckte att det funkade sådär. Testade aldrig doser lägre än 300mg. Det gav en viss ångestdämpande effekt men tyckte aldrig den där ständiga oroskänslan släppte och ökade jag dosering så övergick det hela snabbt till en riktigt trött torrfylla där jag förvisso mådde bra men blev så slapp i sinnet att inget vettigt eller produktivt kom ur mig i det tillståndet. Skönt men väldigt meningslöst.

Testade mig genom en hel ask men fick ungefär samma resultat hela tiden, modulo tolerans, så gav upp på denna medicin när lagret tog slut. Saken är dock den att jag ätit små medicinska doser Lyrica så jag misstänker att jag kanske upplevde en klenare effekt av gapapentinet pga detta (pausade dock lyrican under mina experiment).

Får du chansen att testa så kör på men förvänta dig inga mirakel.
Vad för typ av ångest hade du? Hur tog den sig uttryck?
Citera
2020-11-03, 13:34
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Vad för typ av ångest hade du? Hur tog den sig uttryck?

Jag har Generaliserat ångestsyndrom - GAD med allt vad det innebär. Kroppsliga spänningar, överdriven ständig oro, förväntansångest, sömnproblematik, svårt att slappna av, handlingsförlamning, rastlöshet, nedsatt kognitiv förmåga, brist på trygghetskänsla, sociala besvär, brutal men ej panikartad ångestkänsla etc etc. Allt det vanliga.

Tyckte Lyrica+Sertaline funkade bra men kände mig också personlighetsförändrad så jag slutade.
Citera
2020-11-03, 13:41
Medlem
Citat:
Jag har Generaliserat ångestsyndrom - GAD med allt vad det innebär. Kroppsliga spänningar, överdriven ständig oro, förväntansångest, sömnproblematik, svårt att slappna av, handlingsförlamning, rastlöshet, nedsatt kognitiv förmåga, brist på trygghetskänsla, sociala besvär, brutal men ej panikartad ångestkänsla etc etc. Allt det vanliga.

Tyckte Lyrica+Sertaline funkade bra men kände mig också personlighetsförändrad så jag slutade.
Hur stor dos lyrica tog du?
Upplevde du nån skillnad mellan lyrican och gaban?
Citera
2020-11-03, 13:53
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Hur stor dos lyrica tog du?
Upplevde du nån skillnad mellan lyrican och gaban?

Min ordination var 2x75mg/dag men åt oftast bara 75 mg på morgon.

Absolut. Lyrica kändes betydligt mer effektiv än Gapapentin. Men Lyrica har tyvärr en väldigt trevlig rusprofil, generell ångest försvinner inte bara utan man mår också väldigt bra, blir pigg, social och allt känns kul. Ännu högre doser är ren eufori. Lägg till en skenande toleransökning, ett stort återdoseringsbehov och notoriskt hemska utsättningssymptom så har vi en mörk och ganska hemsk substans. Jag höll mig till min ordinierade dos och utvecklade aldrig någon tolerans så jag klarade mig lindrigt undan.

Fick jag välja mellan gabapentin och lyrica med facit i hand skulle jag nog ändå valt gapapentin för att den är så pass mycket mildare. Lyrica är så lömsk att den endast borde övervägas i extremfall.
Citera
2020-11-03, 14:23
Medlem
Citat:
Min ordination var 2x75mg/dag men åt oftast bara 75 mg på morgon.

Absolut. Lyrica kändes betydligt mer effektiv än Gapapentin. Men Lyrica har tyvärr en väldigt trevlig rusprofil, generell ångest försvinner inte bara utan man mår också väldigt bra, blir pigg, social och allt känns kul. Ännu högre doser är ren eufori. Lägg till en skenande toleransökning, ett stort återdoseringsbehov och notoriskt hemska utsättningssymptom så har vi en mörk och ganska hemsk substans. Jag höll mig till min ordinierade dos och utvecklade aldrig någon tolerans så jag klarade mig lindrigt undan.

Fick jag välja mellan gabapentin och lyrica med facit i hand skulle jag nog ändå valt gapapentin för att den är så pass mycket mildare. Lyrica är så lömsk att den endast borde övervägas i extremfall.
Hur länge åt du lyrican?

Har sj ätit den i högre doser än dig och upplevde aldrig det du beskriver.
Typ noll effekt på ångest och kände mig mest bara vimmelkantig och allmänt konstig och fruktansvärt trög i magen.
Citera
2020-11-03, 14:28
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Hur länge åt du lyrican?

Har sj ätit den i högre doser än dig och upplevde aldrig det du beskriver.
Typ noll effekt på ångest och kände mig mest bara vimmelkantig och allmänt konstig och fruktansvärt trög i magen.

Tre år tror jag.

Fyfan. Som med alla mediciner är det väl individuellt vad som fungerar väl. Hoppas du kan hitta något som fungerar för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in