2008-05-20, 19:46
Medlem
ubersantas avatar
Kunskaparen - läs gärna denna artikel och återkom med synpunkter

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=754411

Jag skulle även vilja se källor som backar dina påståenden. Andra länder har t.ex. väldigt starka regionala självstyren - mycket starkare än de svenska kommunala som du hänvisar till.

Jag undrar även varför du blandar in USA i det hela. Det känns verkligen som att du är ute och cyklar.

Sitter på Sturup och skall strax gå på planet så jag hinner inte bemöda dina påståenden, men jag har läst igenom dom ett par gånger nu och för varje genomläsning hittar jag fler och fler faktafel i dina påståenden.

T.ex. vill jag gärna ha källor på att de 7 svenska riksdagspartierna är brdare i det politiska spektrat än i andra länder. Jag är tveksam till detta nämligen.
Senast redigerad av ubersanta 2008-05-20 kl. 19:51.
Citera
2008-05-20, 19:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av khoma
Om ändringarna går igenom i riksdagen har de ju ingenting att förlora på en folkomröstning.

..aldrig bra att förlora en omröstning. Den kommer att inträffa samtidigt med riksdagsvalet, och risken finns att majoriteten som kanske vill ha en författningsdomstol både röstar för denna och mot S. Det politiska läget kommer att avgöra hur detta blir, och S är i regel, men inte alltid, rätt bra på att bedöma detta.
Citera
2008-05-20, 19:49
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskaparen
Det där stämmer inte alls. I själva verket är Sverige redan ett av världens mest decentraliserade och maktdelade politiska system:

- Sverige har världens starkaste kommunala självstyre
Källa på det.
Citat:
- Funktioner som är centraliserade i andra länder är starkt decentraliserade i Sverige: skolan är t ex kommunal, i nästan alla länder är den statlig
Hur är det med rovdjurspolitiken? Skatter? Lagar, osv?
Citat:
- Svenska myndigheter är självständiga och styrs inte av departementen ("ministerstyre" är väldigt fel)
Att svenska staten lever sitt eget liv utan insyn från medborgarna är något dåligt och har inget med centralism/decentralism att göra.
Citat:
- Sverige har mycket fler, och mindre, myndigheter än andra länder
Många myndigheter tyder på en massiv byråkrati. I Sverige vet man väl inte ens hur djävla många myndigheter det finns om jag minns rätt. Har inte heller något att göra med centralism/decentralism.
Citat:
- Sverige följer internationella avtal och regleringar mycket hårdare än andra stater (tex EU, FN, Genevékonventionen, Kyotoprotokollet, bilaterala avtal): det skapar maktdelning
Det är lite som man vill, i Sverige är det vanligt att skylal vissa beslut på konventioner och EU för att undvika kritik.
Citat:
- Ombudsmannasystemet är en svensk demokratisk uppfinning och unikt stark i Sverige
Jag tror att vi alla hurrar för HomO och JämO här på Flashback och deras statliga opinionsbildning.
Citat:
- Det svenska partiväsendet är mer maktdelat än andra med 7 partier i den beslutande församlingen
Den svenska partifloran består av 7 väldigt lika partier där 5 utav dem älskar centralisering.
Citat:
- Det svenska partierna är mindre centraliserade, eftersom den politiska skalan är bredare
Den politiska skalan i Sverige är extremt smal i jämförelse med omvärlden.
Citat:
- Valdeltagandet är högre i Sverige - det är solklar maktdelning
Har ingenting med vare sig maktdelning eller centralism/decentralism.
Citat:
- Medborgerligt / deltagande demokrati uppmuntras mer i Sverige, som resultat har Sverige ett av världens högsta idéella engagemang
Våra partier dör sotdöden, är det vad du menar med engagemang?
Citat:
- Därtill tillkommer yttrerligare maktdelning genom låg inkomstojämlikhet, hög jämställdhet, etc, etc
I Sverige äger 1 % av befolkningen 30 % av tillgångarna, vi har hårdast beskattade låg- medelklass osv. Det är långt värre än USA som är det enda land du lyckas jämföra Sverige med.
Citera
2008-05-20, 20:35
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
En fråga bara: Varför är personval något att applådera? OK att man kan få in vettigt folk längre ned på listor, men löper man inte en ökad risk för opulistiska utspel och allmänt vädjande till en pöbel med mindre vetande?
Det du beskriver är ju inte ett problem specifikt för personval som system. Är folket idioter speglar det självklart av sig på politiken. Ett slags Idiocracy - ni som har sett filmen förstår.

Hmm... Om det är något att applådera? Svår fråga. Jag anser att ju mer man vitaliserar politiken desto bättre. Idag har vi ju ett slags mellanmjölkens politik. Man röstar på något som skiljer sig lite från de övriga alternativen. Summan blir att vi bara skyndar långsamt, antingen åt det sämre eller det bättre. Med personval kan man ju påskynda det hela genom att rösta på de som verkligen vill genomföra något. Effekterna borde bli mer synliga då.
Citera
2008-05-20, 20:47
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Det du beskriver är ju inte ett problem specifikt för personval som system. Är folket idioter speglar det självklart av sig på politiken. Ett slags Idiocracy - ni som har sett filmen förstår.

Hmm... Om det är något att applådera? Svår fråga. Jag anser att ju mer man vitaliserar politiken desto bättre. Idag har vi ju ett slags mellanmjölkens politik. Man röstar på något som skiljer sig lite från de övriga alternativen. Summan blir att vi bara skyndar långsamt, antingen åt det sämre eller det bättre. Med personval kan man ju påskynda det hela genom att rösta på de som verkligen vill genomföra något. Effekterna borde bli mer synliga då.

Problemet som jag ser det med personval är att enskilda riksdagsledamöter idag har väldigt lite att säga till om. Även om en grupp väljare kryssar in en eldsjäl som verkligen brinner för deras frågor kommer denne ju inte kunna åstadkomma något i praktiken. Även om personen ifråga skulle skita i den mäktiga partipiskan är det få beslut där en eller ett fåtal röster kan fälla avgörandet, tror jag. Dock är de möjliga negativa effekterna rätt minimala av samma anledning, en ensam idiot (till) i riksdagen gör liksom ingen större skillnad. Ett steg i rätt riktning enligt mig, om än ett litet steg.
Citera
2008-05-20, 21:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Med...

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
Problemet som jag ser det med personval är att enskilda riksdagsledamöter idag har väldigt lite att säga till om. Även om en grupp väljare kryssar in en eldsjäl som verkligen brinner för deras frågor kommer denne ju inte kunna åstadkomma något i praktiken. Även om personen ifråga skulle skita i den mäktiga partipiskan är det få beslut där en eller ett fåtal röster kan fälla avgörandet, tror jag. Dock är de möjliga negativa effekterna rätt minimala av samma anledning, en ensam idiot (till) i riksdagen gör liksom ingen större skillnad. Ett steg i rätt riktning enligt mig, om än ett litet steg.

...slopad gräns skulle det vara möjligt att även partilösa kandidater kan komma in. Vi skulle kunna få en eller annan politisk vilde som bara representerar sig själv och sina väljare. Ett intressant scenario. Om det är bra är en annan fråga.
Citera
2008-05-20, 21:22
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...slopad gräns skulle det vara möjligt att även partilösa kandidater kan komma in. Vi skulle kunna få en eller annan politisk vilde som bara representerar sig själv och sina väljare. Ett intressant scenario. Om det är bra är en annan fråga.

Hmmm, det är verkligen intressant! Jag hade inte fattat förslaget så, utan trodde det rörde sig om rankning på partiernas egna listor med bibehåller 4% spärr för dessa, och bibehållen kontroll för partierna vem som hamnar på listan. Politiska vildar har väl iofs samma problem som ensamma men rakryggade sjupartister (om de nu finns), men om inte annat kan de väl bilda opinion i riksdagen. Gott nog enligt mig.
Citera
2008-05-20, 21:23
Medlem
Deeecs avatar
Allt detta är ju irrelevant egentligen om Lissabonfördraget går igenom, för då är makten inte ens svensk längre, utan all makt ligger i en byråkrati i Bryssel.
Citera
2008-05-20, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deeec
Allt detta är ju irrelevant egentligen om Lissabonfördraget går igenom, för då är makten inte ens svensk längre, utan all makt ligger i en byråkrati i Bryssel.
Det är lite turbulent i Irland:

http://www.ft.com/cms/s/c38b7d24-25c9-11dd-b510-000077b07658,Authorised=true.html

Men man får väl anta att de har räknat med detta och att konstitutionen går igenom i vilket fall.
Citera
2008-05-20, 22:23
Medlem
Ali Esbati är inte direkt nöjd!

Citat:
Bred allians för kringskuret folkstyre
Det finns väldigt mycket att säga att om den debattartikel som fem av de borgerliga partierna – högeralliansen i regering plus miljöpartiet – preseterar i DN, angående ny grundlag. Jag har inte tillräcklig tid och ork just nu.

Men det är bara att konstatera, att de är något viktigt på spåret, när så pass ”tråkig” fråga väcker ett sådant jubel hos den samlade aktivistiska högerkanten; från nyliberaler till nyfasicster [Johan Ingerö, Ali är väldigt frikostig med orden "fascist" och det något märkliga "fascistering"], via nyparlamenterande centerpartister.

Jublet är berättigat. De utlovade grundlagsändringar som miljöpartiet nu lallar med i, utgör den formella bekräftelsen av den allt mer tydligt reaktionära borgerlighetens reella politiska instinkter: att begränsa folkstyrets räckvidd och djup, och i samsvar med det minska det politiska systemets förmåga att uttrycka kollektiva intressen, för att istället allt mer få karaktären av ett kommersialiserat sällsskapsspel med självreproducerande samhällseliter som samförstådda aktörer. (sic! notera det bombastiska marxistiska språkbruket)

Den svenska grundlagen är på intet sätt perfekt. Men den är både principiellt och praktiskt sett progressiv, inte minst som ett resultat av arbetarrörelsens och vänsterns framstötar under efterkrigstiden. Det borgarna nu presenterar är ett frontalangrepp, som de inte tidigare varit förmögna att på allvar på till stånd. Vi får nu framskridna planer på författningsdomstol där borgerliga jurister ska överpröva riksdagsbeslut. Vad ”stärkt kommunalt självstyre” betyder för partier som har sin medlemsbas i Täby, Danderyd och Vellinge behöver vi inte tvivla så hårt om. Och så förslag om skilda valdagar: ett beprövat sätt att sänka genomslagskraften i de politiska valen och framför allt valdeltagandet; ett bekvämt sätt att öka den borgerliga röstandelen. Bland annat.

I ”utbyte” mot en demokratisk jättedevalvering får miljöpartiet tillslängt sig en skrivning om trängselavgifter. Det säger det mesta om det partiet. (Ali är ofta väldigt kritisk mot mp - ett gott tecken!)

Grundlagsfrågan ställer en mer allmän problematik som på ett konkret sätt bör intressera medlemmar och partiledning i vänsterpartiet – men också alla de socialdemokrater som kan tänka sig att åtminstone i tillspetsade lägen överväga att låta regeringsmakten underordnas politikens innehåll. Det vore naturligtvis otroligt illa med ytterligare år av högerregering. Vi måste vara beredda att slänga in – och ibland bort – både slit, stolthet och principer för att slippa den situationen. Men, det finns värre saker än en fortsatt högerregering efter en valförlust: exempelvis att vi får samma politik oavsett valresultat.

Det är viktigt att fundera över hur detta kan undvikas. Miljöpartiet kan kanske vara en del av ett alternativ till dagens regering. Men i nämnda politiska diskussion kan partiet inte vara en bidragsgivare, bara ett problem som måste förstås och hanteras.

http://esbati.blogspot.com/2008/05/bred-allians-fr-kringskuret-folkstyre.html
Citera
2008-05-20, 22:27
Bannlyst
"och i samsvar med det minska det politiska systemets förmåga att uttrycka kollektiva intressen..."

Jag är nöjd.
Citera
2008-05-20, 22:49
Medlem
Leif Ds avatar
Partiet kommer aldrig att gå med på det här, och Reinfeltd sa på radion i eftermiddags att man måste ha en bred enighet för grundlagsändringar. Och det kan jag väl hålla med om: Grundlagen ska man inte peta i hipp som happ, ändrar man något ska det inte änras tillbaka direkt efter nästa val.

Att ha komunalval på en egen dag kan ge två resultat:
-Ökat intresse för komunpolitik.
- Minskat deltagande i komunval, eftersom det är på statlig nivå "dom stora frågorna" avhandlas.

Vilket av dessa två scenarion som utfaller, eller något annat, vet man itne på förhand.
Jag kan bara jämföra med hur det är i Norge, där man har så här och jag uppfattar intressest för komunpolitiken och komunalvalet som stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in