• 1
  • 2
2008-05-21, 16:27
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
och det är väl 10 år gammalt, testa lägg in w2k istället för xp på en sån gammal datorn är ju värdelöst
Den kom från HP med XP installerat, och alltid haft det. Funkade helt okej.
Citera
2008-05-21, 22:36
Medlem
sparlunds avatar
Allvarligt! Ngn måste väl veta vad som är felet?
Citera
2008-05-22, 02:13
Medlem
carbsons avatar
xp borde inte köras under 1 gig i ram...ofta när en sån ruta kommer upp är de fel på minnet av nått slag....sönder. för kass elle liknande...testa att sätta in mer ramminnen o se om de blir bättre
Citera
2008-05-22, 02:32
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Allvarligt! Ngn måste väl veta vad som är felet?

troligen din grafikdrivrutin som bråkar av filnamnet att döma, kolla om du har den senaste drivrutinen till grafikkortet har du inte så uppdatera den.

Citat:
Ursprungligen postat av carbson
xp borde inte köras under 1 gig i ram...ofta när en sån ruta kommer upp är de fel på minnet av nått slag....sönder. för kass elle liknande...testa att sätta in mer ramminnen o se om de blir bättre

XP går alldeles utmärkt att köra på ynka 256 MB RAM om man så vill, det går dock inte särskillt snabbt
Citera
2008-05-22, 15:19
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
troligen din grafikdrivrutin som bråkar av filnamnet att döma, kolla om du har den senaste drivrutinen till grafikkortet har du inte så uppdatera den.

Vettefan hur det ska gå till.. Har ju raderat allt på hela disken, så att jag skulle kunna installera xp. Så hur får jag in dom nu då?
Citera
2008-05-22, 16:41
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Vettefan hur det ska gå till.. Har ju raderat allt på hela disken, så att jag skulle kunna installera xp. Så hur får jag in dom nu då?

Konstig nog verkar dom inte finnas på tillverkarens hemsida längre heller.
Vet inte om det är dom senaste drivrutinerna men prova dom här:
http://drivers.softpedia.com/get/GRA...e4-84002.shtml
Citera
2008-05-22, 17:43
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Konstig nog verkar dom inte finnas på tillverkarens hemsida längre heller.
Vet inte om det är dom senaste drivrutinerna men prova dom här:
http://drivers.softpedia.com/get/GRA...e4-84002.shtml
Hur ska jag få in dem, om jag inte har Windows på datorn?
Citera
2008-05-22, 18:15
Medlem
927s avatar
köp ett gammalt geforce 2 eller så för 50-100 kr
Citera
2008-05-22, 18:17
Medlem
sparlunds avatar
Inte ett alternativ. Vill få igång den själv Funderar på att dra i en ubuntu-skiva nu och se ifall den funkar..
Citera
2008-05-22, 18:43
Medlem
slamberts avatar
Om det är en HP dator från komunen så borde det har följt med en installations / recovery skiva.. Testa att mata in den, då det låter som att det blir en krock med grafik drivrutinerna..

Är den lost, så kanske du kan fråga din polare om du kan få låna hans grafikkort tills att installationen är klar, blir möjligtvis lättare att felsöka efter att XP är installerat.
Citera
2008-05-22, 20:43
Medlem
Unbalanceds avatar
När du får den där BSOD'en har du provat att starta om datorn och prova om den kan fortsätta där den slutade och om det fungerar så?

Jag fick tips angående Tiny XP, jag råkade ut för en BSOD under installationen och jag fick tipset att starta om datorn och låta
installationen ta vid där den slutade så skulle det fungera.
(Nu är det ju lite olika saker men vem vet, kanske fungerar)
Citera
2008-05-22, 20:59
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
När du får den där BSOD'en har du provat att starta om datorn och prova om den kan fortsätta där den slutade och om det fungerar så?

Jag fick tips angående Tiny XP, jag råkade ut för en BSOD under installationen och jag fick tipset att starta om datorn och låta
installationen ta vid där den slutade så skulle det fungera.
(Nu är det ju lite olika saker men vem vet, kanske fungerar)
Har försökt flertalet gånger..

Saken är den att det är ett integrerat grafikkort, så det knepar väl till det ännu mer! Ska kolla ifall det finns ngn recovery-skiva!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in