• 1
  • 2
2008-05-19, 22:10
Medlem
sparlunds avatar
Hej!

Polaren bestämde sig för ett tag sedan att formatera datorn, och dra in en ny version av xp, då datorn blivit seg. Det är en gammal HP, som hans morsa köpt igenom kommunen, med 1.2ghz och 256 RAM. Skriver det så ni har en uppfattning om hur gammal den kan vara. När den var ny var den nog helt okej^^

Så, till problemet. Vi kör in piratkopian av Xp prof, som funkat felfritt på andra datorer, och kör igång. Allt går bra. Kör igenom typ allt.. Står 39 minuter kvar nere till vänster ett jävla tag, men den tänker fortfarande, för grejen blinkar. Sen
helt utan förvarning försvinner allt, och det blir bara blått, och jag får följande text;

Citat:
Ett fel uppstop och windows har stängts ner för att förebygga problem med din dator.

Om detta är första gånger du ser detta problem, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg

Kontrollera att datorn har tillräckligt med diskutrymme.
Om en drivrutin identifieras i felmeddelandet, kan du antingen inaktivera drivrutinen eller kontakta maskin- eller programvarutillverkarna för en drivrutinsupdatering.
Prova att byta grafikkort

Kontakta maskinvarutillverkaren om du behöver en bios-updatering
Inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis cachning eller shadowing. Kontrollera att hårddisken är korrekt konfiguerad och terminerad. Så här gör du om du måste använda felsäkert läge för att ta bort eller inaktivera komponenter: Starta om datorn, tryck f8 för att visa listan på Avancerade startalternativ och välj felsäkert läge.

Teknisk information:

*** s3gnbm.sys - Address F9AD953 base at F949B000, DateStamp 3ed1acdc

Påbörjar dumpning av fysiskt minne.
Dumpning av det fysiska minnet är klar. Kontakta systemadministratören eller teknisk support om du behöver hjälp.

Skrev av allt för han från en bild jag tog. Fan, kom just på att jag kunde lagt in bilden, får göra det sen. EDIT: Här är bilden!
http://img380.imageshack.us/my.php?i...rvet007uw0.jpg

Vad är felet? Aldrig hänt så för mig förut.. Den funkade fint innan, inga problem med den.. Snälla hjälp mig
Senast redigerad av sparlund 2008-05-19 kl. 22:13.
Citera
2008-05-19, 22:14
Medlem
den rutan spelar inte så stor roll den kommer upp när datorn upptäcker ett fel. självklart så varnar den för att nått som är fel och det betyder geupp eller försök med nått annat.

(alltså det är ingen fara om allt funkar som det ska bara starta om datorn)
Citera
2008-05-19, 22:18
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpan8
den rutan spelar inte så stor roll den kommer upp när datorn upptäcker ett fel. självklart så varnar den för att nått som är fel och det betyder geupp eller försök med nått annat.

Jag ju redan formatert allt på datorn, så det finns inget att återvända till.
Citera
2008-05-19, 22:18
Medlem
Citat:

Spelar inte så stor roll? Det skulle jag väl våga påstå att den gör då han som jag uppfattat det inte lyckas installera Windows pga den.

Har varit med om samma sak en gång, skivan fungerade utmärkt att installera ifrån på andra datorer, förutom en, där det blev bluescreen. Testa en annan Windows XP skiva om du har någon, det fungerade för mig.

Hur och varför det blir så har jag inte den blekaste aning om..
Citera
2008-05-19, 22:19
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletzturra
Spelar inte så stor roll? Det skulle jag väl våga påstå att den gör då han som jag uppfattat det inte lyckas installera Windows pga den.

Har varit med om samma sak en gång, skivan fungerade utmärkt att installera ifrån på andra datorer, förutom en, där det blev bluescreen. Testa en annan Windows XP skiva om du har någon, det fungerade för mig.

Hur och varför det blir så har jag inte den blekaste aning om.
Okej, får tanka en ny under natten o dra in den imorgon! Tack!

Mer ideer?
Citera
2008-05-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pletzturra

Hur och varför det blir så har jag inte den blekaste aning om..
hmm du missförstog nog jag sa att blå skärmen inte spelar så stor roll och att han får försöka med nått annat. då menar jag att det skadar inte datorn utan det är nått som är fel.
Citera
2008-05-19, 23:16
Medlem
927s avatar
Filename: s3gnbm.sys
Directory: C:\WINDOWS\system32\drivers\

Company Name: S3 Graphics, Inc.
Citera
2008-05-20, 14:30
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
hmm du missförstog nog jag sa att blå skärmen inte spelar så stor roll och att han får försöka med nått annat. då menar jag att det skadar inte datorn utan det är nått som är fel.
Du borde läsa igenom det du skriver ett par gånger innan du postar, känns som att det bara är nerhafsat utan baktanke, blir ibland svårt att förstå..

Men okej, tack!
Citera
2008-05-20, 14:31
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
Filename: s3gnbm.sys
Directory: C:\WINDOWS\system32\drivers\

Company Name: S3 Graphics, Inc.
Det hittade jag oxo ngnstans, vad innebär det?
Citera
2008-05-20, 17:08
Medlem
927s avatar
att det är den sys filen som är problemet, kanske är det nån krock eller xp har nåt problem med den filen. vad är det får nåt gammalt grafikkort i datorn?
Citera
2008-05-20, 22:10
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
att det är den sys filen som är problemet, kanske är det nån krock eller xp har nåt problem med den filen. vad är det får nåt gammalt grafikkort i datorn?
"Integrerad 3D AGP-grafik, S3 Savage4" står det på framsidan..
Citera
2008-05-20, 23:22
Medlem
927s avatar
och det är väl 10 år gammalt, testa lägg in w2k istället för xp på en sån gammal datorn är ju värdelöst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in