2008-05-22, 00:24
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Men det här var inget värt att lägga tid på.
Hade just tänkt säga detsamma Men har visserligen läst Huemers texter tidigare.
Citera
2008-05-22, 00:34
Bannlyst
Objektivismen är intellektuellt död. Anledningen är att dess anhängare vägrar bemöta kritik. End of story.

Sen antar jag att CurreCurre försökte sig på ett litet självironiskt skämt, det visar på lite självinsikt om än ej någon större humoristisk talang.
Citera
2008-05-22, 00:43
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Objektivismen är intellektuellt död. Anledningen är att dess anhängare vägrar bemöta kritik. End of story.
Man kan knappast kritisera ett filosofiskt system för att somliga av dess anhängare inte har lust att prata med dig.
Citat:
Sen antar jag att CurreCurre försökte sig på ett litet självironiskt skämt, det visar på lite självinsikt om än ej någon större humoristisk talang.
Det är inte särskilt lyckomaximerande att vara otrevlig.
Citera
2008-05-22, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Man kan knappast kritisera ett filosofiskt system för att somliga av dess anhängare inte har lust att prata med dig.

Det är inte särskilt lyckomaximerande att vara otrevlig.

Kärnproblemet ligger givetvis i systemet själv som bygger på rena fel. När anhängarna sedan ser systemet som komplett och felfritt, har man gått från filosofi till ren dogma.
Citera
2008-05-22, 00:52
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Kärnproblemet ligger givetvis i systemet själv som bygger på rena fel. När anhängarna sedan ser systemet som komplett och felfritt, har man gått från filosofi till ren dogma.
Visserligen hör jag till den kategori som inte har någon större lust att prata med dig, men jag måste ändå säga att du får komma med mer än blotta påståenden, så att tråden kan få något slags diskussionsvärde.
Citera
2008-05-22, 00:59
Bannlyst
Citat:
Visserligen hör jag till den kategori som inte har någon större lust att prata med dig, men jag måste ändå säga att du får komma med mer än blotta påståenden, så att tråden kan få något slags diskussionsvärde.

Ni kan börja med att bemöta Huemer ELLER (mycket hellre) bemöta påståendena i punkt 1-3 som jag tog upp i första inlägget. Vi med fungerande etiska system kan enkelt bemöta sådana påståenden eftersom vi har system som fungerar och som är skriva in klartext. Här har ni ett fundamentalt problem.
Citera
2008-05-22, 01:01
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ni kan börja med att bemöta Huemer ELLER (mycket hellre) bemöta påståendena i punkt 1-3 som jag tog upp i första inlägget. Vi med fungerande etiska system kan enkelt bemöta sådana påståenden eftersom vi har system som fungerar och som är skriva in klartext. Här har ni ett fundamentalt problem.
Även punkt 1-3 är blotta påståenden om objektivismen. Formulera en kritik. Skriv mer än "den fungerar inte". Förklara varför med egna ord. Så kanske någon har lust att diskutera.
Citera
2008-05-22, 09:22
Bannlyst
Citat:
6. Every living thing acts to maintain its life, for its own sake.
(7. There is no other thing that they act to gain or keep for its own sake.)
8. Therefore, its own life, and nothing else, is valuable for its own sake, for any living thing.
9. Therefore, life and nothing else is valuable for its own sake.

Citat:
Objection (vi):

I have included 7, because it is necessary in order to get to 8. But 7 is false, however one reads it. If one interprets it as a claim merely about actual results of action, it is false as discussed above.

If one reads it as an observation about what organisms are evolutionarily 'programmed' for (that is, what traits are naturally selected for), it is false because the only trait that is selected for is that of producing more copies of one's genes. Thus, if anything is the ultimate 'value' for living things, it would be gene-reproduction (technically, 'inclusive fitness').

If one reads it as a claim about genuine teleology in nature, it is false because teleological physics is false.

If one reads it as a claim about the purposes or aims of living things, it is false because, for those living things that have purposes, they can often have other purposes. Rand frequently says that many human beings are aiming at self-destruction, for example. It is hard to believe that they are doing this for the sake of promoting their lives.

Consequently, conclusions 8 and 9 are unsupported, and in fact they are false. Many people value happiness or pleasure for its own sake, and not simply for the sake of further prolonging their lives. Rand herself, inconsistently, later declared happiness to be an end in itself. According to her theory, she should have said it was good only because it helped maintain your life.

En av många invändningar, alla fatala i sig själva.
Citera
2008-05-22, 10:54
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
6. Every living thing acts to maintain its life, for its own sake.
(7. There is no other thing that they act to gain or keep for its own sake.)
8. Therefore, its own life, and nothing else, is valuable for its own sake, for any living thing.
9. Therefore, life and nothing else is valuable for its own sake.
Men du har ju själv läst The Virtue of Selfishness, så då skall det väl inte vara så svårt att lista ut felen med kritiken? Huemer skuggboxas genom att tillskriva Rand positioner hon inte höll.

6. Nej, det har ingen påstått. Somliga levande varelser är just nu i färd med att ta livet av sig.
7. Här är det avgörande felet "för dess egen skull". Rand ansåg inte att livet har ett intrinsikalt värde. Hon ansåg dess värde vara instrumentelt: livet är den mest grundläggande språngbrädan mot andra värden (för man kan ju inte ha några värden om man inte är vid liv).
8. Här är det "nothing else" som är problemet. Att livet är det yttersta värdet är inte detsamma som att livet är det enda värdet.
9. Nej, Rand ansåg inte att livet har ett egenvärde.

Och så enkelt begraver man den kritiken. Utgår man från att objektivismens position är livets egenvärde (och att livet är det enda värdet) så är det inte objektivismen man kritiserar utan något annat.
Citera
2008-05-22, 14:32
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Det ironiska i sammanhanget är att du tror att jag skämtar, medan jag inte kan tro att du menar allvar!
Oavsett vilken av oss två som vi ska utse till komikern (mot hans vilja), råder det ju nu ingen tvekan om att det åtminstone finns något skrattretande i den här tråden.
Citera
2008-05-22, 15:33
Bannlyst
Citat:
Men du har ju själv läst The Virtue of Selfishness, så då skall det väl inte vara så svårt att lista ut felen med kritiken? Huemer skuggboxas genom att tillskriva Rand positioner hon inte höll.

6. Nej, det har ingen påstått. Somliga levande varelser är just nu i färd med att ta livet av sig.
7. Här är det avgörande felet "för dess egen skull". Rand ansåg inte att livet har ett intrinsikalt värde. Hon ansåg dess värde vara instrumentelt: livet är den mest grundläggande språngbrädan mot andra värden (för man kan ju inte ha några värden om man inte är vid liv).
8. Här är det "nothing else" som är problemet. Att livet är det yttersta värdet är inte detsamma som att livet är det enda värdet.
9. Nej, Rand ansåg inte att livet har ett egenvärde.

Och så enkelt begraver man den kritiken. Utgår man från att objektivismens position är livets egenvärde (och att livet är det enda värdet) så är det inte objektivismen man kritiserar utan något annat.

6. Det han syftar till är den grundläggande fysiska funktionen för alla organismer som Ayn Rand påstår är inriktat mot ett enda mål: upprätthållande av organismens liv.

Detta är dessutom direkt felaktigt om man får tro evolutionsteorin.

Vi har med andra ord en premiss som är fel, anser du att den är viktig för hennes härledning eller kan vi ändra den till en som stöds av modern evolutionsteori? Det hela skjuter iaf sank hela hennes försök till lösning av is ought problemet.
Citera
2008-05-22, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Det ironiska i sammanhanget är att du tror att jag skämtar, medan jag inte kan tro att du menar allvar!
Oavsett vilken av oss två som vi ska utse till komikern (mot hans vilja), råder det ju nu ingen tvekan om att det åtminstone finns något skrattretande i den här tråden.

Du får gärna påpeka vad du inte gillar av kritiken, med andra ord inkludera argument. Jag ser Heumers ansats som mycket god, han försöker vaska fram en struktur ur Ayn Rands förvirrade text, sedan bemöter han alla problem och felaktigheter som den bygger på. Huruvida han har rätt är det som bör diskuteras. Om man kan visa att han har helt fel, då kommer man ha blottlagt objektivismens struktur, premisser och härledningar, vilket är något som saknas idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in