Citat:
Ursprungligen postat av Rallan
Varför slänger du bara ut dig en massa konstateranden post efter post? Det är föga intressant, säg hur du kom fram till slutsatsen i stället. Jag har läst både Rand och Mill och båda är ganska lättförståeliga och strukturerade utifrån sina premisser. Likväl håller jag dock med om att man ej bör ha objektivismen som grund, dock av helt andra anledningar.
Utmärkt! Då antar jag att du utan problem kan ställa upp systemet för allmän åskådan på ett tydligt sätt? När helst du känner dig redo.
Citat:
Man kan väll praktiskt taget härleda vad som helst från var som helst om man så vill, det betyder ju dock inte att det är rätt. Kan du peka ut var objektivismens härledning faller? Eller varför det inte går att härleda rättigheter? Gå inte emot svaret om du inte har förstått uträkningen.
Löven är gröna, alltså bör man våldta kvinnor. Hur får du ihop en sådan härledning? Det är en ren konsekvens av logiken att det inte går att göra den typen av härledningar. Men visst, ställ upp er härledning om ni anser er ha lyckats. När ni vill..
Citat:
Bara därför det finns problem i det ena systemet betyder det inte att man ska överge det och anamma ett annat okritiskt. Utilitarismen har enorma problem för en liberal då det är konsekvenserna som ska ligga tillgrund och inget annat. Konsekvenser är inte lätt att räkna ut så du kommer få mångt många fler godtyckliga svar på hur en stat ska skötas inom sagda teori.
Systemet är ytterst strikt, finns inget godtycke i hur det är uppbyggt. Sen är det alltid givet att när man sysslar med inferens i alla dess former så är osäkerheter involverade. Detta är dock ett allmänmänskligt problem, utilitarismen kan givetvis inte trolla bort detta och få gudaktig förmåga. Detta är dock ingen svaghet, det är som religion vs vetenskap. Religionen säger sig lösa alla problem (men tyvärr fungerar det inte), vetenskapen erkänner svårigheterna som finns och utgår ifrån verkligheten (precis som utilitarismen, utilitarismen och vetenskapen går hand i hand).