Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-19, 17:28
  #1
Medlem
arvid89s avatar
Hej,
jag vill ha en debatt angående mångkulturens olika aspekter.
Man märker snabbt här på FB att de flesta är mot mångkultur, även om det finns oliktänkade personer. För att samla argumenten, och låta dem stå i kontrast till varandra varav vi debatterar varför Sverige "behöver" mångkultur.

Varför mångkultur?

Genom åren som politisk inolverad medborgare har jag många gånger hört detta återkommande argumentet varför Sverige ska ha mångkultur, därför att vi lär känna andra kulturer och kan ta till oss dessa kulturer, vilket kan tyckas spännande och smått exotiskt för den enskilda individen.

Undertecknad brukar bemöta detta argument med att replikera att upplevelser av andra kulturer kan komma till faktum genom andra sätt än mångkultur.

Mångkultur är en effekt av arbetskraftsinvandring från avskilda länder, och i och med detta uppstår mångkultur rent automatiskt.

Detta är till viss del sant, men att beblanda kulturer behöver inte alltid vara något positivt, vilket förespråkare för denna typen av argument brukar tro.


Varför vi inte bör ha mångkultur i Sverige

Som nämnt ovan, separerade kulturer brukar i regel fungera bäst, man kan lära känna andra kulturer än genom mångkultur. Sverige bör därför vara värdekonservativa och håll kvar vid gamla principer och traditioner.

Genom mångkultur måste den "ursprungliga" (i detta fallet den svenska kulturen) genomgå en slags berövande process, där vår kultur underkastar sig andra kulturer, jag tror många har sett sådana exemplen de senaste åren, där avskilda kulturanhängare kverulerar om den svenska kulturen och kräver en mängd olika förbättringar i samhället till deras fördel.
Den här processen är ett slags förtryck mot den svenska kulturen, detta är ytterliggare ett skäl till varför mångkultur inte bör infrias i Sverige.



Vad tycker ni? Varför/varför inte bör vi ha mångkultur?
Jag undanber mig oneliners, personangrepp och annat trams.


/Arvid
Citera
2008-05-19, 17:32
  #2
Medlem
Nemesis1s avatar
Tänk dig att din storebrorsa spelar en häftig skiva med bandet Iron Maiden för dig... Du tänker direkt, "nu skall jag bli hårdrockare" och lånar en av hans skinnjackor och drar iväg till skolan... Men i skolan är alla synthare och accepterar dig inte... Om mångkultur hade rådit hade du blivit accepterad!
Citera
2008-05-19, 17:36
  #3
Medlem
Snyfts avatar
Tänk dig du kommer gående på en gata mitt i natten och framför dig ser du en afrikan och du frågar hur han trivs i sverige för att vara lite trevlig varav han svarar "Jo allt e så jävla bra här, lever som en kung utan att jobba och alla blondiner man får knulla" mitt i allt får du ett slag i huvudet av den andra somalien du inte sett. Du känner hur de tränger igenom dina fickor, tar din mobil, dina pengar samt tackvare ditt långa hår har de fått för sig att du kanske är en tjej och börjar våldta dig. Tycker du om detta så är du för mångkultur i guess.
Citera
2008-05-19, 17:38
  #4
Avstängd
raes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Tänk dig att din storebrorsa spelar en häftig skiva med bandet Iron Maiden för dig... Du tänker direkt, "nu skall jag bli hårdrockare" och lånar en av hans skinnjackor och drar iväg till skolan... Men i skolan är alla synthare och accepterar dig inte... Om mångkultur hade rådit hade du blivit accepterad!


Föddes du så här eller har du knarkat bort sista tillstymmelse till intelligens?
Citera
2008-05-19, 17:40
  #5
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyft
Tänk dig du kommer gående på en gata mitt i natten och framför dig ser du en afrikan och du frågar hur han trivs i sverige för att vara lite trevlig varav han svarar "Jo allt e så jävla bra här, lever som en kung utan att jobba och alla blondiner man får knulla" mitt i allt får du ett slag i huvudet av den andra somalien du inte sett. Du känner hur de tränger igenom dina fickor, tar din mobil, dina pengar samt tackvare ditt långa hår har de fått för sig att du kanske är en tjej och börjar våldta dig. Tycker du om detta så är du för mångkultur i guess.
Kriminalitet är väl inte kultur heller?? Att slå ner och våldta folk är ju att vara okultiverad!
Citera
2008-05-19, 17:43
  #6
Medlem
arvid89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Tänk dig att din storebrorsa spelar en häftig skiva med bandet Iron Maiden för dig... Du tänker direkt, "nu skall jag bli hårdrockare" och lånar en av hans skinnjackor och drar iväg till skolan... Men i skolan är alla synthare och accepterar dig inte... Om mångkultur hade rådit hade du blivit accepterad!
Jovisst, men nu efterfrågade jag inte åsikter från ett verklighetsfrånvarande perspektiv...

Så du jämför en hårdrockare med en invandrare och skolan med Sverige?

Då får jag väl assimilera mig och inte klä ut mig sådär...
F.ö så är hårdrock relativt accepterat i svenska skolor, och jo du kan lyssna på hårdrock utan att spöka ut dig.
Citera
2008-05-19, 17:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyft
Tänk dig du kommer gående på en gata mitt i natten och framför dig ser du en afrikan och du frågar hur han trivs i sverige för att vara lite trevlig varav han svarar "Jo allt e så jävla bra här, lever som en kung utan att jobba och alla blondiner man får knulla" mitt i allt får du ett slag i huvudet av den andra somalien du inte sett. Du känner hur de tränger igenom dina fickor, tar din mobil, dina pengar samt tackvare ditt långa hår har de fått för sig att du kanske är en tjej och börjar våldta dig. Tycker du om detta så är du för mångkultur i guess.

Roligt att du inte klarar att skriva ens ett så här infantilt inlägg utan att själv hänfalla till mångkultur. Bevara Sverige Svenskt. Jojo!

Edit: för att det här inte ska bli ett tramsigt enradsinlägg så får jag väl försöka vara lite on topic också. Frågeställningen är obsolet då mångkulturen är ett faktum, det finns knappast några seriösa röster som förespråkar repatriering, eller liknande - så vad ska ni göra? Börja tjafsa om assimilering? låter väl knappast heller som troligt scenario?

Själv är jag, trots allt, fortfarande positiv till mångkulturen även om den såklart har sina skavanker både i form av överrepresentation i brottsstatistiken och etnisk diskriminering på arbetsmarknaden.
__________________
Senast redigerad av reference 2008-05-19 kl. 17:54.
Citera
2008-05-19, 17:45
  #8
Medlem
arvid89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Kriminalitet är väl inte kultur heller?? Att slå ner och våldta folk är ju att vara okultiverad!
Det är en del av deras kultur och deras ursprungliga hemland, det präglar deras uppväxt (ifall du ska lyssna på asylsökarna och invandrarna själva).
Kan du förklara varför så många länder har problem med just invandrare?
Sverige, Sydafrika, USA, Italien, Spanien, Tyskland/Österrike (på tidigt 1900-tal, kan vara problem idag också), Danmark är några exempel.
Citera
2008-05-19, 17:46
  #9
Medlem
I_O_Us avatar
Varför mångkultur?

Tänk vad äcklig mat vi skulle ha utan alla blattar. Och alla butiker/restauranger och dylikt skulle stänga klockan typ 18, och knappt ha öppet under helger.

Varför inte mångkultur?

Kriminaliteten.Vill kunna ta tuben på blåa linjen en kväll utan att bli anstastad av negrer/turkar.
Citera
2008-05-19, 17:46
  #10
Medlem
arvid89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Roligt att du inte klarar att skriva ens ett så här infantilt inlägg utan att själv hänfalla till mångkultur. Bevara Sverige Svenskt. Jojo!
Mångkultur = Skriver 2 engelska ord i en 5-radig text på flashback...?
Citera
2008-05-19, 17:48
  #11
Avstängd
raes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arvid89
Jovisst, men nu efterfrågade jag inte åsikter från ett verklighetsfrånvarande perspektiv...
*ba-dum-psch*
Citera
2008-05-19, 17:48
  #12
Medlem
arvid89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
Varför mångkultur?

Tänk vad äcklig mat vi skulle ha utan alla blattar. Och alla butiker/restauranger och dylikt skulle stänga klockan typ 18, och knappt ha öppet under helger.

Varför inte mångkultur?

Kriminaliteten.Vill kunna ta tuben på blåa linjen en kväll utan att bli anstastad av negrer/turkar.
Vad jag vet har inte en massinvandring från USA skett för att vi ska fått McDonalds och Coca Cola, och inte heller hör man att några amerikanare i Sverige är problematiska. Hur förklarar du det?

Sen hänvisar jag dig till sista meningen i min ursprungstext.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback