2009-10-01, 18:42
Medlem
Samwises avatar
Led Zepplin har många nämnt och det är ju sant, vilken kille har inte haft en Zepplin period i sitt liv?

Queen däremot är bra, dock väldigt tråkiga i stora mängder.
Citera
2009-10-01, 20:49
Medlem
heartofdarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuma
Tänker man globalt, så är Bob Marley absolut den största. Han har ju gjort så mycket mer än bara musiken, fört samman svarta och vita. Bob Marley är hur stor som helst, fortfarande. I Hela Afrika, Asien, Sydamerika, Europa. ALLA vet vem Bob Marley är.

Sen med album sålda så är såklart Beatles störst (1.3 biljoner sålda), men inte alls på samma politiska och kulturella nivå som Marley. Bob är mest känd världen över, alltså STÖRST.

Hoppsan! Nu kanske det är i senaste laget att kommentera ett så pass gammalt inlägg, men jag kan inte se att någon annan reagerat. Vill i god anda bara konstatera att Zuma överdrivit The Beatles skivförsäljning med nätta niohundranittionio miljarder exemplar (999 000 000 000). I själva verket har The Beatles alltså sålt drygt 1 miljard skivor. En småsak kan tyckas, men jag tycker faktiskt man bör förhålla sig någorlunda kritisk i tråden

Jag bör väl dela med mig av min egen åsikt också antar jag.
Först kommer Elvis och The Beatles, sen kommer ingenting, sen kommer ingenting, sen kommer ingenting, sen kommer Marley, Jackson, Queen, Zeppelin et al.
Citera
2009-10-01, 22:23
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Du bidrog inte med något nytt direkt. Den lista du anger finns även i rätt många andra inlägg i denna tråd. Här är en liten lista över sådana inlägg:

https://www.flashback.org/showpost....&postcount=124
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=351
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=362
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=364
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=366
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=368

Läste faktist inte tråden så noga
Citera
2009-10-02, 10:25
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Det var väl ett jävla tjat om liststatistik. Är det det enda du kan basera dina elitistiska uttalanden på? Sedan när blev en listetta den enda måttstocken?

Är det ett jävla tjat att diskutera liststatistik i ett enda inlägg? Och nej, listettor är inte det enda som man bör basera det hela på. Om du läser mitt inlägg (nummer 397) så ser du att jag skriver att "en hel del annat bör räknas in än rena listframgångar".

Citat:
Queen fyllde stora arenor i England, Sydamerika, Japan, de var ett av de mest populära och uppskattade livebanden nånsin, har influerat mängder av artister - du kanske borde sluta sitta och stirra dig blind på Wiki-statistik om vilken placering respektive album/singel haft och försöka lägga fram det som ditt enda argument och förkasta alla andra.

Som sagt, jag förkastar inte andra argument, utan säger att "en hel del annat bör räknas in än rena listframgångar". Jag har inte stirrat mig blind på Wiki-statistik. Dessutom är jag inte direkt ensam i denna tråd med att hänvisa till s.k. Wiki-statistik.

Citat:
Att Opera och Races t.ex nådde 4:e och 5:e plats i USA säger inte så lite heller även om du verkar fnysa åt allt som inte har en etta som resultat.

Ja, en förstaplats, en fjärdeplats och en femteplats i USA är inte dåligt, alls inte. Dock rätt blygsamt om man jämför med ett riktigt stort band som Beatles, som haft nitton stycken förstaplatser med sina album.

Citat:
Men jag förmodar att du inte är nöjd, vilket elitister med skygglappar som det står skrivet "jag har rätt, alla andra har fel" på sällan brukar vara.

Är jag elitist för att jag inte förstår att Queen har varit megastora i USA? Är det elitistiskt att hävda att Queen inte har varit så stora som t.ex. Beatles i USA? Är jag elitist för att jag hänvisar till Wiki-statistik? Kan du förklara?

Citat:
Det var väl ett jävla tjat om liststatistik. Är det det enda du kan basera dina elitistiska uttalanden på? Sedan när blev en listetta den enda måttstocken?

Visst, jag tog upp förhatlig liststatistik i ett inlägg till, och det är kanske tjatigt att ta upp det i hela två inlägg. Men som jag skrev redan i mitt första inlägg, så finns det "en hel del annat bör räknas in än rena listframgångar". Listettor är verkligen inte den enda måttstocken, däremot anser jag att de bör vägas in i totalbedömningen. Är det fel anser du?

Citat:
Queen fyllde stora arenor i England, Sydamerika, Japan, de var ett av de mest populära och uppskattade livebanden nånsin, har influerat mängder av artister - du kanske borde sluta sitta och stirra dig blind på Wiki-statistik om vilken placering respektive album/singel haft och försöka lägga fram det som ditt enda argument och förkasta alla andra.

Återigen, jag förkastar inte andra argument.

Citat:
Att Opera och Races t.ex nådde 4:e och 5:e plats i USA säger inte så lite heller även om du verkar fnysa åt allt som inte har en etta som resultat.

Jag fnyser verkligen inte åt fjärde- och femteplatser. Däremot tycker jag att ettor väger något tyngre än platserna därefter.

Citat:
Men jag förmodar att du inte är nöjd, vilket elitister med skygglappar som det står skrivet "jag har rätt, alla andra har fel" på sällan brukar vara.

Vilket tjat det var om skygglappar nu då.
Citera
2009-10-13, 00:32
Medlem
vickeees avatar
lite sent att svara nu men vafan verkar som om de flesta är överrens om de riktigt stora killarna, dock förstår jag inte hur zuma kan sätta bob marley på första plats? Du tycker alltså att han kommer före the beatles, elvis, dylan, jackson mfl? frågar du mig om de riktigt stora så är beatles och dylan de två största. båda parterna påverkade varandra enormt och utan dem hade musiken idag sett mycket annorlunda ut, till det sämre. har inte läst igenom hela tråden men the doors tycker jag förtjänar att nämnas, någon som håller med?
Citera
2009-10-13, 02:03
Medlem
Geomeisters avatar
Angående Queen debatten m.m

Queen har, enligt vår kära vän Wikipedia, sålt mellan 300 - 400 miljoner "records" och är därmed, tillsammans med ABBA de 4:e bäst säljande någonsin. Efter The Beatles, Elvis och Michael Jackson.

Men "största" har inte bara att göra med försäljning. Speciellt inte i dessa dagar då "alla" bara lyssnar genom youtube / Spotify .. det kommer bli svårt för en artist att någonsin nå upp till de försäljningar föregående oavsett hur "stora" eller "bra" de blir. Betyder det att ingen i framtiden kommer kunna bli rankande bland de största?

Försäljning ska dessutom tas med en gnutta salt då artister som Backstreet Boys och B. Spears sälja otroliga mängder skivor

Skulle Spears hinna (om hon inte har?) sälja mer än Bob Marley, Jimi Hendrix eller Bob Dylan.. betyder det att hon är större? Knappast.. hon kanske kommer få otaliga superhits, men någon legend kommer hon aldrig bli

Sen ÄR Mozart och Beethoven (och resten av de största klassiska kompositörerna) betydligt "större" än många som sålt 100 miljoner album..
Citera
2009-10-13, 19:31
Medlem
vickeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Queen har, enligt vår kära vän Wikipedia, sålt mellan 300 - 400 miljoner "records" och är därmed, tillsammans med ABBA de 4:e bäst säljande någonsin. Efter The Beatles, Elvis och Michael Jackson.

Men "största" har inte bara att göra med försäljning. Speciellt inte i dessa dagar då "alla" bara lyssnar genom youtube / Spotify .. det kommer bli svårt för en artist att någonsin nå upp till de försäljningar föregående oavsett hur "stora" eller "bra" de blir. Betyder det att ingen i framtiden kommer kunna bli rankande bland de största?

Försäljning ska dessutom tas med en gnutta salt då artister som Backstreet Boys och B. Spears sälja otroliga mängder skivor

Skulle Spears hinna (om hon inte har?) sälja mer än Bob Marley, Jimi Hendrix eller Bob Dylan.. betyder det att hon är större? Knappast.. hon kanske kommer få otaliga superhits, men någon legend kommer hon aldrig bli

Sen ÄR Mozart och Beethoven (och resten av de största klassiska kompositörerna) betydligt "större" än många som sålt 100 miljoner album..

Håller självklart med dig i det du säger. Det är definitionen som är problemet då det är så många faktorer som måste vägas in. Generellt känns det som det hela handlar om "credd" dvs det finns en del artister som många erkänner som stora även om de själv inte gillar artisten i fråga. B-boys räknas tex inte som större än Hendrix även om de säkert sålt fler skivor. Finns inte så många nutida band som man kan se som "stora" i framtiden? Radiohead känns som en kandidat, de har ju även en ganska stor "credd"
Citera
2009-10-13, 22:13
Medlem
Fitipaldis avatar
Blir ju svårt att objektivt säga vem som är störst, om man inte går efter diverse olika försäljningssiffror vill säga.
Är ju lätt att det bara blir ett subjektivt uttryck, och är ju också lätt att ett sådant utryck bottnar i t.ex. kulturell tillhörighet och geografiskt läge. T.ex. är en av dom största stjärnorna i Kina en viss Wei Wei, som inte är hälften så känd här i västvärlden.
Nu vill jag såklart inte säga att Wei Wei skulle vara världens största artist genom tiderna.
Det blir inte heller lättare av de många olika genrerna här i världen, det är ju t.ex. lätt att säga att Bob Marley är den största inom reggaen, men han är inte per automatik den största artisten.
Men för att vara subjektiv:
Säg till din brorsa att Metallica kan dra något gammalt över sig, man kan inte komma i närheten av att vara världens största artister/band om man har en så pass dålig trummis, som dessutom är dansk
Själv håller jag Jimi Hendrix väldigt högt.
Citera
2009-10-13, 22:19
Medlem
Det känns väldigt subjektivt.. Men för mig är svaret självklart - The Beatles.
Din bror är dock tappad som säger Metallica
Citera
2009-10-13, 22:24
Medlem
vickeees avatar
alla band med danskar stryker jag också från min lista! wei wei är som sagt i princip bara stor i asien. dock är de artisterna många räknat upp stora i de flesta länder i världen där musikexport och andra kulturer nått fram. jimi hendrix är definitivt en av de stora (blev utsedd till världens bästa gitarrist genom tiderna av rolling stone?) men definitivt inte topp 5. många anser att han är ganska överskattad (sjukt jag vet) men som artist och allt vad det innebär tycker jag inte han är bland de allra största. jag tycker 60- och 70-tals banden och artisterna står för sig själv, 90-talet kan vi stryka (undantag oasis och nirvana)
Citera
2009-11-11, 23:24
Bannlyst
Little Richard!
Bing Crosby
Frank Sinatra
Elvis Presley
Johny Cash
The Eagles
Senast redigerad av oehae 2009-11-11 kl. 23:28.
Citera
2009-11-12, 05:10
Medlem
mattpolancos avatar
Michael Jackson är större än störst, bara att inse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in