2008-05-20, 02:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Nej, men det är rätt respektlöst att sitta och häva ur sig en massa spekulativt tjafs om någon man inte känner eller egentligen vet något om, bara för att man har lite att göra och tror sig vara fbs utsända polispatrull.

Att spekulera i att hon tagit livet av sig kan också uppfattas som respektlöst.
Citera
2008-05-20, 02:19
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Hur seriösa misstankar behövs för att delge någon misstanke?

Det finns fyra olika grader av misstanke inom juridiken:

1. Kan misstänkas
Detta är den lägsta graden av misstanke. På denna grad kan inga tvångsmedel, såsom husrannsakan eller kroppsbesiktning, utövas. Ingen kan heller låsas in (tas i förvar) enligt rättegångsbalkens regler.
Exempel: En plånbok har försvunnit från ett klassrum där flera personer finns på plats. Samtliga kan ha haft något med det hela att göra, men det finns inget som pekar mot någon speciell, varför ingen tvångsåtgärd kan utföras.

2. Skäligen misstänkt
Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.

3. På sannolika skäl misstänkt
Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad.
Exempel: Ett vittne har sett att en person har plockat på sig plånboken.

4. Tillräckliga skäl för åtal
Var och en utan speciell juridisk utbildning ska kunna bedöma att en viss person har tagit plånboken. Det ska inte råda något tvivel om det. Åklagaren kan på objektiva grunder förvänta sig en fällande dom, dvs att rätten finner att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till vad åklagaren har lagt honom till last.
Citera
2008-05-20, 02:20
Medlem
Citat:
Vet du mer än att han togs in på förhör som skäligen misstänkt, släppts men fortfarande är misstänkt?

Nej, men det gör tydligen du?

Att han så tidigt delgavs misstanke om mord räcker för att jag skall rikta mina misstankar åt det hållet, för tillfället.

Citat:
Det är löjligt att försöka dra slutsatser och likheter mellan två andra nyligen inträffade mord, som uppmärksammats i media en masse, just för att dom nyligen skett och därmed finns i allas medvetna, trots att det egentligen saknas likheter. Vad har denna försvunna flicka för likheter med mordet på Engla, eller mordet på arbogafamiljen, som snarast blev utsatta för en massaker på hemmaplan? Finns det några likheter i nuläget förutom att hon faktiskt är försvunnen?

Har det egentligen drivits någon tes om att det finns några direkta likheter då?

Citat:
Tror du hennes föräldrar eller vänner skulle gå ut med sån info i sensationslysten press? Inte så troligt.

Så vad du säger är att vi skall bortse från allt som står i media?

Vart får du din information ifrån som du har bildat dig din uppfattning utav?

Citat:
Ja, partners brukar vara det i dylika fall. Det innebär dock inte att dom faktiskt är skyldiga.

Nej men han delgavs väldigt tidigt misstanke om mord, och är fortfarande huvudmisstänkt, vilket alltså tyder på att han under förhöret inte kunde lämna tillräckligt trovärdiga uppgifter för att kunna avskrivas men inte heller framkom det tillräckligt med ytterligare information för att åklagaren skulle finna skäl till att anhålla honom.
Citera
2008-05-20, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Nej, men det gör tydligen du?

Nej, jag vet inte mer än vad som står i pressen. Jag tvivlar ganska stort på att någon annan som sitter här och pumpar ur sig inlägg vet det heller, just därför tycker jag att det är ganska magstarkt att sitta och spekulera i eventuella tillvägagångssätt eller motiv. Farbror polisen har förmodligen mer koll och mer hum om huruvida ett brott har skett eller inte, och vilka ev. misstänkta som finns, med tanke på att de har både erfarenhet och utredningsvana av dylika fall.

Citat:
Att han så tidigt delgavs misstanke om mord räcker för att jag skall rikta mina misstankar åt det hållet, för tillfället.

Men vad bra.

Citat:
Har det egentligen drivits någon tes om att det finns några direkta likheter då?

Det har dragits upp paralleller och påståenden x antal ggr i tråden under senaste dagarna, ja.

Citat:
Så vad du säger är att vi skall bortse från allt som står i media?

Nej - men med lite mediekritik och tillförsikt kanske man ska läsa det som faktiskt står och inte tolka in allt möjligt annat, som man inte har några som helst fog eller bevis för.

Citat:
Vart får du din information ifrån som du har bildat dig din uppfattning utav?

Magkänsla.

Citat:
Nej men han delgavs väldigt tidigt misstanke om mord, och är fortfarande huvudmisstänkt, vilket alltså tyder på att han under förhöret inte kunde lämna tillräckligt trovärdiga uppgifter för att kunna avskrivas men inte heller framkom det tillräckligt med ytterligare information för att åklagaren skulle finna skäl till att anhålla honom.

Är det väldigt tidigt med fyra dagar efter försvinnandet. Det är inte särskilt förvånande att han är huvudmisstänkt, eftersom partnern i de flesta fall blir det i dylika försvinnanden. Huruvida han är mer än misstänkt just nu är rätt svårt för utomstående att veta.
Citera
2008-05-20, 02:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ja, partners brukar vara det i dylika fall. Det innebär dock inte att dom faktiskt är skyldiga.

Jag har inte uppfattningen att partners systematiskt delges misstanke när kvinnor försvinner. Det krävs mer än ett försvinnande för detta.
Citera
2008-05-20, 02:32
Medlem
cynthias avatar
Läste i Alingsåstidningen att man troligen sätter in en helikopter i sökningen i dag tisdag.

Tycker det är lite konstigt att man har sökt i närheten av hennes familjs hem och nära platsen där hon jobbar. Låter mer som platser man skulle begå självmord på och inte direkt lägga en kropp på.
Citera
2008-05-20, 02:36
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har inte uppfattningen att partners systematiskt delges misstanke när kvinnor försvinner. Det krävs mer än ett försvinnande för detta.
Är det inte lite märkligt att länskriminalen i Borås tar över ärendet så pass snabbt om man inte hade misstänkt mer än ett frivilligt försvinnande?
Citera
2008-05-20, 02:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Är det väldigt tidigt med fyra dagar efter försvinnandet. Det är inte särskilt förvånande att han är huvudmisstänkt, eftersom partnern i de flesta fall blir det i dylika försvinnanden. Huruvida han är mer än misstänkt just nu är rätt svårt för utomstående att veta.

Det beror på vad du menar med dylika försvinnanden. Menar du "försvinnanden" så håller jag inte med dig. Se exempelvis fallet med Anuliina Pettersson som försvann förra hösten men återfanns död ett par månader senare. Någon misstanke om brott, från exempelvis hennes make, fanns inte, ingen misstänktes heller för något. "På pappret" var omständigheterna ganska lika. Försvann spårlöst från hemmet.

Om du med dylika försvinnanden menar försvinnanden som påminner om det här försvinnandet, det vill säga att polisen har inlett en förundersökning om mord (vilket man gjorde också efter några dagar då Engla varit försvunnen, jag gör inga jämförelser i övrigt), så ligger det nog dock nära till hands att plocka in make/sambo. Men även då krävs det nog mer än bara misstankar om att hon mördats.
Senast redigerad av Troian 2008-05-20 kl. 02:40.
Citera
2008-05-20, 02:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
Är det inte lite märkligt att länskriminalen i Borås tar över ärendet så pass snabbt om man inte hade misstänkt mer än ett frivilligt försvinnande?

Jo. Fast jag förstår inte din poäng. Jag skrev: Jag har inte uppfattningen att partners systematiskt delges misstanke när kvinnor försvinner. Det krävs mer än ett försvinnande för detta.

Som svar till frivol att makar/sambos allt som oftast misstänks för brott när kvinnan/tjejen försvinner.

Jag tror inte att polisen misstänker ett vanligt försvinnande i det här fallet.
Citera
2008-05-20, 02:40
Medlem
Citat:
Nej, jag vet inte mer än vad som står i pressen. Jag tvivlar ganska stort på att någon annan som sitter här och pumpar ur sig inlägg vet det heller, just därför tycker jag att det är ganska magstarkt att sitta och spekulera i eventuella tillvägagångssätt eller motiv.

Är det verkligen så mycket mindre magstarkt att sitta och spekulera i att det rör sig om ett självmord?

Citat:
Farbror polisen har förmodligen mer koll och mer hum om huruvida ett brott har skett eller inte, och vilka ev. misstänkta som finns, med tanke på att de har både erfarenhet och utredningsvana av dylika fall.

Ja precis och de har en misstänkt, det är utifrån det som vi nu spekulerar.

Citat:
Men vad bra.

Stig nu ned från dina höga hästar och sluta se dig som förmer än alla andra.

Citat:
Det har dragits upp paralleller och påståenden x antal ggr i tråden under senaste dagarna, ja.

Vad har dessa bestått utav då?

Citat:
Nej - men med lite mediekritik och tillförsikt kanske man ska läsa det som faktiskt står och inte tolka in allt möjligt annat, som man inte har några som helst fog eller bevis för.

Du bör ta dig själv på orden här för nu är du verkligen ute och cyklar.

Citat:
Magkänsla.

Ja det var ju en tillförlitlig källa det må jag säga.

Citat:

Från det att länskriminalen tog över fallet och en förundersökning inleddes så gick det väldigt snabbt innan han plockades in, ja.

Mer än misstänkt?

Han är skäligen misstänkt för mord.
Citera
2008-05-20, 02:52
Medlem
cynthias avatar
Är det nån som vet hur länge hockeyn varade på tvn den där torsdagskvällen? Om min gubbe sätter sig och tittar på hockey så brukar han inte röra sig ur fläcken förrän matchen är slut. Hon surfar framför datorn. Varför börja bråka om han sitter i ett annat rum och tittar på tv?
Citera
2008-05-20, 02:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
Är det nån som vet hur länge hockeyn varade på tvn den där torsdagskvällen? Om min gubbe sätter sig och tittar på hockey så brukar han inte röra sig ur fläcken förrän matchen är slut. Hon surfar framför datorn. Varför börja bråka om han sitter i ett annat rum och tittar på tv?

Kvartsfinalerna var den fjortonde, semifinalerna den sextonde. Spelfritt den femtonde.

För övrigt tycker jag det är lite irriterad stämning här i tråden. Nu tycker jag vi alla lägger oss och syns här imorgon. Natti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in