2008-05-21, 23:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifer666
Jag antar att du menar att moren tar sin dotter i försvar genom att försvara pojkvännen för de har inte varit ett par så länge. Knappt ett år enligt nån tidning t.ex. Tror inte man får så nära känslor för sin dotters pojkvän på den tiden.

Om pojkvännen på något sätt har med det att göra så lär hon ju inte vara i livet. Kan också vara det som Nathalies mor inte vill ta in.
Citera
2008-05-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om pojkvännen på något sätt har med det att göra så lär hon ju inte vara i livet. Kan också vara det som Nathalies mor inte vill ta in.

Tja, där har du en poäng. Erkänner hon för sig själv att han kanske inte är världens bästa kille så måste hon bearbeta det faktum att hon inte reagerat tidigare på det.

Min personliga teori säger att det inte är pojkvännen, men så som verkligheten funkar så är det troligen det för jag brukar ha fel...
Citera
2008-05-21, 23:54
Medlem
hayennas avatar
Tiden

Jag vet att jag redan frågat det här men jag vill bara uppmärksamma det igen - vad kan det tyda på att tiden ändrats? Att polisen nu säger att hon sågs vid liv klockan 21.00, ifall det inte är övervakningskameror som fångat henne, vilket de verkar säga att det inte är? Tog pojkvännen helt enkelt fel på en timme, eller såg han henne igen, och är det isåfall han eller polisen själva som mörkat? Och varför?
Citera
2008-05-21, 23:55
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Vidare framkommer att hon inte känner den mordmisstänka mannen särskilt väl

Citat:
Ursprungligen postat av runkeballe
En kort man runt 35-45 med en vit bil eller ljust fordon som hon inte är bekant med eller endast har träffat ett fåtal gånger har också anknytning.
Kan detta vara samma kille ?. Undrar hur han ser ut ?
Citera
2008-05-21, 23:56
Medlem
leopardlilys avatar
Citat:
Var det på torsdagen de skulle träna då? Man kan ju på torsdagen komma överens med en annan person om att träna på fredagen.

Nån som har tillgång till pappersversionen av Alingsås Tidning kanske kan kolla?
I pappersversionen står bara vad ngn redan skrivit här(ser jag nu) att sista livstecknet till kompisen L kom via sms på torsdagen vid sju,det gällde träning.Om de skulle träna på torsdagen framkommer inte.

Vidare står att N inte umgicks i några vidare kretsar,enligt L-det var mest de två.
Senast redigerad av leopardlily 2008-05-22 kl. 00:03.
Citera
2008-05-22, 00:00
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifer666
Jag antar att du menar att moren tar sin dotter i försvar genom att försvara pojkvännen för de har inte varit ett par så länge. Knappt ett år enligt nån tidning t.ex. Tror inte man får så nära känslor för sin dotters pojkvän på den tiden.

Nejmen har du inte läst tidningen ordentligt, mamman tar ju pojkvännen tydligt i försvar. Det går också mycket bra att utveckla starka och nära känslor för sina barns respektive, och det på mycket kort tid. Det är ju inte så sällan som man hör att man tycker att svärsonen eller svärdottern känns lika mycket som ens eget barn som sonen eller dottern. Starka känslor är dock inte någon förutsättning för att man ska ta någon i försvar, och i det här fallet vet vi ju inte hur relationen varit mellan modern och "svärsonen".

Men ok. Om man djupdyker lite mer i psykologin så kan det nog ligga något i det du säger, att modern s a s tar dottern i försvar genom att försvara pojkvännen. Kritiserar man svärsonen så kritiserar man indirekt dotterns val av pojkvän, och sitt eget dåliga omdöme, eftersom man inte redan tidigare begrep vilken typ han egentligen var, osv.
Senast redigerad av hallon1 2008-05-22 kl. 00:07.
Citera
2008-05-22, 00:06
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
Jag vet att jag redan frågat det här men jag vill bara uppmärksamma det igen - vad kan det tyda på att tiden ändrats? Att polisen nu säger att hon sågs vid liv klockan 21.00, ifall det inte är övervakningskameror som fångat henne, vilket de verkar säga att det inte är? Tog pojkvännen helt enkelt fel på en timme, eller såg han henne igen, och är det isåfall han eller polisen själva som mörkat? Och varför?
Stod något i stil med att hon har observerats efter kl 21 men att pojkvännen var den som sist såg henne i livet. Min tolkning av "observerats" är att hon har synts inloggad på MSN eller något liknande sätt. Hade det varit en TV kamera så hade det ju inte längre varit pojkvännen som hade sett henne sist i livet mellan kl 19-20 när hon lämnade lägenheten.

Mycket möjligt att det är detta fenomen som har gjort att polisen misstänker honom.
Citera
2008-05-22, 00:10
Medlem
hayennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Nejmen har du inte läst tidningen ordentligt, mamman tar ju pojkvännen tydligt i försvar. Det går också mycket bra att utveckla starka och nära känslor för sina barns respektive, och det på mycket kort tid. Det är ju inte så sällan som man hör att man tycker att svärsonen eller svärdottern känns lika mycket som ens eget barn som sonen eller dottern. Starka känslor är dock inte någon förutsättning för att man ska ta någon i försvar, och i det här fallet vet vi ju inte hur relationen varit mellan modern och "svärsonen".

Men ok. Om man djupdyker lite mer i psykologin så kan det nog ligga något i det du säger, att modern s a s tar dottern i försvar genom att försvara pojkvännen. Kritiserar man svärsonen så kritiserar man indirekt dotterns val av pojkvän, och sitt eget dåliga omdöme, eftersom man inte redan tidigare begrep vilken typ han egentligen var, osv.

men jag trodde det var hans egna mamma som försvarade honom?
http://www.gt.se/nyheter/1.1168799/mamman-han-mar-jattedaligt

eller har hon försvarat honom vid ett annat tillfälle?
Citera
2008-05-22, 00:11
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Det där med att ta sina nära och kära i försvar är ett välkänt helt naturligt fenomen och handlar delvis om ett slags mentalt självförsvar, delvis om förnekelse. Tänk dig själv. Om polisen kom till dig och sa att de misstänker att någon du känner väl och tycker om, din bror, hade begått ett förfärligt brott, så skulle väl du inte tro på det förrän du blev övertygad? Helst med hundraprocentiga bevis, samt ett erkännande. Den här mamman reagerar därför precis som hon ska, i det här läget.

Helt rätt! Jag håller även din teori, om vad som har hänt NJ, som mycket trolig. Jag tror inte att hon lämnade lägenheten, alls.

Motivet skulle vara deras återkommande gräl som eskalerat under den korta tid de har bott ihop + att hon skulle träffa en killkompis dagen efter försvinnandet, m a o svartsjuka.

Orsaken till varför NJ:s mamma tar pojkvännen i försvar är det du räknar upp här ovan samt mammans förhoppning att dottern är vid liv, skulle NJ dyka upp livs levande, då har mamman bränt sina skepp hos pojkvännen genom att i nuläget anklaga honom.

Mammans hållning kommer naturligtvis att förändras om någor pekar ut pojkvännen som skyldig.
Senast redigerad av DeBaly 2008-05-22 kl. 00:19.
Citera
2008-05-22, 00:13
Medlem
cynthias avatar
Citat:

Det enda jag har läst om NJ's mammas uttalande om pojkvännen är detta:

Citat:
Mamman kommenterar även i tidningen och säger att hon valt att ta samtalen från media för att skydda N's pojkvän och övriga i närmaste kretsen. Om pojkvännen säger hon "han mår dåligt. Han är tacksam för att jag håller i det".
Och det är ju inget direkt försvar att han inte skulle kunna ha gjort något.
Citera
2008-05-22, 00:14
Medlem
leopardlilys avatar
Citat:

I AT säger N:s mamma att hon tar samtalen från media för att skydda pojkvännen(och "närmaste kretsen").
"Han mår dåligt och är tacksam för att jag håller i det".
Ops,Cynthia hann före
Citera
2008-05-22, 00:18
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
Stod något i stil med att hon har observerats efter kl 21 men att pojkvännen var den som sist såg henne i livet. Min tolkning av "observerats" är att hon har synts inloggad på MSN eller något liknande sätt. Hade det varit en TV kamera så hade det ju inte längre varit pojkvännen som hade sett henne sist i livet mellan kl 19-20 när hon lämnade lägenheten.

Mycket möjligt att det är detta fenomen som har gjort att polisen misstänker honom.

Jag tror du har rätt där. Jag tycker att det är mycket märkligt att pojkvännen inte kan säga mera exakt när N lämnade lägenheten. "Mellan 19 och 20" säger han. Det påståendet är orimligt. Om någon sprang ut efter ett gräl på det sätt som han säger, utan jacka och kanske till och med barfota, så skulle man väl börja kolla klockan ganska snart och undra när hon tänkte komma hem igen. OM hon stack klockan 19 så skulle väl han ha kollat klockan åtminstone någon gång före klockan 20 kan man tycka. Det har han inte eftersom han säger att hon kan lika gärna ha sprungit ut klckan 20. Så jag tror inte på hans "tidredovisning" Jag undrar jag om hon sprang ut överhuvudtaget.
Det finns också en annan mer logisk förklaring till varför hon eventuellt inte hade skor på sig när hon sprang ut. För att hon faktiskt aldrig sprang ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in