2014-06-02, 04:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Någon som sitter och trycker på ett recept på änkekejsarinnans fläsk? Har googlat förgäves.

Nä, men kanske Ordförande Maos rödbräserade fläsk skulle duga?

Ingredienser
500 g magert sidfläsk
2 msk jordnötsolja
2 msk socker
1 msk torr Marsala (eg. chaoxingvin eller torr sherry)
20 g färsk ingefära
1 stjärnanis
1 kanelstång, liten
ljus sojasås eller japansk
salt
socker
några salladslökar eller späd purjolök

Beskrivning
Koka upp vatten i en stor kastrull. Lägg i sidfläsket, hela biten, och sjud i 4 minuter till det är lättkokt. Ta upp sidfläsket ur vattnet och låt det svalna. Skär sedan sidfläsket i tärningar, 3×3 cm.

Hetta upp jordnötsolja och socker i en kastrull tills sockret smält och karamelliserat något och är nötbrunt. Rör hela tiden och se till att det inte bränns. Tillsätt fläsket, rör runt och tillsätt vinet under omrörning.

Tillsätt vatten så att det precis täcker fläsket. Lägg ner hackad ingeföra, stjärnanis och kanel. Låt sjuda under lock 40-50 minuter.

Ta av locket de sista 10 minuterna, så att kokspadet puttrar samman och koncentreras. Smaka av såsen med lite soja, salt och socker. Skär salladslöken i bitar och tillsätt precis före servering. Om purjolök används, så välj en späd purjolök och skär det vita i fina ringar.

Servera med ris och wokade grönsaker.

Inte mitt recept, det är snott nånstans ifrån, eller så har jag fått det på mail. Senaste mailet var ju en fläskfilegryta som en polare skickade så det är inte omöjligt.
Citera
2014-06-02, 17:59
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nä, men kanske Ordförande Maos rödbräserade fläsk skulle duga?

Ingredienser
500 g magert sidfläsk
2 msk jordnötsolja
2 msk socker
1 msk torr Marsala (eg. chaoxingvin eller torr sherry)
20 g färsk ingefära
1 stjärnanis
1 kanelstång, liten
ljus sojasås eller japansk
salt
socker
några salladslökar eller späd purjolök

Beskrivning
Koka upp vatten i en stor kastrull. Lägg i sidfläsket, hela biten, och sjud i 4 minuter till det är lättkokt. Ta upp sidfläsket ur vattnet och låt det svalna. Skär sedan sidfläsket i tärningar, 3×3 cm.

Hetta upp jordnötsolja och socker i en kastrull tills sockret smält och karamelliserat något och är nötbrunt. Rör hela tiden och se till att det inte bränns. Tillsätt fläsket, rör runt och tillsätt vinet under omrörning.

Tillsätt vatten så att det precis täcker fläsket. Lägg ner hackad ingeföra, stjärnanis och kanel. Låt sjuda under lock 40-50 minuter.

Ta av locket de sista 10 minuterna, så att kokspadet puttrar samman och koncentreras. Smaka av såsen med lite soja, salt och socker. Skär salladslöken i bitar och tillsätt precis före servering. Om purjolök används, så välj en späd purjolök och skär det vita i fina ringar.

Servera med ris och wokade grönsaker.

Inte mitt recept, det är snott nånstans ifrån, eller så har jag fått det på mail. Senaste mailet var ju en fläskfilegryta som en polare skickade så det är inte omöjligt.

Maos fläsk är fina grejer!
Citera
2014-06-06, 17:23
Medlem
Lakritsbucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilgott
Suverän tråd! massor spännande recept att pröva, vet inte vart jag ska börja

På restaurang HO's i stockholm serverar de:
Friterade revbensspjäll på kantonesiskt vis med Peking sås (sötsyrlig med vitlök, stark)

Någon som har ett recept på samma eller liknande rätter? har inte förmånen att bo tillräckligt nära för regelbundna besök

Hej, behöver också ett schysst recept på Pekingsås, tänker också på Ho´s och deras "Mammas kyckling" (Torrfritterad kyckling med Pekingsås), så j..la gott va!

/Lakritsbuck
Citera
2014-06-07, 21:23
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsbuck
Hej, behöver också ett schysst recept på Pekingsås, tänker också på Ho´s och deras "Mammas kyckling" (Torrfritterad kyckling med Pekingsås), så j..la gott va!

/Lakritsbuck

Vad är Pekingsås? Gjorde en snabb googling och de recept jag hittade använde öht inga typiska kinesiska ingredienser, utan tvärtom en hel del som inte alls förekommer i Kina. Trams.

Blanda lite hoisinsås med ljus soja, några skvättar sesamolja, finhackad vitlök och finhackad vårlök så har du en finemangens god sås. Blanda ut med lite kycklingbuljong om den känns för tjock. Vill du ha styrka så gör egen chiliolja genom att hälla het olja över torkat chilipulver. Skippa sambal oelek tramset.
Senast redigerad av MasterBait 2014-06-07 kl. 21:27.
Citera
2014-06-08, 00:11
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:

/Lakritsbuck

Tycker du om det så rekomenderar jag torrfriterad biff eller fläsk, ännu godare!
Jag vet desutom hur man får det att smaka som på kinarestaurangen.
Citera
2014-06-08, 00:17
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Tycker du om det så rekomenderar jag torrfriterad biff eller fläsk, ännu godare!

Vet inte hur din Kinakrog gör. Men Så här gör man för att få det smaka som i Kina:
http://cookingsimplechinesefoodathom...eef-jerky.html
Citera
2014-06-29, 09:36
Medlem
Lakritsbucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Tackar, men utveckla gärna din nedersta kommentar!

/Lakritsbuck
Citera
2014-06-29, 09:54
Medlem
Lakritsbucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vad är Pekingsås? Gjorde en snabb googling och de recept jag hittade använde öht inga typiska kinesiska ingredienser, utan tvärtom en hel del som inte alls förekommer i Kina. Trams.

Blanda lite hoisinsås med ljus soja, några skvättar sesamolja, finhackad vitlök och finhackad vårlök så har du en finemangens god sås. Blanda ut med lite kycklingbuljong om den känns för tjock. Vill du ha styrka så gör egen chiliolja genom att hälla het olja över torkat chilipulver. Skippa sambal oelek tramset.
Skall prövas, tackar!
Har du något schysst recept på Hoisinsåsen?
/Lakritsbuck
Citera
2014-06-29, 17:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Skall prövas, tackar!
Har du något schysst recept på Hoisinsåsen?
/Lakritsbuck

Finns att köpa färdig, men annars är det väl typ ketchup, soja, sambal olek och riven ingefära, sen är det väl bara fortsätta med dom andra ingredienserna efter smak. Sesamoljan vetefan om jag skulle hatt i, smakar inte vidare gott tycker jag.

Men sambal olek är ju jättegott.
Citera
2014-06-29, 23:17
Medlem
JerryCottons avatar
Änkekejsarinnans fläsk verkar förbli ett mysterium. Maträtten var med i programmet "världens största kinakrog" som gick på SVT för något år sedan.
Citera
2014-06-30, 00:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Änkekejsarinnans fläsk verkar förbli ett mysterium. Maträtten var med i programmet "världens största kinakrog" som gick på SVT för något år sedan.

Det är bara att köpa en biljett, jag åker nu inte till kina men inte så långtifrån i september.

Vet du vad rätten heter på Thai eller khmer så kan jag fråga

Du kommer aldrig att hitta den... förlika dig med det, provade du tipset du fick av mig förresten?
Citera
2014-06-30, 23:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det är bara att köpa en biljett, jag åker nu inte till kina men inte så långtifrån i september.

Vet du vad rätten heter på Thai eller khmer så kan jag fråga

Du kommer aldrig att hitta den... förlika dig med det, provade du tipset du fick av mig förresten?

Blir så jääkla dyrt att åka till Kina för en fläskrätt! Maos fläsk har jag käkat förr och det är gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in