2008-06-10, 14:56
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrospektiv
En hot-pot vore jävligt coolt.

Här kommer en bild på våra hot-pots: http://i29.tinypic.com/2wptmxx.jpg

Den vänstra eldgrytan passar bäst utomhus då den eldas med grillkol. Den högra är bekväm då man kan justera värmen.

Om vi köper en hot-pot till blir det en som är avdelad på mitten så att man kan ha två olika buljonger att tillaga maten i.
Citera
2008-06-10, 21:54
Medlem
LinLins avatar
Tänkte göra jiaozi (gyoza på japanska) och undrar om man kan använda stuvad spenat i dem? Eller måste man ha "torrt" innehåll?
Citera
2008-06-10, 22:58
Medlem
Roger Pontares avatar
felpost
Citera
2008-06-10, 23:00
Medlem
felpost
Citera
2008-06-10, 23:29
Medlem
LinLins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinLin
Tänkte göra jiaozi (gyoza på japanska) och undrar om man kan använda stuvad spenat i dem? Eller måste man ha "torrt" innehåll?

Det smakade som skitdiket nedanför åkern hemmavid luktar, så jag gjorde resten på purjolök och champinjoner, kryddat med chilipeppar. Mycket godare! Men fasen vilket jobb att vika wonton... Vad gör man inte när man inte har nån asiatbutik i närheten där man kan köpa frysta!
Citera
2008-06-11, 09:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det smakade som skitdiket nedanför åkern hemmavid luktar, så jag gjorde resten på purjolök och champinjoner, kryddat med chilipeppar. Mycket godare! Men fasen vilket jobb att vika wonton... Vad gör man inte när man inte har nån asiatbutik i närheten där man kan köpa frysta!
Tråkigt att du var tvungen att uppleva en sådan smak. Nej, stuvad spenat blir ingen hit i Jiaozi. Däremot färsk, snabbt blancherad spenat med hackad vitlök!

Man måste öva på att tillverka dem, ungefär som man måste med tortellini och liknande. Efter någon tid så får man bra kläm på det .

~Paul~
Citera
2008-06-16, 16:30
Medlem
LexSinners avatar
Nått jag funderat på när jag äter på den lokala kinaresturangen där jag bor är vad följande kan tänkas vara.

Beställer man in stark sås till maten så får jag en liten skål med nått rödaktigt som ligger i vad som ser ut som nån oljeblandning. Rätt starkt är det. Det var ju en extremt dålig beskrivning jag vet, men det är värt ett försök. Finns det några bra såser som är starka, då inte söt/sur sås alltså som är som ovanstående. Färdig eller recept.

Förslag ?
Citera
2008-06-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexSinner
Nått jag funderat på när jag äter på den lokala kinaresturangen där jag bor är vad följande kan tänkas vara.

Beställer man in stark sås till maten så får jag en liten skål med nått rödaktigt som ligger i vad som ser ut som nån oljeblandning. Rätt starkt är det. Det var ju en extremt dålig beskrivning jag vet, men det är värt ett försök. Finns det några bra såser som är starka, då inte söt/sur sås alltså som är som ovanstående. Färdig eller recept.

Förslag ?
kan det vara sambal oelek du tänker på? det får man väldigt ofta
Citera
2008-06-16, 16:44
Medlem
LexSinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riff-raff
kan det vara sambal oelek du tänker på? det får man väldigt ofta

Ja, det påminner rätt mycket om samal oelek fastän jag har inte för mig att det brukar vara oljigt. Fastän dom kanske har trixat med den
Citera
2008-06-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexSinner
Ja, det påminner rätt mycket om samal oelek fastän jag har inte för mig att det brukar vara oljigt. Fastän dom kanske har trixat med den

Jag efterlyser samma "röra", att det inte är sambal skriver jag under på. Funderar på att köpa en laddning nästa gång jag besöker den lokala kinesen.
Citera
2008-06-16, 18:12
Medlem
Är det en röra kan det varaToban Djian.. chilivitlökspasta helt enkelt.. kan köpas färdigt i burk..precis som sambal.

Är den helt slät kan det röra sig om en chiliolja..
Citera
2008-06-16, 18:16
Medlem
Citat:

Räkor är kanon också. Vårlök/salladslök är mer balanserad i smaken än purjolök, men det är väl en enskild preferens.

Det mesta kan användas.. bambuskott blir bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in