• 1
  • 2
2008-05-17, 22:49
Medlem
Köpte bil idag av en bilhandlare för 139 000, vi anmärker på att bilen inte har någon olja, han skickar oss då till sin "mek" som fyller på olja, slår igen huven och säger "ok, nu är det bara att köra"
Vilket vi gör.

Helt plötsligt när vi kört någon timma, så börjar bilen varna, gå konstigt, vi kollar lampan och stannar. Då öppnar vi huven då det ryker lite från motorn.
Motorrummet är fullt av olja, och stickan på 0.

Min fråga är vem står skyldig om nu motorn tagit skada?
Är det handlaren som skickade oss till meken, eller meken som inte visste hur man skruvade fast ett oljelock?
Vi har inte kört bilen nått mer, utan gick och köpte ny olja som vi ska fylla på med.

Hur skulle ni göra? vad skulle ni kräva förutom att vi skickar kvittona på 400kr för den olja som vi var tvunga att köpa ikväll.
Självklart måste den motortvättas det rinner olja ner på marken när bilen står still...
Tack för alla bra svar......
Citera
2008-05-17, 23:13
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Jag skulle inte köra bilen en meter utan att skicka tillbaka den till honom och kräva att han går igenom motorn grundligt då ingen bil mår bra av att köra utan olja. Om inget är fel på bilen så ska han betala den nya oljan plus motortvätt och så bör han ta på sig ansvar för fel som kan uppkomma pga att bilen har rullat utan olja.
Citera
2008-05-17, 23:39
Medlem
billybombs avatar
Jag skulle inte ens ta den till mecken utan tvinga dom att komma och titta och sköta all transport själv...varför ska du hålla på och lida för? Det är dom som har gjort misstaget (antagligen)...
Citera
2008-05-17, 23:42
Medlem
Det är absolut bilmeken som inte gjorde sitt jobb, då det var han som fyllde på oljan och stängde motorhuven och inte skruvade fast locket.

Frågan är bara vad man kan kräva och vem som bär skulden och ska ordna det problem som gjorde min kväll till ett helvete av kuska stan runt för att köpa olja...och jag vet ännu inte om det skapa skador på moton.
Citera
2008-05-18, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FCKD

Helt plötsligt när vi kört någon timma, så börjar bilen varna, gå konstigt, vi kollar lampan och stannar. Då öppnar vi huven då det ryker lite från motorn.
Motorrummet är fullt av olja, och stickan på 0.

'(

Vad varnar? Går konstigt, hur? Kollar vilken lampa?
Citera
2008-05-18, 01:22
Medlem
giggitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangeK
Vad varnar? Går konstigt, hur? Kollar vilken lampa?
Röda oljekannan?
Citera
2008-05-18, 01:33
Bannlyst
Citat:
Det är absolut bilmeken som inte gjorde sitt jobb, då det var han som fyllde på oljan och stängde motorhuven och inte skruvade fast locket.

Frågan är bara vad man kan kräva och vem som bär skulden och ska ordna det problem som gjorde min kväll till ett helvete av kuska stan runt för att köpa olja...och jag vet ännu inte om det skapa skador på moton.

1. Bilmeken har slarvat
2. Är det en bilverkstad som meken arbetar för har dom en ansvarsförsäkring
som täcker kostnader av denna art
3. Du kan inte kräva ersättning för tex. förlorad arbetsinkomst & dyl. men är det en hyfsat seriös verkstad brukar man lösa det på ett smidigt sätt som tex. en kostnadsfri service nästa gång det är dax (tänk bara på att få sådant skriftligt)
4. Tänk på att alla är mänskliga! Bilmeken glömde inte locket med flit och kommer säkert få sota för det på ett eller annat sätt, att vara ödmjuk i kontakten med verkstaden lönar sig och det kommer garanterat ge dig fördelar när detta skall redas ut

//En som stått på andra sidan disken
Citera
2008-05-18, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av giggity
Röda oljekannan?

Och den lyste eller?
Citera
2008-05-18, 01:44
Medlem
giggitys avatar
Citat:
Och den lyste eller?
Citat:
så börjar bilen varna, gå konstigt, vi kollar lampan och stannar.

Jag uppfattar det så.

Citera
2008-05-18, 02:09
Medlem
Citat:
Och den lyste eller?

nej den lyste aldrig, motorn gav en varning att den måste till verkstad, sedan så släcktes lampan..thats it.....
dvs en lampa som varnar för att motorn inte går som den ska, dvs EJ den röda lampan,, då hade jag inte kört 2 cm till.

när vi öppnar huven så är det olja överallt och locket ligger löst, ej på skruvat.

även låt mig säga att det är en liten bilfirma, som skickade mig till meken, som var en polare till dem, och fixade deras bilar.
dvs handlare och mek är ej samma ställe.
Senast redigerad av FCKD 2008-05-18 kl. 02:18.
Citera
2008-05-18, 02:24
Bannlyst
Citat:
nej den lyste aldrig, motorn gav en varning att den måste till verkstad, sedan så släcktes lampan..thats it.....
dvs en lampa som varnar för att motorn inte går som den ska, dvs EJ den röda lampan,, då hade jag inte kört 2 cm till.

när vi öppnar huven så är det olja överallt och locket ligger löst, ej på skruvat.

Motorn bör ej tagit skada då den RÖDA lampan inte lyst, varningen var säkert "låg nivå"
Fyll på olja å starta, var EXTRA lyhörd på knackljud men samtidigt inte hyteriskt då du säkert inte hunnit lära dig din nya bils motorljud.
Bilar ska "ticka å gurgla" lite.
En sak du bör tänka på är att få motortvätten utförd snarast då bilar faktiskt kan börja brinna (före dom skär ihop) när oljelocket glömts
Citera
2008-05-18, 02:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av giggity
Jag uppfattar det så.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto