2008-05-17, 11:45
Medlem
irrblosss avatar
Har för mig det funnits en tråd om något norskt pulvermos man kunde köpa i Norge (doh!), men hittar inte tråden. Jag vill minnas att det innehöll bland annat gräslök och att det är vanligt att man i Norge blandar i diverse saker i moset. Just idag känner jag mig extremt sugen på mos och tänkte att man kunde lyxa till det. Någon som har några recept på detta typiskt (?) norska mos?
Citera
2008-05-17, 17:20
Medlem
nazeeroths avatar
Har ingen aning om vad norskt mos är, men det är riktigt schysst att blanda i rätt så mycket riven västerbotten ost i det ganska lösa moset.

blir riktigt smakligt
Citera
2008-05-17, 20:34
Medlem
sisususis avatar
Morsan blandade i finhackad gul lök i moset. Det är en höjdare.
Citera
2008-05-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har för mig det funnits en tråd om något norskt pulvermos man kunde köpa i Norge (doh!), men hittar inte tråden. Jag vill minnas att det innehöll bland annat gräslök och att det är vanligt att man i Norge blandar i diverse saker i moset. Just idag känner jag mig extremt sugen på mos och tänkte att man kunde lyxa till det. Någon som har några recept på detta typiskt (?) norska mos?

Det var som tusan! Det moset köpte jag alltid när jag jobbade i Norge för länge sen. Vad jag vill minnas så var det bara lite gräslök i. Så det är väl bara att köpa vanligt mos och hacka lite gräslök och hälla i precis innan serveringen.
Citera
2008-05-17, 20:49
Medlem
Vaa?, finns det norsk mos?. Kanske man ska testa nästa gång. Är det gott till stekt korv?
Citera
2008-05-17, 21:10
Medlem
groovyjaxxs avatar
Knaperstek bacon o ha i med, Mycket gott. Lite persilija tycker jag e fint o ha i, Väldigt finhackad då så man slipper stora kvistar i.

Ost är gott med, i italien tror jag dom gör ett mos som består typ 50/50 potatis och någon speciell ost. Blir som klister, men fan vad det ser gott ut. Har proviat lite olika varianter själv, blir väldigt mäktikt så släng inte upp för mycket på tallriken
Citera
2008-05-17, 23:09
Medlem
Frank Friendlys avatar
http://www.mills.no/?module=Articles...nFolder;ID=255

Felix är bättre.
Citera
2008-05-18, 04:44
Medlem
En fruktpizzas avatar
..

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har för mig det funnits en tråd om något norskt pulvermos man kunde köpa i Norge (doh!), men hittar inte tråden.

Här har du tråden som det gäller!

http://www.flashback.org/showthread.php?t=370597

Att jag just var ute efter Mills potatismos beror på att det moset består av potatisflingor och inte pulver som är det vanligaste.
När jag var i kontakt med Mills i Norge så lät de meddela att de KANSKE skulle börja sälja moset i Sverige igen - kanske...

Lycka till!

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in