2008-06-13, 09:27
Bannlyst
Jo, då GoodGuy, jag har noterat nazisternas tidiga propaganda.

Vi skulle ju även kunna börja diskutera den polska sanacja-regimens olika propagandistiska uttalanden.

Saker och ting är sällen svarta och vita
Citera
2008-06-13, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stanislav
Jo, då GoodGuy, jag har noterat nazisternas tidiga propaganda.

Vi skulle ju även kunna börja diskutera den polska sanacja-regimens olika propagandistiska uttalanden.

Saker och ting är sällen svarta och vita

Nej, men lebensraum-biten och Polen trodde jag du såg klarare.
Citera
2008-06-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanislav
Att den nazityska ockupationen av Polen (hela Polen från sommaren 1941) var sträng på ett sätt som den inte var i västra Europa kan ingen förneka, såvida man inte har en alldeles speciell syn på historiska fakta som nog gränsar till ren stupiditet.

Däremot är det inte självklart att denna ockupationspolitik byggde på rasmässiga principer. Som flera andra debattörer har påpekat så samarbetade Hitler med slaviska folk som slovaker, kroater och bulgarer (ursprungligen ett turkfolk?). Ungrare och rumäner är inte slaviska folk.

Under 1930-talet var Hitler egentligen inte intresserad av att kriga mot Polen. Mycket talar för att han kunde tänka sig ett samarbete mellan Tyskland och Polen mot Sovjetunionen. Men när polackerna visade sig föga intresserade av ett dylikt samarbete, av skäl som redovisas i min nya bok "Med förtvivlans mod. Kampen för Polen 1939-45", så blev Polen en fiende.

Dessutom, om det nu var så att Hitler "bara" var intresserad av vissa områden - som han ansåg vara tyska - som varför ockuperade man hela västra Polen och erövrade territorier som aldrig någonsin varit tyska? Och varför införde man en så sträng ockupation?

Vi kan jämföra med Danmark och Norge. Den tyska ockupationen av Norge var hårdare än i Danmark: varför? Jo, för att norrmännen hade bjudit ett betydligt hårdare motstånd i april 1940 och sedan fortsatte att kämpa med sin motståndsrörelse.

Ockupationen av Polen brutaliserades allt efterhand. Dels hårdnade den polska underjordiska kampen och dels förlades förintelselägren på ockuperad polsk mark. Men vi måste komma ihåg att det redan före invasionen av Polen i september 1939 fördes en intensiv indoktrinering av tyska soldater om att polackerna var "sämre" människor, ett folk som stod i vägen för lebensraum. Tillsammans skapade detta en ockupationen som var tämligen hård. Men det var alltså inte enbart av skälet att polackerna var slaver.

Tiotusentals tyska folktyskar (i vissa fall helt förpolska tyskar) tvångsinkallades till Wehrmacht. Och ungefär 200 000 polska barn ansågs som "rasmässigt" värdiga att få äran att kidnappas från sina föräldrar och skickas till Riket. Allt är således inte svart eller vitt.

För vi måste komma ihåg att det tjänstgjorde många tyskar av judisk härkomst i den tyska krigsmakten. Dessa skickades inte till döden i tyska förintelseläger i ockuperade Polen.

Vi vill gärna ha färdiga mallar som vi använder när kriget 1939-45 diskuteras, men sällan är de särskilt produktiva.

Stanislav.

Gunter Grass var hälften polack på sin mors sida. Han var även med i waffen SS i sin tidiga ungdom.

Grass was born in the Free City of Danzig on October 16, 1927, to Willy Grass (1899-1979), a Protestant ethnic German, [I]and Helene Grass (née Knoff, 1898-1954), a Roman Catholic of Kashubian-Polish origin [/i][1][2]. Grass was raised a Catholic. His parents had a grocery store with an attached apartment in Danzig-Langfuhr (Gdañsk-Wrzeszcz). He has one sister, who was born in 1930.
http://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCnter_Grass
http://en.wikipedia.org/wiki/Kashubians
Citera
2008-06-27, 21:43
Bannlyst
Hitler älskade kroaterna och kroaterna älskade Hitler.
Citera
2008-06-27, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av December
Hitler älskade kroaterna och kroaterna älskade Hitler.

Absolut, och kroaterna ser sig inte som slaver heller.
Nazismen är mycket populär i Kroatien även idag.
Citera
2008-06-27, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyISwear
Absolut, och kroaterna ser sig inte som slaver heller.
Nazismen är mycket populär i Kroatien även idag.
Kroaterna ser sig i första hand som kroater, till skillnad från svenskar som älskar att kalla sig germaner. Och menar du att det skulle vara nåt dåligt med att vara slav? Jävla nolla.
Citera
2008-06-28, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caker
Kroaterna ser sig i första hand som kroater, till skillnad från svenskar som älskar att kalla sig germaner. Och menar du att det skulle vara nåt dåligt med att vara slav? Jävla nolla.

Så kroater kallar sig slaver alltså?
Citera
2008-06-28, 12:33
Bannlyst
Citat:
Så kroater kallar sig slaver alltså?
Dom kallar sig kroater. Var det svårt att förstå? Kallar sig inte svenskar för svenskar?

Frågar nån så förnekar dom knappast att dom är slaver då dom pratar ett slaviskt språk vilket är det enda "kravet" för att vara slav (jmfr. german, arab, indo-europé etc.) Att vara slav är inte nån jävla ras om du trodde det.

Jag är halvkroat men är knappast kroatisk på nåt sätt då jag inte kan språket, kulturen, historian osv. Jag är med andra ord lika svennig som du.
Citera
2008-06-28, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caker
Att vara slav är inte nån jävla ras om du trodde det.
Slaver är en folkgrupp med mycket gemensam kultur. jag känner en HELkroat som avsvär sig all släktskap med slaver. Han påstår att de är germaner.
Citera
2008-06-28, 13:56
Bannlyst
Citat:
Slaver är en folkgrupp med mycket gemensam kultur. jag känner en HELkroat som avsvär sig all släktskap med slaver. Han påstår att de är germaner.
Okej, patetisk kille som tillhör ett av ytterst få undantag, långt mindre än alla svenska tjejer som våldtas av araber. Kroater i gemen tror inte att de är germaner för att Himmler sa det, däremot känner man samhörighet med både italienare, tyskar och österrikare. Mer vänskap än släktskap.

Ditt förvirrade struntprat om slaver som en ras är patetiskt. Österrikare och kroater är närmare släkt genetiskt än vad österrikare och svenskar är, trots att både svenskar och österrikare är germaner. En östtysk är närmare släkt med polacker än med svenskar, en ungrare är närmare släkt med en slovak än med en finne trots att de tillhör samma språkgrupp osv osv.
Senast redigerad av Caker 2008-06-28 kl. 14:00.
Citera
2008-12-26, 23:53
Bannlyst
Tycker Hitler hade rätt. Serbien är underlägset.
Citera
2008-12-27, 00:11
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-18
Tycker Hitler hade rätt. Serbien är underlägset.
På vilket sätt, och när sa Hitler det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in