2008-05-30, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stanislav
Nu hänger jag inte med: vad är det du inte riktigt tror, att Hitler egentligen inte ville kriga mot Polen eller att du inte håller med mig? Ursäkta en trögfattad person.

Men skrev du inte ovan att Hitler egentligen INTE ville kriga med Polen?

Citat:
Under 1930-talet var Hitler egentligen inte intresserad av att kriga mot Polen.

Polen var ju själva nyckeln till hela nassedrömmen. Dels gatewayen till Moskva, dels Lebensraum, dels judepopulationen.
Polen låg ju på attackbordet från dag ett när nassarna kom till makten.
Det är just därför jag vill veta mer om infiltrationen. När den började inte minst.
Citera
2008-05-30, 20:10
Bannlyst
Citat:
Men jag ställer mig frågande till att den tyska infiltrationen i Polen skulle ha varit så välplanerad eller utbyggd.

Det är precis dom uppgifterna jag skulle önska att du tog tag i. NÄR började tyskarna infiltreringen? För som sagt, det jag hört hittills är att tyska spioner grävde sig djupt ner i allmänlivet, såsom lokförare, järnvagsarbetare, telearbetere, postarbetare och även befäl inom polis och militär.
Citera
2008-06-09, 20:27
Bannlyst
Citat:
NÄR började tyskarna infiltreringen?

Enligt en artikel (http://www.polityka.pl/piata-kolumna...151,189658,18/) så började planeringen av aktioner och organiseringen av sabotagegrupper först i februari 1939.

Citat:
Polen låg ju på attackbordet från dag ett när nassarna kom till makten.

Hur menar du nu?
Retorik är en sak.
Inte heller ett lands krigsplaner är bevis på att det verkligen har några avsikter att anfalla ett annat land. Varje europeisk generalstab under 1920- och 30-talet planerade för krig, något annat hade varit tjänstefel och idioti.

Polen och Tyskland skrev under en icke-angreppspakt 1934 och det finns inget som entydigt tyder på att detta bara var ett spel för gallerierna från Hitlers sida. Läs mer om detta i min nya bok: Med förtvivlans mod. Kampen för Polen 1939-45
Citera
2008-06-09, 20:38
Bannlyst
Citat:
Enligt en artikel (http://www.polityka.pl/piata-kolumna...151,189658,18/) så började planeringen av aktioner och organiseringen av sabotagegrupper först i februari 1939.
Men jag menar att själva planeringen och samhällsinfiltrationen måste börjat långt tidigar eftersom den gick så djupt och sofistikerat till. Det är inget jag vet säkert, men jag skulle vilja sett det ordentligt utrett.
Det finns kanske några böcker som behandlar detta mer i detalj men jag har inte funnit några hittills.
Citera
2008-06-09, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Kroatien, Bulgarien, Ungern, Rumänien och Slovakien var ju alla på något vis allierade med Hitler. Och alla dessa var väl slaver?
Ungrare och Rumäner är inte slaver

edit: såg inte förräns nu att det redan var besvarat

ontopic: jo hitler tyckte att slaver, liksom judar, cpskadade, zigenare och bögar var "untermenschen"
Senast redigerad av ArtisticLove 2008-06-09 kl. 20:43.
Citera
2008-06-10, 18:09
Bannlyst
Citat:
Men jag menar att själva planeringen och samhällsinfiltrationen måste börjat långt tidigar eftersom den gick så djupt och sofistikerat till. Det är inget jag vet säkert, men jag skulle vilja sett det ordentligt utrett.
Det finns kanske några böcker som behandlar detta mer i detalj men jag har inte funnit några hittills.

Du använder ord som "djupt" och "sofistikerat" trots att du inte vet säkert? Det vi vet är att tyska sabotagegrupper genomförde en del aktioner mot retirerande polska förband eller störde militär verksamhet. Någon annan infiltration var det inte tal om.

Och varför måste planeringen och infiltrationen ha börjat tidigare? I den av mig länkade artikeln anges det att planeringen av aktionerna började i februari 1939, inte tidigare.

Utan att förhäva oss kan vi anta att även polackerna hade spioner i Tyskland under hela 1930-talet, kanske tidigare.
Citera
2008-06-11, 21:58
Bannlyst
Citat:
Du använder ord som "djupt" och "sofistikerat" trots att du inte vet säkert?

Infiltrationen vet jag om, men inte exakt tidpunkt. Jag tycker det är märkligt att de lyckades på så kort tid i så fall.

Hitler förklarar 1939:

Citat:
[kill] "without pity or mercy, all men, women, and children of Polish descent or language. Only in this way can we obtain the living space [lebensraum] we need".

Gumkowski, "Poland Under Nazi Occupation" s 59
Citera
2008-06-12, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyISwear
Infiltrationen vet jag om, men inte exakt tidpunkt. Jag tycker det är märkligt att de lyckades på så kort tid i så fall.

Hitler förklarar 1939:

Hur skulle det vara om du skulle lärde dig citera enligt vedertagna regler. Vad är det här för något? [kill]"......"
Är "kill" något du har hittat på själv eller står det i boken? Vem försöker du lura?
Citera
2008-06-12, 10:00
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Vad är det här för något? [kill]"......"
Är "kill" något du har hittat på själv eller står det i boken? Vem försöker du lura?

Kill står i varje engelsk ordbok och betyder 'döda'.
Hur gammal är du?
Har du skolkat på engelsklektionerna?

/VV
Citera
2008-06-12, 11:21
Bannlyst
I vidare respons till Stanislav:

Citat:
Hitler’s plans for extermination of Poles were first stated in his 1927 book Mein Kampf. He called for Germans to give up their attempt to regain their former colonies (lost after WWI) and to revert instead to their ancient “Drang nach Osten” (Push Eastwards) so as to conquer new territories for German expansion (“Lebensraum”) in Poland. Twelve years later, in a speech to the leaders of German armed forces on August 22, 1939 Hitler ordered: “Kill without pity or mercy all men, women or children of Polish descent or language. Only in this way can we obtain the living space (Lebensraum) we need. The destruction of Poland is our primary task. The aim is… annihilation of living forces.”

Dr. Jan Moor-Jankowski. Holocaust of Non-Jewish Poles During WWII.
http://www.warsawuprising.com/paper/jankowski1.htm
Citera
2008-06-12, 18:11
Bannlyst
GoodGuyISwear,

Först en markering från min sida: visserligen tillhör vi båda till den överväldigande majoriteten av människor som vet att förintelseförnekare/revisionister (det finns faktiskt en skillnad där) medvetet förvanskar det stora källmaterial som finns om förintelsen. MEN....det betyder inte att vi, dvs, du och jag, måste ha samma syn på allt. Och som jag har påpekat tidigare så är jag inte mycket för PK-baserad historieskrivning.

Hitlers uttalande som du refererar till, alltså detta: [kill] "without pity or mercy, all men, women, and children of Polish descent or language. Only in this way can we obtain the living space [lebensraum] we need".

Det uttalandet kan tyvärr inte styrkas och faktum är att den inte godkändes vid Nürnbergrättegången som "bevismaterial". Se boken Hitlers strikes Poland, Blitzkrieg, ideology and atrocity, av Rossino, s. 10.

Hitler var en person vars tankar var svåra att fånga. Faktum är att han mycket väl hade kunnat gå in i en allians med Polen under 1930-talet: vad hade då hänt med hans rasistiska tankar från Mein Kampf?
Citera
2008-06-12, 21:59
Bannlyst
Citat:
Det uttalandet kan tyvärr inte styrkas och faktum är att den inte godkändes vid Nürnbergrättegången som "bevismaterial". Se boken Hitlers strikes Poland, Blitzkrieg, ideology and atrocity, av Rossino, s. 10.

Jag kan mycket väl tänka mig det eftersom det(*) bara fanns nedskrivet.
Tror inte man dömt efter *något* nedskrivet tal utan bara ljudupptagningar som kunnat identifieras.
Det står även om detta i "Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte" nr 16 http://www.ifz-muenchen.de/heftarchiv/1968_2.pdf

PS. Här förklaras Tysklands lebensraum-politik gentemot Polen och den nya ordningen i Europa. (Med bild och ljud)

http://www.zeithistorische-forschung...0/default.aspx

PPS. Märkligt att du inte noterat nazisternas tidiga "Drang nach Osten"-propaganda. För som sagt var Polen är nyckeln till dels lebensraum, judepopulationen och vägen till Moskva.

Talkälla: Documents on British Foreign Policy. 1919-1939. eds. E. L. Woodward and Rohan Riftlep; 3rd series (London: HMSO, 1954), 7:258-260
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in