Citat:
Ursprungligen postat av Romano
Serbien var aldrig kommunistiskt under denna tiden utan styrdes utav en kung. Jugoslavien hette på denna tiden serbers-kroaters och sloveners kungarike.
I själva verket var staten mer en serbisk militärdiktatur som tillät marknadsekonomi.
Okej, ja detaljerna har jag kanske inte helt rätt då jag inte alls är någon historiekännare. Men Hitler var iallafall allierad även med slaver där det gynnade honom bäst. Kroatien, Bulgarien, Ungern, Rumänien och Slovakien var ju alla på något vis allierade med Hitler. Och alla dessa var väl slaver?
Intressant också är väl i sammanhanget att när det gäller Kroatien så verkar det ju faktiskt som Hitler stödde en kroatisk-separatistisk utbrytning ur det där kungariket du nämner. Varför skulle någon som påstås vilja erövra hela Europa stödja en utveckling mot fler, mindre stater? Det gör ju bara jobbet krångligare för honom. Samma sak hände väl i flera av de andra länderna?
Vill man bara skapa EN stat, så är det väl en onödig omväg att hjälpa till att skapa en massa småstater först liksom?
Citat:
Men man kan ju då fråga sig varför Hitler valde att annektera nästan hela Polen och Tjeckien samt en liten del av västra Ukraina?
Taktiska skäl skulle jag tro, iallafall delvis. Det var väl typ enbart av taktiska skäl han ockuperade hela Västeuropa? Alltså för att försvåra en offensiv därifrån? Hade han inte gjort det hade ju England och USA kunnat skicka all sin militär till typ Frankrike och sedan med full kraft brakat rakt igenom Tysklands gränser. Hitler valde istället att sätta Atlantkusten som gräns, då den är avsevärt lättare att försvara. För att kunna göra detta var man ju tvungen att stövla igenom alla länder som fanns på vägen.
Citat:
Om han inte önskade polackerna något självstyre på lång sikt så borde man fråga sig vad han egentligen tyckte om dem?
Givetvis tyckte han inte om Polen men inte för att dom var slaver utan för att de mopsade sig och jävlades med honom. Egentligen ville han ju bara ha en mindre bit av Polen (som egentligen var tysk) men dom vägrade ju ge den till honom.