• 1
  • 2
2008-05-15, 23:23
Medlem
joumas avatar
Jag är intresserad av att veta hur ett CFD är konstruerat och hur MM hanterar instrumentet. Vet att vi har några riktiga hajar här, någon kanske kan hjälpa mig med ett svar?
Jag vet alltså hur produkten fungerar och hur man som investerare förhåller sig till den. Det jag vill veta är den bakomliggande konstruktionen och hur MM hedgar sig.

Tack på förhand
Citera
2008-05-18, 00:26
Medlem
Tror du får bättre svar om du hör efter på ett quant forum där derivat folk inom IB/HF svängen hänger.
Citera
2008-05-23, 01:22
Medlem
Har ingen örnkoll på CDFer, men är det inte så enkelt som att en lång position helt enkelt är hedgas i en lång position av underliggande, finansierat med ett lån som förnyas varje dag? Är inte helt inne i språket, men vad menar du med
Citat:
hur MM hanterar instrumentet
?
Citera
2008-05-25, 18:27
Medlem
KingOfMoons avatar
Ganska mycket info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Contract_for_difference
Citera
2008-05-26, 23:19
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ganska mycket info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Contract_for_difference

Tack KingOfMoon, där fanns ungefär det jag letade efter. Skäms på mig som inte kollar Wikipedia först
Citera
2015-05-16, 21:15
Bannlyst
Skulle gått in några tusen på olja. Äre så att om det går ner förlorar man allt, alltså att det måste gå upp För att inte tappa allt?
Citera
2015-05-17, 12:57
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Skulle gått in några tusen på olja. Äre så att om det går ner förlorar man allt, alltså att det måste gå upp För att inte tappa allt?

Nej. Det du pratar om låter som optioner eller warranter.
CFDs kan ha negativ utveckling, faktiskt mer än vad du har gått in med. Så var försiktig.
Citera
2015-05-18, 06:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Nej. Det du pratar om låter som optioner eller warranter.
CFDs kan ha negativ utveckling, faktiskt mer än vad du har gått in med. Så var försiktig.

Lite dubbelt svar där. Du menar alltså att om cfd har negativ utveckling så förlorar man allt? Med cfd kan man väl hålla härbärge som helst också så det borde ju gå upp nån gång
Citera
2015-05-18, 09:44
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Lite dubbelt svar där. Du menar alltså att om cfd har negativ utveckling så förlorar man allt? Med cfd kan man väl hålla härbärge som helst också så det borde ju gå upp nån gång

I teorin skulle man väl kunna konstruera en sådan CDF men det är inte standard. Men generellt så är din avkastning på din CDF ungefär som de flesta andra tillgångarna, går priset upp så ökar din avkastning, går priset ner få minskar din avkastning. Bara för att CDFen går ner betyder det inte att du förlorar allt.
Citera
2015-05-18, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
I teorin skulle man väl kunna konstruera en sådan CDF men det är inte standard. Men generellt så är din avkastning på din CDF ungefär som de flesta andra tillgångarna, går priset upp så ökar din avkastning, går priset ner få minskar din avkastning. Bara för att CDFen går ner betyder det inte att du förlorar allt.

Alltså, det går ner men jag förlorar bara om jag säljer? Som med en vanlig aktie
Citera
2015-05-18, 13:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Alltså, det går ner men jag förlorar bara om jag säljer? Som med en vanlig aktie

Förstår inte riktigt vad du menar med att man bara förlorar när man säljer? Om du har en aktie och aktievärdet går ner förlorar du ju pengar, eller hur menar du?

Säg att du tar en position i CDFer för 1000kr. Köper du en vanlig aktie kommer du behöva ha 1000kr på ditt konto för att kunna genomföra transaktionen. När du köpt aktien har du aktier för 1000kr och 1000 kr mindre på kontot. När du köper en CDF behöver du inte betala 1000 kr direkt utan din mäklare kanske anser att det räcker med att du pytsar upp 5% av värdet, dvs. 50 kr i det här fallet. Så tillhandahåller dessa 50kr på ett Margin account hos din mäklare. Går priset på CDFen ner kommer mäklaren att ta pengar från ditt margin account (går värdet ner 5kr så tar mäklaren 5kr från ditt konto). På samma sätt fungerar det om CDFen ökar, då kommer din balans på mitt margin account att öka. När du stänger positionen får du ju värdet på ditt margin account.
Citera
2015-05-18, 14:36
Medlem
Precis som med Forex trading kan du med CFD bli sittande med ett negativt saldo på kontot om det går illa, dvs en skuld till mäklaren. Mäklaren kommer kräva att du betalar in pengarna, annars inkasso och kronofogden. CFD är att likna med terminshandel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in