Citat:
Ursprungligen postat av
thebigcock
Alltså, det går ner men jag förlorar bara om jag säljer? Som med en vanlig aktie
Förstår inte riktigt vad du menar med att man bara förlorar när man säljer? Om du har en aktie och aktievärdet går ner förlorar du ju pengar, eller hur menar du?
Säg att du tar en position i CDFer för 1000kr. Köper du en vanlig aktie kommer du behöva ha 1000kr på ditt konto för att kunna genomföra transaktionen. När du köpt aktien har du aktier för 1000kr och 1000 kr mindre på kontot. När du köper en CDF behöver du inte betala 1000 kr direkt utan din mäklare kanske anser att det räcker med att du pytsar upp 5% av värdet, dvs. 50 kr i det här fallet. Så tillhandahåller dessa 50kr på ett
Margin account hos din mäklare. Går priset på CDFen ner kommer mäklaren att ta pengar från ditt margin account (går värdet ner 5kr så tar mäklaren 5kr från ditt konto). På samma sätt fungerar det om CDFen ökar, då kommer din balans på mitt margin account att öka. När du stänger positionen får du ju värdet på ditt margin account.