• 1
  • 2
2015-05-18, 15:52
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Precis som med Forex trading kan du med CFD bli sittande med ett negativt saldo på kontot om det går illa, dvs en skuld till mäklaren. Mäklaren kommer kräva att du betalar in pengarna, annars inkasso och kronofogden. CFD är att likna med terminshandel.

Beror lite på mäklaren. Vanligtvis används ju ett så kallat margin call, dvs. när du förlorat tillräckligt mycket pengar så kräver mäklaren att du måste stoppa in mer pengar på ditt margin account, fyller du inte på ditt margin account stängs din position. Detta för att garantera att du har tillräckligt med kapital ifall du skulle förlora ännu mer på din position.Men om mäklaren inte stänger din position automatiskt och marknaden rör sig snabbt så ditt margin account töms kan du bli sittandes med en skuld till mäklaren. Men detta är givetvis något man bör kolla upp innan man registrerar sig hos en mäklare.
Citera
2015-05-18, 21:05
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
CDF
OT, men varför skriver du CDF? Det heter väl Contract For Difference?
Citera
2015-05-18, 23:10
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
OT, men varför skriver du CDF? Det heter väl Contract For Difference?

Snyggt att du uppmärksammade det, slarv av mig.
Citera
2015-05-19, 07:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Förstår inte riktigt vad du menar med att man bara förlorar när man säljer? Om du har en aktie och aktievärdet går ner förlorar du ju pengar, eller hur menar du?

Säg att du tar en position i CDFer för 1000kr. Köper du en vanlig aktie kommer du behöva ha 1000kr på ditt konto för att kunna genomföra transaktionen. När du köpt aktien har du aktier för 1000kr och 1000 kr mindre på kontot. När du köper en CDF behöver du inte betala 1000 kr direkt utan din mäklare kanske anser att det räcker med att du pytsar upp 5% av värdet, dvs. 50 kr i det här fallet. Så tillhandahåller dessa 50kr på ett Margin account hos din mäklare. Går priset på CDFen ner kommer mäklaren att ta pengar från ditt margin account (går värdet ner 5kr så tar mäklaren 5kr från ditt konto). På samma sätt fungerar det om CDFen ökar, då kommer din balans på mitt margin account att öka. När du stänger positionen får du ju värdet på ditt margin account.

En aktie kan man ju hålla på i dagar, veckor och år utan att förlora. Det är ju när man säljer vid förlust man förlora. liksom, man äger aktien även då den gå ne.

Undrar om det är samma med cfd elr om det är så att när den väl gått på minus så förlorar man allt.

Känns som ett lätt sätt att tjäna pengar iaf. Sätt in 500 och en aktie ökar med 2% vilket är lite, och en hävstång på typ 100 så har man alltså 2000 kr.
Citera
2015-05-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
En aktie kan man ju hålla på i dagar, veckor och år utan att förlora. Det är ju när man säljer vid förlust man förlora. liksom, man äger aktien även då den gå ne.

Undrar om det är samma med cfd elr om det är så att när den väl gått på minus så förlorar man allt.

Kollar man på CFDs utifrån så fungerar de exakt som aktier köper du en ericsson CFD för 100 kr eller köper en ericsson aktie för 100 kr så har du samma exponering de kommer röra sig lika mycket upp och ner i värde.
Den stora skillnaden är att om du köper en ericsson aktie så har du en aktie köper du en CFD så har du ett kontrakt att du ska få skillnaden i kursen mellan när du köper och när du säljer. I vilket fall så påverkar det dig inte.

Grejen som jag tror du inte riktigt förstår är att även om du köper en aktie eller en CFD om kursen är ner 50% från där du köpte den då anser du att du inte gjort än förlust ännu då du inte sålt den.
Dock så har du definitivt gjort en förlust det är bara att du inte realiserat den ännu. Dina t ex 100 kr är bara värda 50 kr oavsett vad du tycker därav har du gjort en förlust.

Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Känns som ett lätt sätt att tjäna pengar iaf. Sätt in 500 och en aktie ökar med 2% vilket är lite, och en hävstång på typ 100 så har man alltså 2000 kr.

Visst kan du tjäna mycket pengar med 100 gånger hävstång men om man förväntar sig lite random walk teori så är det lika sannolikt att den faller 2% på samma tidsintervall som den stiger 2% och i de fallet har du förlorat så mycket pengar istället.

För övrigt så är 500 kr investerat med 100 gånger hävstång ger exponering på 50 000kr då skulle 2% rörelse vara 1000 kr...

Till sist förstår jag inte varför så många kollar så jävla snett på CFDs då de fungerar till 99% på samma sätt som aktier de har fördelen att i länder som england där det finns stamp duty så slipper du den. Det viktiga när man kollar på en CFD mäklare är om de erbjuder DMA och att det är en vettig mäklare.
Citera
2015-05-19, 21:14
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deltaboy
Till sist förstår jag inte varför så många kollar så jävla snett på CFDs då de fungerar till 99% på samma sätt som aktier de har fördelen att i länder som england där det finns stamp duty så slipper du den. Det viktiga när man kollar på en CFD mäklare är om de erbjuder DMA och att det är en vettig mäklare.
Du har ju en låneränta också. Ibland tas den bara ut för over-night, men den är oftast 2% eller så per år om jag minns rätt.

EDIT: Kanske gäller bara för blankning när jag kollar efter. Och det gäller ju aktier också.

EDIT 2: Jao, strunta i mig - ingen låneränta på den plattformen jag kör iaf.
Senast redigerad av blueCommand 2015-05-19 kl. 21:21.
Citera
2015-05-20, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deltaboy
Grejen som jag tror du inte riktigt förstår är att även om du köper en aktie eller en CFD om kursen är ner 50% från där du köpte den då anser du att du inte gjort än förlust ännu då du inte sålt den.
Dock så har du definitivt gjort en förlust det är bara att du inte realiserat den ännu. Dina t ex 100 kr är bara värda 50 kr oavsett vad du tycker därav har du gjort en förlust.e.

PrecUs det ja menar. Först när jag säljer den det inte finns nån återvändo
Citera
2015-05-22, 07:32
Bannlyst
Hur mkt kan man förlora innan man måste in med mer pengar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in