2008-05-15, 20:40
Medlem
TheMules avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekadentus
Jag är normal och har de svenska värderingarna och kulturen i mig men mitt utseende är ett handikapp i vissa situationer och bidrar till misstänksamhet och föraktfulla handlingar.

Anledningen till detta inlägg är att i 24års ålder har jag insett att det inte är något fel på min personlighet (vilket jag tidigare trott) som har gjort att jag fått utstå förakt och andra nedvärderande sublima signaler från andra människor. Det är mitt utseende.

Det är säkert ren och skär inbillning från din sida. Eller du kanske ser ut som Quasimodo? Jag tror knappast att svenskar - som förmodligen är världens mest toleranta folk - behandlar dig annorlunda utifrån ditt utseendes skull. Du går helt enkelt och inbillar dig saker eftersom du själv känner dig annorlunda, fast du egentligen säkert smälter in i omgivningen ganska bra som "svensk" eller som den "halvjugge" du faktiskt är.
Citera
2008-05-15, 20:41
Medlem
Neus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Nu känner jag inte dig, och har inte en aning om hur du ser ut, men jag antar att du ser ut som en typisk svartskalle?

Du är säkert en patriot, och lojal mot Sverige och allt det där.

Men en NATION är något helt annat. Det är inte ett land, det är inga territoriella gränser, det har ingenting med språk och kultur att göra, utan har att göra med släktskap och blod. En nation är den folkstam du föds in i, och som du har blodsband med. En nation är, enkelt uttryckt, din ras. Nu är ju du av blandad härkomst, och har även svenskt blod i dina ådror. Men ditt orena utseende gör säkert att många svenskar instinktivt inte räknar dig som tillhörandes sin egen ras.. de räknar dig till "de andra", och är därför misstänksamma mot dig. Denna reaktion är sund, tycker jag, särskilt när så många med mörkt utseende skämmer ut sig genom att begå brott.. det är inte mycket du kan göra åt detta. Du får försöka leva ditt liv, i alla fall, efter bästa förmåga, och sköta dig så gott det går. Acceptera att alla inte kommer att acceptera dig. Det finns även fula vita som får negativa signaler och blir dåligt bemötta, främst tjockisar, men även vanliga hederliga miffon och byfånar.

Jag är heller inte en äkta svensk, men jag har hittills aldrig stött på sånt där.

Men just att "blodet" skulle utgöra nationen och därigenom den sammanhållande kraften är bara rent jävla skitsnack som inte ens de flesta nazister tror på.
En nation kan iofs defineras på lite olika sätt men jag ser ingen anledning till att man inte ska betraka ett land som en nation trots viss etnisk uppblandning om det finns en gemensam värdegrund (ber om ursäkt för det uttrycket), sociala normer, kultur&traditioner och språk.
Citera
2008-05-15, 20:49
Medlem
skadusägas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Jag anser att du är du blir Svensk när du uppfyller de kraven som du precis nämnt om dig själv. De invandra jag avskyr är de som våldtar mitt land och spottar den hand som föder han i ansiktet.

de svenskar jag avskyr är de som misshandlar mitt språk
Citera
2008-05-15, 20:51
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craid
Troll, rasist.

Jag är helt ärlig och denna tråd ger mig rätt. Inte ens den så hårdföre signaturen "M_A_R" lade fram saken som den egentligen är: Den som har icke-västerländskt blod kan aldrig bli accepterad som svensk.

Man kommer naturligtvis att låtsas att så inte är fallet framför honom, men när han vänder ryggen till förvandlas han åter till blatte. Jag vet vad jag talar om här. Detta har jag tom. fått bekräftat av riktiga svenskar.

Tårdskaparen har bara ett val. Om han inte vill vara en andra klassens svensk, måste han gå tillbaka till sina Balkanska rötter. Det är nämligen där som han hör hemma. Blod förvandlas aldrig till vatten.
Citera
2008-05-15, 20:53
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Tårdskaparen har bara ett val. Om han inte vill vara en andra klassens svensk, måste han gå tillbaka till sina Balkanska rötter. Det är nämligen där som han hör hemma. Blod förvandlas aldrig till vatten.

Han har ju svenskt blod i ådrorna. På balkan blir han "svensken".
Citera
2008-05-15, 20:55
Medlem
Dualitys avatar
Till TS kan jag säga att jag inte har några som helst problem med att du är svensk. Inte ens om du haft två föräldrar från balkan hade jag sett dig som utlänning. Var stolt svensk

Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Jag anser att du ska läsa på ditt lands historia och inte glömma var du kommer ifrån. Jag anser att du ska prata med din mamma om hur det var när hon växte upp och ta det till dig samtidigt som du tar till dig vad du finner i Sverige och jobbar på att bli en god medborgare här. Detta kommer leda till att du blir en bra människa.

Skitdåligt råd. Sådant hör ihop med primitiva klankulturer där familj och "blod" spelar roll och där individen åsidosätts. Vi lever i ett modernt, sekulariserat västerländskt samhälle där det är du själv som avgör hur du vill leva, inte dina föräldrar/din stam.

Citat:
Du kommer aldrig att bli accepterad som svensk. Oavsett vad du gör kommer du alltid att bli behandlad som blatte och bakom din rygg kommer de riktiga svenskarna att skvallra föraktfullt om dig.

Strunt. Som sagt, jag är svensk och ser inga problem med TS eller andra med utländskt påbrå ( ej invandrarbakgrund ). Du verkar ha en mycket skev bild av hur det går till socialt, och jag gissar på att ev. skitsnack helt enkelt har att göra med ett ogillande av personen ifråga, och inte p.g.a. hans ras ( vilken jag räknar som europeisk, by the way ). Sen räknar i.a.f. jag varje folkslag för sig. Jag har inte mycket till övers för vissa etniciteter medan andra är helt OK... men återigen, TS är svensk.

Citat:
Jag säger inte detta för att jävlas. Jag har själv sett detta beteende från svenskar när de har talat om andra assimilerade invandrare. Svensken är en falsk och feg person. Han kommer aldrig att säga framför dig hur det egentligen ligger till. Men du känner nog själv. Det enda sättet att få respekt bland svenskar är att uppträda med auktoritet. Då blir de fogliga, följsamma och trevliga.

Fyfan, vilket svenskförakt du verkar ha!

Citat:
Oavsett hur svensk du försöker bli kommer du alltid att ha Balkan-blod i dig. Du kan inte förneka det. Och inom dig vet du var du egentligen hör hemma.

Min mamma har tyskt "blod" i sig. Hör jag hemma i tyskland då? Nonsens.

Citat:
Nu känner jag inte dig, och har inte en aning om hur du ser ut, men jag antar att du ser ut som en typisk svartskalle?

Du är säkert en patriot, och lojal mot Sverige och allt det där.

Det är skillnad på balkanfolk och arabfolk, jag som är intresserad av antropologi ser det. Du, M_A_R, som är mycket insatt i rasfrågor borde väl heller inte klumpa ihop alla i ett fack?

Citat:
Men en NATION är något helt annat. Det är inte ett land, det är inga territoriella gränser, det har ingenting med språk och kultur att göra, utan har att göra med släktskap och blod. En nation är den folkstam du föds in i, och som du har blodsband med. En nation är, enkelt uttryckt, din ras.

Strunt.

Citat:
Nu är ju du av blandad härkomst, och har även svenskt blod i dina ådror. Men ditt orena utseende gör säkert att många svenskar instinktivt inte räknar dig som tillhörandes sin egen ras.. de räknar dig till "de andra", och är därför misstänksamma mot dig. Denna reaktion är sund, tycker jag, särskilt när så många med mörkt utseende skämmer ut sig genom att begå brott..

Visst kan man vid allra första intrycket ha en viss "gut reaction", men efter att ha umgåtts mer än 2 min. går det över om "främlingen" är reko. Förutsatt att han då talar svenska utan bryting samt har värderingar som liknar mina.

Citat:
det är inte mycket du kan göra åt detta. Du får försöka leva ditt liv, i alla fall, efter bästa förmåga, och sköta dig så gott det går. Acceptera att alla inte kommer att acceptera dig. Det finns även fula vita som får negativa signaler och blir dåligt bemötta, främst tjockisar, men även vanliga hederliga miffon och byfånar.

Jag är heller inte en äkta svensk, men jag har hittills aldrig stött på sånt där.

Rätt har du i att alla hyser fördomar och förutfattade meningar. Men att TS skulle vara "oren" bara för att han inte är 100% etnisk svensk är trams. Kolla på Henke Larsson, har träffat riktiga hård-bulor som tvekat med att snacka skit om honom då gemene man anser att han är svensk. Och du själv är det också, och det tycker jag du inte ska grubbla över det minsta.

Men som sagt, för en person som jag som inte tycker att Dolph Lundgren ser riktigt skandinavisk ut, är jag nog inte rätt person att bedöma om du smälter in eller inte.

//Duality
Citera
2008-05-15, 20:56
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Han har ju svenskt blod i ådrorna. På balkan blir han "svensken".

Det är inte samma sak. Hans svenska blod kommer alltid att vara svagare än hans balkanska, jag har själv sett detta hos mina vänner som är blandade. Det är den blattiga sidan som tar över. Ju äldre han blir, desto mindre svensk och mer blatte kommer han att bli. Sanna mina ord!

Jag vet visserligen inte hur det är hos jugoslaverna, men jag tror att han skulle bli accepterad. Någon med mer insikt kanske kan kommentera saken?
Citera
2008-05-15, 20:59
Medlem
Dekadentuss avatar
Citat:
Jag är helt ärlig och denna tråd ger mig rätt. Inte ens den så hårdföre signaturen "M_A_R" lade fram saken som den egentligen är: Den som har icke-västerländskt blod kan aldrig bli accepterad som svensk.

Man kommer naturligtvis att låtsas att så inte är fallet framför honom, men när han vänder ryggen till förvandlas han åter till blatte. Jag vet vad jag talar om här. Detta har jag tom. fått bekräftat av riktiga svenskar.

Du har så rätt, så rätt. Detta är min verklighet trots att jag mentalt är lika svensk som alla andra.
Min mor har jag inte träffat sen jag var runt sju år och jag har inga kontakter i juggeland, kan inte ens peka ut landet på karta, så jag är nog fast i Sverige.

Nu ska jag sova, dock ska jag ägna mig lite åt rasblandning innan sömnen infriar sig

Detta kommer att bli en intressant tråd, natti!
Citera
2008-05-15, 21:01
Medlem
deMarus avatar
Citat:
Jag vet visserligen inte hur det är hos jugoslaverna, men jag tror att han skulle bli accepterad. Någon med mer insikt kanske kan kommentera saken?

Min lärare som jag nämnde i min post ser helt och hållet svensk ut.
Citera
2008-05-15, 21:02
Medlem
Äspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Det här är roligt - av alla som har svarat är det antirasistiske TYG som är minst beredd att acceptera TS som svensk: TS ska inte glömma var han kommer ifrån trots att han uppenbarligen är född i Sverige (svensk pappa).

Jag är i en liknande situation, min mamma är svensk och min pappa är iranier men jag har vuxit upp i en starkt traditionell svensk släkt, med ett svenskt namn, svenska karaktärsdrag och stark lojalitet till Sverige. Man ser på mig att jag inte är helsvensk men jag har helt andra drag än en arab så jag råkar ut för deras gäng också. Jag antar att sådant, förutom mitt språk och kulturella drag, bidrar till att skapa en känsla av gemenskap med helsvenskar. Det innebär dock inte att jag inte att jag inte är stolt över den iranska sidan av min härstamning, bara att min svenska sida är dominerande och att de flesta därför accepterar mig som svensk.
Är du iranier!?

Vad kommer härnäst? Är M_A_R från Somalia?
Citera
2008-05-15, 21:02
Bannlyst
Citat:
Du kommer aldrig att bli accepterad som svensk. Oavsett vad du gör kommer du alltid att bli behandlad som blatte och bakom din rygg kommer de riktiga svenskarna att skvallra föraktfullt om dig.

Jag säger inte detta för att jävlas. Jag har själv sett detta beteende från svenskar när de har talat om andra assimilerade invandrare. Svensken är en falsk och feg person. Han kommer aldrig att säga framför dig hur det egentligen ligger till. Men du känner nog själv. Det enda sättet att få respekt bland svenskar är att uppträda med auktoritet. Då blir de fogliga, följsamma och trevliga.

Oavsett hur svensk du försöker bli kommer du alltid att ha Balkan-blod i dig. Du kan inte förneka det. Och inom dig vet du var du egentligen hör hemma.

Bullshit-inlägg. Jag respekterar invandrare som är välintigrerade och trevliga, oavsett hudfärg. Har vänner från bland annat Iran. Hudfärg spelar inte roll, det är beteendet. Att du påstår att folk talar illa om invandrares rygg beror inte på faktumet att de är kulturberikare. Det beror med stor sannolikhet på faktumet att invandraren i fråga är ett rövhål.
Citera
2008-05-15, 21:03
Bannlyst
Citat:
Det är inte samma sak. Hans svenska blod kommer alltid att vara svagare än hans balkanska, jag har själv sett detta hos mina vänner som är blandade. Det är den blattiga sidan som tar över. Ju äldre han blir, desto mindre svensk och mer blatte kommer han att bli. Sanna mina ord!
Det beror ju nog på att du bor i förorten och har dina referensramar där. Jag känner andra killar som är halvpolacker, halvnegrer osv. och de är fullständigt försvenskade eftersom de växte upp i bra familjer och relativt högt ansedda, etniskt homogena områden. Ju äldre jag har blivit desto mer har min svenska sida tagit över, men då kommer jag nog från respektablare kretsar än du.

Citat:
Ursprungligen postat av Äspen
Är du iranier!?
Ja, det är just därför jag stör mig så när fördomar om iranier bekräftas.
Senast redigerad av rae 2008-05-15 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in