Till TS kan jag säga att jag inte har några som helst problem med att du är svensk. Inte ens om du haft två föräldrar från balkan hade jag sett dig som utlänning. Var stolt svensk
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Jag anser att du ska läsa på ditt lands historia och inte glömma var du kommer ifrån. Jag anser att du ska prata med din mamma om hur det var när hon växte upp och ta det till dig samtidigt som du tar till dig vad du finner i Sverige och jobbar på att bli en god medborgare här. Detta kommer leda till att du blir en bra människa.
Skitdåligt råd. Sådant hör ihop med primitiva klankulturer där familj och "blod" spelar roll och där individen åsidosätts. Vi lever i ett modernt, sekulariserat västerländskt samhälle där det är du själv som avgör hur du vill leva, inte dina föräldrar/din stam.
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Du kommer aldrig att bli accepterad som svensk. Oavsett vad du gör kommer du alltid att bli behandlad som blatte och bakom din rygg kommer de riktiga svenskarna att skvallra föraktfullt om dig.
Strunt. Som sagt, jag är svensk och ser inga problem med TS eller andra med utländskt påbrå ( ej invandrarbakgrund ). Du verkar ha en mycket skev bild av hur det går till socialt, och jag gissar på att ev. skitsnack helt enkelt har att göra med ett ogillande av personen ifråga, och inte p.g.a. hans ras ( vilken jag räknar som europeisk, by the way ). Sen räknar i.a.f. jag varje folkslag för sig. Jag har inte mycket till övers för vissa etniciteter medan andra är helt OK... men återigen, TS är svensk.
Citat:
Jag säger inte detta för att jävlas. Jag har själv sett detta beteende från svenskar när de har talat om andra assimilerade invandrare. Svensken är en falsk och feg person. Han kommer aldrig att säga framför dig hur det egentligen ligger till. Men du känner nog själv. Det enda sättet att få respekt bland svenskar är att uppträda med auktoritet. Då blir de fogliga, följsamma och trevliga.
Fyfan, vilket svenskförakt du verkar ha!
Citat:
Oavsett hur svensk du försöker bli kommer du alltid att ha Balkan-blod i dig. Du kan inte förneka det. Och inom dig vet du var du egentligen hör hemma.
Min mamma har tyskt "blod" i sig. Hör jag hemma i tyskland då? Nonsens.
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Nu känner jag inte dig, och har inte en aning om hur du ser ut, men jag antar att du ser ut som en typisk svartskalle?
Du är säkert en patriot, och lojal mot Sverige och allt det där.
Det är skillnad på balkanfolk och arabfolk, jag som är intresserad av antropologi ser det. Du, M_A_R, som är mycket insatt i rasfrågor borde väl heller inte klumpa ihop alla i ett fack?
Citat:
Men en NATION är något helt annat. Det är inte ett land, det är inga territoriella gränser, det har ingenting med språk och kultur att göra, utan har att göra med släktskap och blod. En nation är den folkstam du föds in i, och som du har blodsband med. En nation är, enkelt uttryckt, din ras.
Strunt.
Citat:
Nu är ju du av blandad härkomst, och har även svenskt blod i dina ådror. Men ditt orena utseende gör säkert att många svenskar instinktivt inte räknar dig som tillhörandes sin egen ras.. de räknar dig till "de andra", och är därför misstänksamma mot dig. Denna reaktion är sund, tycker jag, särskilt när så många med mörkt utseende skämmer ut sig genom att begå brott..
Visst kan man vid allra första intrycket ha en viss "gut reaction", men efter att ha umgåtts mer än 2 min. går det över om "främlingen" är reko. Förutsatt att han då talar svenska utan bryting samt har värderingar som liknar mina.
Citat:
det är inte mycket du kan göra åt detta. Du får försöka leva ditt liv, i alla fall, efter bästa förmåga, och sköta dig så gott det går. Acceptera att alla inte kommer att acceptera dig. Det finns även fula vita som får negativa signaler och blir dåligt bemötta, främst tjockisar, men även vanliga hederliga miffon och byfånar.
Jag är heller inte en äkta svensk, men jag har hittills aldrig stött på sånt där.
Rätt har du i att alla hyser fördomar och förutfattade meningar. Men att TS skulle vara "oren" bara för att han inte är 100% etnisk svensk är trams. Kolla på Henke Larsson, har träffat riktiga hård-bulor som tvekat med att snacka skit om honom då gemene man anser att han är svensk. Och du själv är det också, och det tycker jag du inte ska grubbla över det minsta.
Men som sagt, för en person som jag som inte tycker att Dolph Lundgren ser riktigt skandinavisk ut, är jag nog inte rätt person att bedöma om du smälter in eller inte.
//Duality