2008-05-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevad
lycka till med att dominera en Borzoi, Mastiff eller andra stora raser. Hoppas du överlever.
Dagens!
Citat:
Ursprungligen postat av nevad
Hur kan man dominera en sådan hund då? Hur lyckas andra människor? De kanske använder andra metoder eftersom att dominera inte funkar på dessa hundar p.g.a storleken.
Vad fan. Hur svår en hund är att "dominera" har precis ingenting med dess fysiska storlek att göra. Det du säger är raka motsatsen till verkligheten: om man inte är ranghögre än sin mastiff kan man räkna med problem.

Graden till vilken en hund besitter beredvillighet att underordna sig beror till hundra procent på hundens psyke, vilket till stor del är format efter vilka arbetsuppgifter rasen avlats för. Recessiva hundar föredras vid uppgifter som kräver mänskligt samarbete medan detta krav inte finns på raser som arbetar självständigt, och raka motsatsen nästan är att föredra för att få intiativtagande hundar. Det är här man kan se skillnader raser emellan. Sedan finns naturligtvis individuella variationer som spelar in lika mycket (vilka ofta är relaterade till miljö, och inte endast arv).
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Om hunden hade utmanat hade den stått upp, stirrat på TS och gått fram mot TS med öronen och hela kroppen på spänn.
Inte nödvändigtvis. Detta är nästa steg. Ibland vågar inte hunden kaxa sig ordentligt, utan den börjar med att morra lågt och ligga ned. Steg två brukar vara att den sakta vandrar omkring planlöst, fast på helspänn. Till slut kan den få självförtroende och plötsligt börja skälla som sällan förr. Detta händer hur som helst ofta på besök hos hundägare med hundar som ogillar att man t.ex. befinner sig i "hundens" soffa.
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Nej det är inte alls nödvändigt. Det här är samma situation som att t.ex. ta av hunden dess leksak. Många hundar kommer att morra, men ändå låta dig ta leksaken. Morrandet är ändå en utmaning. Det betyder "ge fan i min leksak".

En utmaning måste inte vara så tydlig som du säger.
Håller med!
Citera
2008-05-18, 12:16
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Nej det är inte alls nödvändigt. Det här är samma situation som att t.ex. ta av hunden dess leksak. Många hundar kommer att morra, men ändå låta dig ta leksaken. Morrandet är ändå en utmaning. Det betyder "ge fan i min leksak".

En utmaning måste inte vara så tydlig som du säger.

Nja, visst fan kan en hund vars leksak man försöker ta säga "ge fan i min leksak", men varför är det en utmaning? En UTMANING är ett "nä nu jävlar, jag är större och bättre än dig så nu ska vi se hur länge du överlever".

Hade däremot gärna viljat se hunden in action. Så många signaler, och vi hade säkert kommit fram till om det vore en utmaning eller avståndssökande handling då.

Men, jag har sagt vad jag tror det är med grund i min egna erfarenhet, andras, böcker och kurser. Och sen har väl du en annan syn. That's life. Men att säga att råden i tråden är usla och att du tydligen vet "tillräckligt mycket för att se det" är jävligt fel... Då man faktiskt egentligen inte kan ha någon fakta gällande sånt här. Som jag sagt innan kan vem som helst hålla hundkurser och kalla sig för hundexpert, då det är bara att hitta vad man själv tror på.
Citera
2008-05-18, 12:20
Medlem
Citat:
Men, jag har sagt vad jag tror det är med grund i min egna erfarenhet, andras, böcker och kurser. Och sen har väl du en annan syn. That's life. Men att säga att råden i tråden är usla och att du tydligen vet "tillräckligt mycket för att se det" är jävligt fel... Då man faktiskt egentligen inte kan ha någon fakta gällande sånt här. Som jag sagt innan kan vem som helst hålla hundkurser och kalla sig för hundexpert, då det är bara att hitta vad man själv tror på.
Ja, och man kan dra slutsatsen att det är jäkligt svårt att vara novis inom hundvärlden. Precis alla "hundpsykologer" och "hundexperter" har skilda meningar om vad som är lämplig hunduppfostran. Det enda man kan göra är att skapa en egen uppfattning och se hur ens egen hund reagerar på olika tillvägagångssätt.
Citera
2008-05-18, 12:23
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Nja, visst fan kan en hund vars leksak man försöker ta säga "ge fan i min leksak", men varför är det en utmaning? En UTMANING är ett "nä nu jävlar, jag är större och bättre än dig så nu ska vi se hur länge du överlever".

Nej det är det inte. Hunden börjar utmana med morrningar och sen eskalerar det, som Baluch säger här ovan.

Citat:
Hade däremot gärna viljat se hunden in action. Så många signaler, och vi hade säkert kommit fram till om det vore en utmaning eller avståndssökande handling då.
Har du nåt endaste argument för att det skulle vara en avståndssökande handling, förutom just att det oftast är det när hundar morrar?
Citera
2008-05-18, 12:23
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
Ja, och man kan dra slutsatsen att det är jäkligt svårt att vara novis inom hundvärlden. Precis alla "hundpsykologer" och "hundexperter" har skilda meningar om vad som är lämplig hunduppfostran. Det enda man kan göra är att skapa en egen uppfattning och se hur ens egen hund reagerar på olika tillvägagångssätt.

Exakt. Jag har själv en "problemhund" (omplacering) och har träffat och hjälp måånga hundar i mina dar, och detta är min uppfattnig.
Citera
2008-05-18, 12:29
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Nej det är det inte. Hunden börjar utmana med morrningar och sen eskalerar det, som Baluch säger här ovan.
Nej, det håller jag inte med om. Självklart kan det vara så ibland, men alla hundar och situationer ser olika ut.

Citat:
Har du nåt endaste argument för att det skulle vara en avståndssökande handling, förutom just att det oftast är det när hundar morrar?

Argument? Inte direkt som att vi argumenterar om sveriges inrikespolitik här. Enligt min erfarenhet har morrningar påvisat att hunden behövt större avstånd för att känna sig trygg, helt enkelt. Ca 9/10 gånger. Resten av gångerna har hunden utmanat, och allt vad det innebär OCH betett sig som ni beskriver. Just TS fall känner jag väldigt mycket igen på en annan schäfer med ungefär samma problem en gång, och det löste sig genom bättre kontakt och tillit till varandra. Ofta är att ta av halsbandet en ganska snabb rörelse ovanifrån vilket kan vara obehagligt för en hund som inte litar på sin förare helt, då kan den ibland be om att man ska flytta på sig.
Citera
2008-05-18, 12:41
Medlem
MisterToms avatar
Till TS: Vad lite andra människor säger om morrning:

Hundhjälpens Sonja: http://www.hundhjalpen.se/sonja/tema/sonja.tema.morr.htm

"...Morrandet visar på bristande förtroende för omgivningen. Hunden vill öka avståndet mellan sig och till den som signalen riktar sig mot. ”Jag litar inte på dig” säger hunden. Oftast feltolkar människor en morrning och tror att hunden ”segrar” om den kommer undan med en morrning utan bestraffning. Att straffa hunden är helt fel metod och ger absolut inte en bättre relation mellan hund och människa..."

Memea Mohlin:
http://agria.se/Agria/text.nsf/id/5900

Kristina Mårtensson, Gute hundkonsult:
http://ghk.hundkontakt.se/aggr.htm

"En av hundens mest missförstådda signaler är morrningen. Många tycks tro att en morrning alltid förebådar utfall och bett, fast det snarare är tvärtom. Med en morrning kan hunden meddela att den känner sig hotad eller trängd. Om morrningen respekteras (genom att man ökar avståndet till hunden) slappnar hunden av och ingenting mera händer. Bestraffar man däremot hunden när den morrar, får den sina aningar bekräftade - det var ju verkligen fara å färde. Om en morrning respekteras är det ytterst sällan som aggressionen trappas upp. Om man tillrättavisar hunden och därigenom lär den att det är förbjudet att morra, fråntar man hunden möjlighet att på ett fredligt sätt be om lite större avstånd. När den hunden når sin toleransgräns, hoppar den troligen över artigheterna och går till angrepp på en gång."

Ingrid Lingmark, föreläsare, "hundpsykolog" osv:
http://ingridlingmark.wordpress.com/2007/08/23/varfor-beter-sig-en-hund-aggressivt/

"Morrning signalerar inte aggressivitet, utan “jag känner mig lite osäker just nu”. Vad gör vuxen klok hund med morrning - tittar bort eller går sin väg. Funkar med varg också, som det stod i DN."
Citera
2008-05-18, 12:42
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Nej, det håller jag inte med om. Självklart kan det vara så ibland, men alla hundar och situationer ser olika ut.

Så i din erfarenhet är hundens världens finaste för att sedan en helt vanlig dag får den för sig att utmana och då helt plötsligt reser ragg visar tänderna och stirrar dig rakt i ögonen?
Citera
2008-05-18, 12:43
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Så i din erfarenhet är hundens världens finaste för att sedan en helt vanlig dag får den för sig att utmana och då helt plötsligt reser ragg visar tänderna och stirrar dig rakt i ögonen?

Haha, va, nej? Jag ser bara en utmaning som någonting annat än att testa gränser eller testa sin rang. Men jag har aldrig varit med om en hund som varit "världens finaste" helt plötsligt skulle resa ragg, visa tänderna och stirra rakt in i ögonen. Kan såklart hända, men då är det något riktigt dramatiskt som hänt. Annars visar hunden många signaler innan det går så långt (jag ser dock inte morrning som en sådan).
Citera
2008-05-18, 12:47
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Massor med länkar till TS

Om du ska titta på vad hundpsykologerna säger om morrningen kan du ta och gräva fram några om hundar som t.ex. är överbeskyddande av mat och leksaker, och hur de rekommenderar att man löser samt vad morrningen betyder.
Citera
2008-05-18, 12:48
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Haha, va, nej? Jag ser bara en utmaning som någonting annat än att testa gränser eller testa sin rang. Men jag har aldrig varit med om en hund som varit "världens finaste" helt plötsligt skulle resa ragg, visa tänderna och stirra rakt in i ögonen. Kan såklart hända, men då är det något riktigt dramatiskt som hänt. Annars visar hunden många signaler innan det går så långt (jag ser dock inte morrning som en sådan).

Vad betyder det enligt dig att en hund t.ex. morrar när du vill ta dess leksak, mat eller liknande?
Citera
2008-05-18, 12:48
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Om du ska titta på vad hundpsykologerna säger om morrningen kan du ta och gräva fram några om hundar som t.ex. är överbeskyddande av mat och leksaker, och hur de rekommenderar att man löser samt vad morrningen betyder.

Du anser då alltså att Schäfern försvarade ett objekt i just TS fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in