2008-05-18, 12:50
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Vad betyder det enligt dig att en hund t.ex. morrar när du vill ta dess leksak, mat eller liknande?

"Jag litar inte på dig". Då bygger jag upp förtroendet tills hunden litar på mig, då kan jag utan några problem ta leksaken för då vet hunden att den kan lita på mig.
Citera
2008-05-18, 12:52
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Du anser då alltså att Schäfern försvarade ett objekt i just TS fall?
På ett ungefär. Utmaningen betyder detsamma.
Citera
2008-05-18, 12:52
Medlem
nevads avatar
Citat:
"Jag litar inte på dig". Då bygger jag upp förtroendet tills hunden litar på mig, då kan jag utan några problem ta leksaken för då vet hunden att den kan lita på mig.
Håller med, man brukar kalla det för resursförsvar. Hunden är rädd för att bli av med resursen.
Citera
2008-05-18, 12:53
Medlem
nevads avatar
Citat:
På ett ungefär. Utmaningen betyder detsamma.
Kallar du resursförsvar för utmaning?
Citera
2008-05-18, 12:54
Medlem
Muggs avatar
Citat:

Litar på dig hur? Att den får tillbaka leksaken eller vad?
Citera
2008-05-18, 12:56
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevad
Kallar du resursförsvar för utmaning?

Absolut att resursförsvar är en form av utmaning.
Citera
2008-05-18, 13:01
Medlem
nevads avatar
Citat:
Litar på dig hur? Att den får tillbaka leksaken eller vad?
Man kan ge något som är bättre än leksaken (i hundens ögon) och då finner hunden att om jag låter han ta leksaken så får jag något bättre. Då blir situationen positiv och då slipper hunden vara rädd för att förlora en resurs.
Citera
2008-05-18, 13:03
Medlem
nevads avatar
Citat:
Absolut att resursförsvar är en form av utmaning.
Så om en hund är rädd för att förlora sitt ben så utmanar den dig? Hur skulle du hantera den situationen? Äger du ens en hund?
Citera
2008-05-18, 13:06
Medlem
Jag tror definitivt att "resursförsvar" kan vara en form av utmaning. Ofta kan "flockledaren" i t.ex. en barnfamilj ta hundens ben utan några som helst problem, endast på grund av att hunden har sådan respekt för denne. Det brukar gå galant utan några tillitsövningar.

När sedan ett barn t.ex. närmar sig benet börjar hunden morra eftersom den anser sig vara ranghögre än ungen och tycker den har ensamrätt till benet.

Men det kan säkert vara olika. Dock har jag aldrig varit med om att någon som haft en tydlig ledarposition över sin hund blivit morrad på.
Citera
2008-05-18, 13:06
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevad
Så om en hund är rädd för att förlora sitt ben så utmanar den dig? Hur skulle du hantera den situationen? Äger du ens en hund?
Menar du att en hund försvarar sitt ben lika mycket mot flockledaren som mot de hundar som står lägre i rang?
Citera
2008-05-18, 13:11
Medlem
nevads avatar
Citat:
Menar du att en hund försvarar sitt ben lika mycket mot flockledaren som mot de hundar som står lägre i rang?
Mycket möjligt. Det existerar i högsta grad hos inhägnade vargar (där jag anser att en s.k rangordning verkligen existerar).
Senast redigerad av nevad 2008-05-18 kl. 13:16.
Citera
2008-05-18, 13:13
Medlem
nevads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
Jag tror definitivt att "resursförsvar" kan vara en form av utmaning. Ofta kan "flockledaren" i t.ex. en barnfamilj ta hundens ben utan några som helst problem, endast på grund av att hunden har sådan respekt för denne. Det brukar gå galant utan några tillitsövningar.

När sedan ett barn t.ex. närmar sig benet börjar hunden morra eftersom den anser sig vara ranghögre än ungen och tycker den har ensamrätt till benet.

Men det kan säkert vara olika. Dock har jag aldrig varit med om att någon som haft en tydlig ledarposition över sin hund blivit morrad på.
Resursförsvar har inget med rangordning att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in