2008-05-15, 18:19
Bannlyst
Tjenare!

Jag lekte lite med en RAT (kanske får skylla mig själv men.)
och av misstag råkade infekteras utav den.

Nu kan jag ej öppna aktivitetshanteraren. När jag trycker ctrl+alt+del poppar en ruta upp där det står så här;
"Aktivitetshanteraren har inaktiverats av administratören."

Kan någon förklara för mig hur jag kan återställa detta?

Mvh.
Citera
2008-05-15, 18:57
Medlem
kanulas avatar
Kan inte folk ta för vana att skriva vad man har för OS? Windows är ju självklart i detta forum, men man behöver oftast veta om det är 2000/XP (Pro/Home)/Vista etc.

Så ja, vad har du för OS?
Citera
2008-05-15, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Kan inte folk ta för vana att skriva vad man har för OS? Windows är ju självklart i detta forum, men man behöver oftast veta om det är 2000/XP (Pro/Home)/Vista etc.

Så ja, vad har du för OS?
Ojdå. XP, SP 2
Citera
2008-05-15, 19:09
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandalos
Ojdå. XP, SP 2

XP SP2 säger ingenting eftersom det är så stora skillnader på Home och Pro. Nå, vilket är det? Home/Pro?
Citera
2008-05-15, 19:17
Bannlyst
Citat:
XP SP2 säger ingenting eftersom det är så stora skillnader på Home och Pro. Nå, vilket är det? Home/Pro?
Home
Citera
2008-05-15, 19:20
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandalos
Home
Du har inte kramat av revolvern ännu...?
Citera
2008-05-15, 19:53
Medlem
kanulas avatar
Eftersom du har home blir det lite jobbigare än vanligt men jag jobbat fram en lösning:

Öppna registereditorn genom att skriva "regedit" (utan citattecken) i en kör-ruta.

Leta dig fram till denna nyckel:
HKEY_CURRENT_USER --> Software --> Microsoft --> Windows --> CurrentVersion --> Policies --> System

Ändra datan i DWORD-värdet "DisableTaskMgr" till "0" (än en gång utan citattecken). Klicka OK, och vips så borde Aktivitetshanteraren fungera igen.

Hoppas det funkar!
Citera
2008-05-15, 20:20
Bannlyst
Citat:
Eftersom du har home blir det lite jobbigare än vanligt men jag jobbat fram en lösning:

Öppna registereditorn genom att skriva "regedit" (utan citattecken) i en kör-ruta.

Leta dig fram till denna nyckel:
HKEY_CURRENT_USER --> Software --> Microsoft --> Windows --> CurrentVersion --> Policies --> System

Ändra datan i DWORD-värdet "DisableTaskMgr" till "0" (än en gång utan citattecken). Klicka OK, och vips så borde Aktivitetshanteraren fungera igen.

Hoppas det funkar!
Japp det funkade! Tack ska du ha
Citera
2008-05-15, 20:43
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Eftersom du har home blir det lite jobbigare än vanligt men jag jobbat fram en lösning

Och vad skulle det göra för skillnad i detta sammanhang att han har Home och inte Professional, menar du? Utveckla.
Citera
2008-05-15, 21:06
Medlem
Majakovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Och vad skulle det göra för skillnad i detta sammanhang att han har Home och inte Professional, menar du? Utveckla.

Jag skulle tro att han menar att gpedit saknas i Home, vilket gör att man måste in i registret, vilket är betydligt krångligare.
Citera
2008-05-15, 21:19
Medlem
Piotr66s avatar
Ok då... Jag har Windows XP Home edition version 2002 SP 2 och jag får inte heller upp aktivitetshanteraren, bara en liten ruta med inloggade användare och i den kan jag bara logga ut eller koppla från. Tidigare fick jag upp vilka prgram som var igång och liknande men "någon" har pelat på pappas dator...
Jag försökte följa ovanstående men det stöp på sista biten efter current user/policies. Jag hade inte system där, bara explorer.
Nån vänlig själ....?

Per
Citera
2008-05-15, 21:28
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majakovski
Jag skulle tro att han menar att gpedit saknas i Home, vilket gör att man måste in i registret, vilket är betydligt krångligare.

Är väl relativt individuellt. Själv går jag direkt på registry 299 gånger av 300 än pillar med grupp-principer på min en-användarmaskin, när det gäller den här typen av korrigeringar.

Min undring gällde närmast det faktum att personen i ett tidigare inlägg ansåg att det var SÅÅÅ HÄÄÄR stora skillnader mellan Home och Professional, och därefter bidrog med ett förmodat framgooglat klassiskt registrytrick för såväl Home som Professional och påstod att det var h*n som exklusivt tagit fram denna lösning för XP Home...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in