• 1
  • 2
2008-05-15, 21:48
Medlem
kanulas avatar
Det finns verktyg i Pro som inte finns i Home. Precis som Majakovski sa tänkte jag direkt på gpedit. Visst, det är samma system, men det är oftare betydligt enklare med Pro. Istället för att jag förklarar hur man gör i Pro och personen visar sig ha Home, är det helt klart vettigast att fråga först.

Nej, jag har inte googlat fram guiden. Jag har faktiskt mer hjärna än så. Skulle jag googlat fram den skulle jag inte påstått att det var jag som gjort den. Sa jag att det var exklusivt för home? Nej... Skulle jag däremot gjort en guide för Pro kunde den mycket väl ha varit exklusiv för Pro.

Förstår å andra sidan inte vad problemet är, jag hjälpte personen att få igång taskmgr igen. Än sen?
Citera
2008-05-15, 21:50
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piotr66
Ok då... Jag har Windows XP Home edition version 2002 SP 2 och jag får inte heller upp aktivitetshanteraren, bara en liten ruta med inloggade användare och i den kan jag bara logga ut eller koppla från. Tidigare fick jag upp vilka prgram som var igång och liknande men "någon" har pelat på pappas dator...
Jag försökte följa ovanstående men det stöp på sista biten efter current user/policies. Jag hade inte system där, bara explorer.
Nån vänlig själ....?

Per

Testa att dubbelklicka på kantlinjen i det som finns av Aktivitetshanteraren. Då kommer flikar, menyrad etc. fram igen.
Citera
2008-05-15, 22:03
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Visst, det är samma system, men det är oftare betydligt enklare med Pro. Istället för att jag förklarar hur man gör i Pro och personen visar sig ha Home, är det helt klart vettigast att fråga först.

Jag kan följa och förstå dina tankegångar i det stora perspektivet, men mot bakgrund av "avanceradgraden" av majoriteten av frågor och bekymmer här i forumet så kan man i princip strunta blankt i om de olyckliga frågeställarpersonerna har Home eller Professional så länge de inte ska in i domänmaskiner och härja. Och om sistnämnda är fallet så frågar de nog hellre sin systemansvarige än här i FB.

Tagga ner nu och ta dig inte själv på för stort allvar eller tillskriv dig större kunskaper än andra ämnesinitierade FB-medlemmar (relaterar till andra kommentarskedjor där du mer eller mindre hamnat i luven på folk pga rena hårklyverier).

Och naturligtvis är personen du hjälpte tacksam för det, så ingen skugga skolen falla över dina insatser där. Men var medveten om att "problemställningen" inte på långa vägar är så avancerad som du vill att den ska vara, med tanke på vad du skrev:

"Eftersom du har home blir det lite jobbigare än vanligt men jag jobbat fram en lösning"
Citera
2008-05-15, 22:18
Medlem
kanulas avatar
Japp, jag ska följa ditt råd och tagga ner lite. Du kan notera att det är idag jag "fajtats" mot andra. Kan väl erkänna att jag inte är på topphumör idag.

Citat:
Men var medveten om att "problemställningen" inte på långa vägar är så avancerad som du vill att den ska vara, med tanke på vad du skrev:

"Eftersom du har home blir det lite jobbigare än vanligt men jag jobbat fram en lösning"

Avancerad? Nej, visst inte. Men en normalanvändare väljer nog hellre att sitta gpedit än att pilla i registret. Därav blir det också lite jobbigare än med gpedit. Inte jobbigare för mig, men för personen som ska utföra åtgärden.

Jag, jo just jag. Lösningen tog jag fram själv. Självklart skulle du och många andra med dej kunna göra samma sak, men just i det här fallet blev det jag som svarade på frågan. Därmed rotade jag lite i registret för att ta fram en lösning. Än sen?
Citera
2008-05-18, 22:31
Medlem
Piotr66s avatar
Citat:
Testa att dubbelklicka på kantlinjen i det som finns av Aktivitetshanteraren. Då kommer flikar, menyrad etc. fram igen.

Med röda kinder tackar jag för detta...

P
Citera
2008-05-20, 00:57
Medlem
YachuMarus avatar
Citat:
Eftersom du har home blir det lite jobbigare än vanligt men jag jobbat fram en lösning:

Öppna registereditorn genom att skriva "regedit" (utan citattecken) i en kör-ruta.

Leta dig fram till denna nyckel:
HKEY_CURRENT_USER --> Software --> Microsoft --> Windows --> CurrentVersion --> Policies --> System

Ändra datan i DWORD-värdet "DisableTaskMgr" till "0" (än en gång utan citattecken). Klicka OK, och vips så borde Aktivitetshanteraren fungera igen.

Hoppas det funkar!

Stötte på samma problem och med din hjälp funkar allt nu tackar ännu en gång för guiden
Citera
2010-07-13, 16:27
Medlem
epost72s avatar
Jag hade precis strömavbrott och råkade ut för detta problem.

Jag löste det genom att högerklicka på taskmgr.exe och välja kör som administratör, sedan dess har det fungerat.
Det lustiga är att jag är admin även på kontot som strulade.
Win XP Pro SP3

Vad kan orsaka att detta inträffar plötsligt?

Jo bevisligen kan strömavbrott orsaka, men vad var det som hände?
Senast redigerad av epost72 2010-07-13 kl. 16:38.
Citera
2010-07-13, 19:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows Support

//Mod
Citera
2010-12-11, 18:49
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Eftersom du har home blir det lite jobbigare än vanligt men jag jobbat fram en lösning:

Öppna registereditorn genom att skriva "regedit" (utan citattecken) i en kör-ruta.

Leta dig fram till denna nyckel:
HKEY_CURRENT_USER --> Software --> Microsoft --> Windows --> CurrentVersion --> Policies --> System

Ändra datan i DWORD-värdet "DisableTaskMgr" till "0" (än en gång utan citattecken). Klicka OK, och vips så borde Aktivitetshanteraren fungera igen.

Hoppas det funkar!
Det fungerar för mig!
Citera
2011-03-04, 12:18
Medlem
Xenicides avatar
Den här har precis hänt mig. Problemet är bara att när jag ska gå in i regedit får jag: "Redigering av Registret har inaktiverats av din administratör."

Så vad gör man nu?

Sorry, efter ytterligare sökande hittade jag en annan tråd som hade en lösning.
Senast redigerad av Xenicide 2011-03-04 kl. 12:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in