Citat:
Ursprungligen postat av Erik88
Varför heter inga kungar Erik. Jag vet Erik XIV och det borde betyda att finns en hel del (eventuellt tolv) erikar tidigare.
Det fanns vare sig tretton erikar innan Erik XIV eller åtta karlar innan Karl IX.
Det var kutym på den tiden att uppfinna förfäder för att göra släkten äldre och finare. Om jag minns rätt så gick man t o m tillbaka till romarriket i sin jakt på anor.
Citat:
Men gjorde Erik XIV namnet så impopulärt att kungarna slutade använda det, jag menar så värdelös var han ju inte.
Kungabarn fick ofta namn efter pappa eller farfar. Eftersom Erik XIVs barn inte blev kungar så förde de inte heller namnet vidare.
Johan IIIs son Sigismund blev kung och tre av hans barn hette Johan efter farfar. Om de hade blivit kungar så hade följaktligen Johan (och eventuellt Sigismund) levt kvar som kunganamn. Antalet karlar ökade följaktligen eftersom Karl IX blev den som gick segrande ur tronföljdsstriden (Karl X Gustav var döpt efter morfar Karl IX).
Utöver det så antar jag att det helt enkelt går mode i kunganamn, precis som allt annat.