• 1
  • 2
2008-05-14, 01:49
Medlem
Tjo!

Ja vad ska man säga.. jag tar studenten nu i vår, har gått Media vilket jag ångrar rätt mycket nu. Aja, till saken, det är så att jag har ringt och kollat med oliak målar firmor om att få bli hederlig lärling och det verkar inte vara något problem alls.

Men är det värt de ? jag har iofs haft 6 veckor praktik på ett målarföretag och tyckte det var jättekul, men jag måste ju gå 4 år för att bli målare och vad jag har förståt så är lönen allt annat än bra. Så frågan är ? ska man göra det eller inte ? och vad är lönen för en lärling utan bygg med inriktning på måleri sen gymnasiet ?
Citera
2008-05-14, 10:24
Medlem
Flinta82s avatar
Tror man som målarlärling ligger på runt 70 kr/timmen.
Citera
2008-05-14, 13:51
Medlem
Hm.. ja hur ska man göra, 70kr timme ger drygt 16200kr i månad.. ska man satsa på dett yrke eller ska man leta annat ? ;S jag tycker iofs det var väldigt kul. Aja, hoppas det kanske finns någon målare här som kan svara.
Citera
2008-05-14, 14:24
Medlem
Frank Abagnales avatar
Har en polare som körde eget måleri. Givetvis mycket svart. Kunde köpa det han ville.. men tröttnade efter några år i branschen. Han tyckte man blir helt paj efter all målerilukt
Citera
2008-05-14, 23:11
Medlem
Hmm.. får ursäkta för den extremt dåliga räkningen där uppe.. insåg nu att det inte alls är speciellt mkt om man får 70kr timmen.. man har alltså en jäkligt kass lön.. tycker detta är synd då det verkar vara ett rolig arbete.
Citera
2008-05-15, 00:59
Medlem
PetterBlues avatar
Jag blev målare via vuxenutbildning (eller yrkesutbildning, jag minns inte riktigt vad det kallades). Det fixade jag via vägledningscentrum och själva utbildningen var på den lokala gymnasieskolan. Det funkade så att jag fick ett övningsrum och uppgifter då och då, och lärare tittade förbi nångång per dag. Väldigt mycket självständigt, då lärarna hade ordinarie lektioner med gymnasieeleverna. Utbildningen skulle egentligen vara ett år, men jag skötte mig bra och skickades ut på praktik efter nån månad och fick fast jobb ~2 veckor efter det. Lärlingslönen är inte mycket att hurra för, men det finns flera lönesteg som man kliver upp i efter X antal timmar, och det blir några extra kronor om man jobbar på ackord.

Det var helt OK det första halvåret, men efter ytterligare ett halvår av att jobba på ackord med tokstressade surgubbar så var jag spyless och hatade jobbet. Tyvärr är det inte lika glammigt som i Roomservice. Jobbet är ofta väldigt repetativt och sliter på kroppen (Axlar, knän, nacke)

MEN! Jag ångrar faktiskt ingenting, och jag blickar tillbaka med lite hat-kärlek på jobbet. Jag lärde mig en jävla massa nya saker och svartjobb finns till höger och vänster när man behöver nån tusenlapp. Jag tycker att du ska försöka få praktik/utbildning om du är intresserad. Jag kände att måleriet inte var min grej, men det kanske blir bättre för dig
Citera
2008-05-15, 22:04
Medlem
Lärlingslönen för en målare ökar succesivt efter hur många timmar du jobbat. Jag gick bygg med inriktning måleri och har varit ute och jobbat i snart ett år. Då jag började jobba hade jag 75 kr/h vilket höjdes till 95 efter någon månad då jag nådde ett nytt lönesteg. Nu har jag 105 kr/h och om ett år är jag utbildad målare och får fullbetalt dvs omkring 140 kr/h på firman jag jobbar. Lönen kan variera beroende på vart man bor, om man jobbar på ackord osv.

Färgerna vi målar med är nio av tio gånger vattenbasserade och luktar ingenting. Oljefärgerna luktar inte särskilt mycket så länge man inte står i ett rum på fyra kvadrat med dörrar och fönster stängda. Men inomhus målar man väldigt sällan med oljefärger och snacket om lukten och ångorna från färger är väldigt överdriven enligt mig. Färgerna är helt enkelt inte de samma som för 20 år sen.

Det bästa med jobbet är att man kommer till många olika platser och kan träffa på en hel del roliga människor. Det sämsta med jobbet är att det finns alla möjliga typer av jobb och ibland kan man hamna på riktiga skitställen.

På vårt företag jobbar vi inte på ackord, vi tjänar mindre men jobbar utan att stressa. Vill jag tjäna pengar tar jag ett svartjobb och får ut 200-300 kr/h.
Citera
2008-08-06, 13:29
Medlem
jockeees avatar
Vart kan man hitta utbildningar till målare idag då? Vill helst inte börja som lärling direkt då jag inte hittar några platser för det i min stad.
Citera
2008-08-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockeee
Vart kan man hitta utbildningar till målare idag då? Vill helst inte börja som lärling direkt då jag inte hittar några platser för det i min stad.
när vi jobabr på ackord kan amn göra feta pengar, iaf om man lär sig fuska på rätt sätt utvändigmålning kan ge runt 200-250kr h i överskott om det går riktigt bra, vet dom som haft över 350kr också så då kan de blir cash som sagt när jag gick måleri så var de 2 äldre kärringar som pluggade till målare via skolan, när de fanns platser över så sökte dom in sig via komunen typ, men dom fick naturligtvis inte utbildningen gratis
Citera
2010-04-12, 17:06
Medlem
går andra året på gymnasiet på måleri.. har redan 82kr/h så det har nog höjts lite.. sen höjs det ytterligare till över 90kr/h när man e 18 så när du börjar som lärling har du MINST 90kr/h.. sedan som dom säger så ökar den alltefter hur många timmar du jobbat..
Citera
2011-01-14, 14:21
Medlem
loldamans avatar
Någon som vet vad om det är någon skillnad på lönen som lärling om man absolut inte har någon erfarenhet än om man gått utbildning? Är det 75 kr i timmen som gäller?
Citera
2011-08-21, 16:57
Medlem
Sixkillers avatar
Ingen??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto