Jag blev målare via vuxenutbildning (eller yrkesutbildning, jag minns inte riktigt vad det kallades). Det fixade jag via vägledningscentrum och själva utbildningen var på den lokala gymnasieskolan. Det funkade så att jag fick ett övningsrum och uppgifter då och då, och lärare tittade förbi nångång per dag. Väldigt mycket självständigt, då lärarna hade ordinarie lektioner med gymnasieeleverna. Utbildningen skulle egentligen vara ett år, men jag skötte mig bra och skickades ut på praktik efter nån månad och fick fast jobb ~2 veckor efter det. Lärlingslönen är inte mycket att hurra för, men det finns flera lönesteg som man kliver upp i efter X antal timmar, och det blir några extra kronor om man jobbar på ackord.
Det var helt OK det första halvåret, men efter ytterligare ett halvår av att jobba på ackord med tokstressade surgubbar så var jag spyless och hatade jobbet. Tyvärr är det inte lika glammigt som i Roomservice. Jobbet är ofta väldigt repetativt och sliter på kroppen (Axlar, knän, nacke)
MEN! Jag ångrar faktiskt ingenting, och jag blickar tillbaka med lite hat-kärlek på jobbet. Jag lärde mig en jävla massa nya saker och svartjobb finns till höger och vänster när man behöver nån tusenlapp. Jag tycker att du ska försöka få praktik/utbildning om du är intresserad. Jag kände att måleriet inte var min grej, men det kanske blir bättre för dig