Citat:
Ursprungligen postat av
skitan
Bumpar denna tråden då det är några år sedan den var aktiv.
Har lite frågor om vad som krävs för att bli målare.
Jag har nu ingen gymnasieutbildning inom bygg eller liknande, är det enkelt att hitta en lärlingsutbildning ändå?
Hur lång är lärlingstiden på ett ungefär?
Vad tjänar man som lärling i början?
Kan vilken målare som helst ta emot en lärling eller måste man vända sig till något speciellt företag?
Hej!
Nu gick jag själv ett 3års gymnasieprogram med inriktning måleri. Jag hade praktik större del av 2an och stort sett hela 3an. Fick jobb direkt efter. Men jag har hört, och sett att även "tradionella" lärlingar anställs hyffsat ofta. (du kanske får 3 månaders provanställning och visar vad du går för först

)
Lärlingstiden är minst 5950 timmar & max 6800 timmar. (Däremellan kan du göra ett gesällprov, klarar du det blir du "fullt lärd". Men gör du inte det, och dina 6800timmar utgår så är du även då fullt lärd.
Som minst, enligt avtalet så tjänar du 83,85kr/h. (Sen höjs de efter x antal timmar du kommer upp i, likaså ackords procenten. (Skriv om du vill veta hela lönelistan)
Jag tror (vet inte helt 100) att vilken målarfirma som helst kan ta emot en lärling. Däremot får en lärling inte jobba helt själv.
Ibland kan det gynna målerifirmor att ta in lärlingar, och lära upp dem. Då de får ca 50.000 +- av facket eller vad det är, just för dem lärt upp dig.