Citat:
Ursprungligen postat av le_boucher
Finns det ngot samband mellan empirism och astrologi? allts anses astrologin vara bekrftad hos empirister?
Jag har hrt att lget r s men kan inte riktigt frst hur det gr ihop d empirister menar att det r med hjlp av vra sinnen vi uppnr kunskap, hur kan vi med hjlp av vra sinnen bedmma astrologin och horoskopin?
Vilka andra teorier och filosofer stdjer astrologin och vilka frkastar den?
vad r era egna synpunkter? tror ni p astrologi?
Astrologi som bygger p planeternas rrelse i frhllande till jorden, mste man tro p i samma utstrckning som man tror att jorden snurrar ett varv runt sin egen axel p ett dygn.
Horoskop betyder egentligen "bild av timmen" och ett personligt horoskop speglar den "bild" som rdde p himlavalvet i frhllande till din fdelseplats och fdelsetid, exakt det gonblick du fddes.
Jag har stllt och tolkat horoskop i mnga r, men slutat gra s kallade prognoshoroskop. Helt enkelt fr att det finns en tendens hos vissa mnniskor att tro blint p "spdomar".
Om man anvnder astrologi som ett stt att titta i kristallkulan och drmed tro sig veta vad som hnder i framtiden, r man inte astrolog. D r man fatalist.
Men om man anvnder astrologi som en personlighetsanalys, s r det ett inspirerande stt att f insikt om sin egen personlighet.
Astrologi kommer aldrig att kunna bevisas vetenskapligt. Det beror inte p astrologin i sig, utan p att astrologi inte passar in i de stela metoder som anvnds nr man skall bevisa ngot vetenskapligt.
Det finns minst lika stor anledning att ifrgastta de vetenskapliga metoderna, som det finns anledning att ifrgastta astrologi.
Mina egna empiriska studier som handlar om flera rs studier i astrologi sger att det finns ett samband mellan de olika planetstllningarna och punkterna som kan frklara olika personligheter.
Jag "tror" p astrologi. Men jag tror inte p spdomar...