• 1
  • 2
2008-05-13, 17:44
Medlem
Finns det ngot samband mellan empirism och astrologi? allts anses astrologin vara bekrftad hos empirister?
Jag har hrt att lget r s men kan inte riktigt frst hur det gr ihop d empirister menar att det r med hjlp av vra sinnen vi uppnr kunskap, hur kan vi med hjlp av vra sinnen bedmma astrologin och horoskopin?

Vilka andra teorier och filosofer stdjer astrologin och vilka frkastar den?

vad r era egna synpunkter? tror ni p astrologi?
Citera
2008-05-13, 18:01
Medlem
rkmustarns sons avatar
Nej, tror inte p den. Hade astrologi fungerat hade det varit en smal sak att bevisa dess kthet fr forskarvrlden. Det faktum att de inte ens frsker att faktiskt bevisa att deras tjnster fungerar r ett tecken p bluff och bg.
Citera
2008-05-13, 18:01
Medlem
Jag skulle sga att dom flesta empirister pissar p astrologin. Hatet mot pseudovetenskap som astrologin r sjlva anledningen till att empirismen ht skapades.
Citera
2008-05-13, 18:38
Medlem
Mortons avatar
Saken r vl den att det inte finns ngot empiriskt skl alls att tro p astrologi. Och att astrologiska frutsgelser har bekrftats empiriskt r bara rent struntprat.

Astrologer skyr nog empirism.
Citera
2008-05-13, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av le_boucher
Finns det ngot samband mellan empirism och astrologi? allts anses astrologin vara bekrftad hos empirister?
Jag har hrt att lget r s men kan inte riktigt frst hur det gr ihop d empirister menar att det r med hjlp av vra sinnen vi uppnr kunskap, hur kan vi med hjlp av vra sinnen bedmma astrologin och horoskopin?

Nej, det finns inte ngot samband mellan dessa tv aspekter.

Vad gller astrologin s har det psttts att den frvisso var en fregngare till astrologin - men det var i tider d man inte visste bttre. Att p ngot stt frknippa astrologi med ren vetenskaplig empirism r nog en koppling som skulle gra mnga astronomer direkt illamende.

P frgan om tron p astrologi s blir mitt svar "nej". Horoskopens-, planeternas-, och stjrntecknenas s kallade "egenskaper" har jag inte mycket till vers fr.
Citera
2008-05-14, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av le_boucher

Astrologi som bygger p planeternas rrelse i frhllande till jorden, mste man tro p i samma utstrckning som man tror att jorden snurrar ett varv runt sin egen axel p ett dygn.

Horoskop betyder egentligen "bild av timmen" och ett personligt horoskop speglar den "bild" som rdde p himlavalvet i frhllande till din fdelseplats och fdelsetid, exakt det gonblick du fddes.

Jag har stllt och tolkat horoskop i mnga r, men slutat gra s kallade prognoshoroskop. Helt enkelt fr att det finns en tendens hos vissa mnniskor att tro blint p "spdomar".

Om man anvnder astrologi som ett stt att titta i kristallkulan och drmed tro sig veta vad som hnder i framtiden, r man inte astrolog. D r man fatalist.

Men om man anvnder astrologi som en personlighetsanalys, s r det ett inspirerande stt att f insikt om sin egen personlighet.

Astrologi kommer aldrig att kunna bevisas vetenskapligt. Det beror inte p astrologin i sig, utan p att astrologi inte passar in i de stela metoder som anvnds nr man skall bevisa ngot vetenskapligt.

Det finns minst lika stor anledning att ifrgastta de vetenskapliga metoderna, som det finns anledning att ifrgastta astrologi.

Mina egna empiriska studier som handlar om flera rs studier i astrologi sger att det finns ett samband mellan de olika planetstllningarna och punkterna som kan frklara olika personligheter.

Jag "tror" p astrologi. Men jag tror inte p spdomar...
Citera
2008-05-14, 17:59
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingen Annan
Astrologi som bygger p planeternas rrelse i frhllande till jorden, mste man tro p i samma utstrckning som man tror att jorden snurrar ett varv runt sin egen axel p ett dygn.
Det r en rtt stor skillnad p att planeters rrelse och att rrelsen skulle pverka individer.

Citat:
Astrologi kommer aldrig att kunna bevisas vetenskapligt. Det beror inte p astrologin i sig, utan p att astrologi inte passar in i de stela metoder som anvnds nr man skall bevisa ngot vetenskapligt.
Varfr?

Citat:
Det finns minst lika stor anledning att ifrgastta de vetenskapliga metoderna, som det finns anledning att ifrgastta astrologi.
Varfr?

Citat:
Mina egna empiriska studier som handlar om flera rs studier i astrologi sger att det finns ett samband mellan de olika planetstllningarna och punkterna som kan frklara olika personligheter.
Om dina empiriska erfarenheter nu sger att det finns ett samband mellan planetpositioner och personlighet s borde det vara en smal sak att bevisa detta.
Citera
2008-05-14, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Det r en rtt stor skillnad p att planeters rrelse och att rrelsen skulle pverka individer
.

Jo det r helt rtt. Men p samma stt som man inte behver tro p numerologi s kan man ju tro p att det finns siffror i alla fall eller hur?

Citat:
Varfr?

Drfr att det finns lika mnga horoskop som det finns mnniskor p jorden. Det r bara om du fds p exakt samma stlle, exakt samma tid som du kan ha samma horoskop som en annan. Inte ens tvillingar fds samtidigt

Citat:
Varfr?

Det som anses vetenskapligt bevisat bygger p teorier som r uppstllda. Om teorin r fel frn brjan s blir ven resultatet fel, ven om teorin r bevisad med rtta vetenskapliga metoder..

Citat:
Om dina empiriska erfarenheter nu sger att det finns ett samband mellan planetpositioner och personlighet s borde det vara en smal sak att bevisa detta.

Jag kan bara bevisa detta genom att g till alla jag stllt och tolkat horoskop t! Man fr samma resultat om man stller ett personligt horoskop som de resultat du fr vid de personlighetstest som grs p olika fretag vid anstllningar
Citera
2008-05-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingen Annan

Jag "tror" p astrologi. Men jag tror inte p spdomar...
+1

Att se astrologi som ett facit fr ens liv r ignorant, det fungerar bttre som en metod fr att f veta mer om ens personlighet, drag och vad man ska undvika :P
Citera
2008-05-28, 11:53
Medlem
Tror inte att ngon i denna trd kan vederlgga astrologin p ett riktigt stt. Argumenten tycks dremot vara vergripande av karaktren common sense, allts aldrig motiverade, bara psttt rationella.

Ngon som r insatt: frklara skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskapliga discipliner.
Citera
2008-05-28, 12:24
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtefader
Tror inte att ngon i denna trd kan vederlgga astrologin p ett riktigt stt. Argumenten tycks dremot vara vergripande av karaktren common sense, allts aldrig motiverade, bara psttt rationella.

Ngon som r insatt: frklara skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskapliga discipliner.

Att vederlgga astrologin r vldigt svrt om man inte har ett ganska stort statistiskt underlag. En snabb koll p Wiki visar att det har funnits en del stora underskningar som visat att astrologi inte verkar stmma.

Visst r det vldigt viktigt att inte ta ngon sanning fr given - ven s.k. "common sense" har ofta fel, som du sger. Men jag r inte sker p om det r sjlva vederlggningen av astrologin som du vnder dig emot, eller om det r den lite raljanta karaktren hos dessa pstenden?

De stora skillnaderna mellan vetenskap och pseudovetenskap r frfaringssttet vid kunskapsinhmtandet. Vetenskaperna har utvecklat mnga metoder fr att minimera tvetydigheter och isolera atomra data fr att kunna dra giltiga slutsatser.
Citera
2008-05-28, 13:28
Medlem
CurryCurre,
Det var frmst de ej s vl genomtnkta svaren jag irriterade mig p. Har nstan lika lite vers fr argument av karaktren "det r allmnt accepterat" som fr astrologin som vetenskap. Allts endast en kommentar p kommentarerna, mitt lilla inflikande.

Vad du sger om kunskapsinhmtande och statistik tror jag r ett bra stt att nrma sig pseudovetenskaperna (ex astrologin). Att finna ett samband mellan frutsgelse X och hndelse Y r vldigt enkelt om alla fall r isolerade - det r exakt samma sak som att beskriva Y med X. Men nr frusgelserna stts in i ett strre sammanhang och sambanden mste bevisas i en strre skala, och alltid ge lika utslag, d r det omjligt att behlla systemet koherent. tminstone om man inte fr hjlp p traven av slumpen.

Visserligen s vet jag inte alls mycket om astrologi, men med det ovan sagda vill jag tro att den brister p just dessa punkter (och mnga fler), och drfr br klassas som pseudo-, och inte riktig, vetenskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in