2008-05-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Jag har aldrig läst något i bibeln jag inte tror på.

Även GTs alla sinnesrubbade regler om vilka man ska slakta om de är annurlunda eller kommer från en annan by och sådant?
Citera
2008-05-30, 13:05
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Djur (Animalia) avser de flercelliga organismer som är rörliga, och är för sin överlevnad beroende av att äta andra levande eller döda organismer.
Din genetiska uppsättning är mer lik en majskolv än en bönsyrsa, så med djur så menar man oftast däggdjur.

Citat:
Menar du att man ska acceptera nått för att det finns i djurvärlden eller inte.
Våldtäkt finns och kommer alltid att finnas hos oss och hos vissa djur, precis som mord. Men man behöver inte acceptera det för det främjar inte gruppen.
Citat:
Människa.

Homo Sapiens - Primat - Djur

Citat:
Jahaa...Man får bara titta på vissa, djur. Där ser man.
Och du följer allt som står i Bibeln, eller hur?

Citat:
Men om vi ser till våra närmaste släktingar, andra människor, så ser vi många fenomen som kan vara svåra att acceptera. Ska vi acceptera fenomen från apor men inte från människor?

De fenomen som andra människor gör är inget naturligt, kvinnlig könsmutilation... etc så därför behöver man inte acceptera det. Dessutom så främjar det inte gruppen.
Citera
2008-05-30, 13:05
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Vad menar du att jag blandar ihop? En kristen har Gud som auktoritet. Bibeln är ju inget värd utan Gud.

Nej jag ser den inte som Guds direkta ord. Jag tror inte heller att det är skribenternas direkta ord. Mycket har nog gått förlorat i översättningsbrister.

Så du skulle stena din son om han var olydig?
Citera
2008-05-30, 13:08
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:

Hur hanterar du alla de ställen i bibeln där direkt motstridiga påståenden
läggs fram?

Tex, det regnar och det regnar inte samtidigt på samma ställe. Säger du då
javisst, det tror jag på, eller?
Citera
2008-05-30, 13:35
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Även GTs alla sinnesrubbade regler om vilka man ska slakta om de är annurlunda eller kommer från en annan by och sådant?
Ja reglerna i GT fanns, det tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
....

Hur mycket du en vill så är en syrsa mer djur en en majskolv.

Så du menar att homosexualitet främjar gruppen mer än de exempel jag givit och därför bör accepteras?

Nej, jag skulle inte stena min son om han var olydig.

Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Hur hanterar du alla de ställen i bibeln där direkt motstridiga påståenden
läggs fram?

Tex, det regnar och det regnar inte samtidigt på samma ställe. Säger du då
javisst, det tror jag på, eller?

Aldrig haft erfarenhet av något sådant.
Citera
2008-05-30, 14:28
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:

Spännande, för du vet väl att bibeln, både GT och NT är nedsulade av
motsägelsefulla uttalanden, (för du har väl läst bibeln hoppas jag), vid en
snabb sökning hittade jag ett större antal referenser till att kollektiv
bestraffning är både ok och inte ok, dvs motsägelsefulla påbud.

Vilket väljer du, kollektiv bestraffning, eller inte kollektiv bestraffning?
Vad är rätt när två motsatser presenteras som sanning?
Citera
2008-05-30, 14:29
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att om familjen har det bra ställt kan de gå i skolan även fast de har barn och om de har det knapert så får de jobba ist. Inte för att jag förstår på vilket sätt det spelar någon roll. Jag kan tänka mig att en familj med 2 unga föräldrar är bättre en 1 ensamstående 37-årig mamma som jobbar mycket för att sedan på helgen fixa barnvakt, gå på krogen, dra med en kille hem som väcker barnen när han knullar på mamman, för att sedan äta frukost med dem nästa morgon, sedan försvinna.

Är detta bra då? Att 15 åringar som har barn inte ska kunna gå i skolan om deras föräldrar inte är rika (vilket de flesta där nere inte är förmodar jag).
iställer för utbildning ska dem alltså börja jobba från tidig ålder och växa upp utan nån allmänbildning. Vi disskuterar ju hur pass bra ansvar barn kan ta och hur mogna de är så det har med saken att göra.
visst är det dåligt med en ensamstående morsa som knullar runt varje helg men jag ser knappast att två 15 åringar skulle vara nån mycket bättre familj med sina ungar. Två vuxna föräldrar är alltid bättre än två 15 åringar på alla sett och vis.

Citat:
Det är ingen skillnad på om det är en jämnårig eller äldre sexpartner. Är penisen på 15 cm så är den det. Det gör lika ont om den som har den är, 13, 17, 22, 28, eller 31 år.

Ok men det är ändå stor skillnad på en 12 åring och en 15 åring psykiskt och mognadsmässigt. Oftast när det sker samlag mellan än 30 åring och en 12 åring så är det 30 åringen som har varit den som har gett initiativ och när sex i sådan ung ålder tillåts då kan jävligt många barn bli utnyttjade sexuellt och det blir tvister hit och dit om barnet verkligen var med på det eller inte. Därför att det bättre att vänta. 15 år är en bra gräns.

Citat:
Det handlar om kultur. Du har blivit tillsagd att det är fel med barn som har barn tidigt, men inte med bögar. Du försvarar denna syn fast argumenten inte håller.

Jag tycker inte som jag gör baserat på nån kultur, jag kollar på fakta istället.
Det är snarare du som tycker som du gör p g a din kultur eftersom att du är emot homos, trots att det inte finns nån egentlig grunt till det.
Det är snarare du som försvarar nått som inte håller. Du försvarar vuxnas sex med 12 åringar fast det är tydligt fastställt att 12 åringarna ofta blir utnyttjade eller ångrar sig. Man är ganska mycket mer mognare som 15 åring (iaf mentalt) och det är avsevärt mindre risk att man kommer fatta ett lika dummt beslus som om man var 12. Jag tycker att bögar har rätt att leva ut sin sexualitet precis som bi och hetro. Som sagt dem är vuxna och har rätt att fatta egna beslut om sitt liv, sålänge dem inte skadar andra.

Citat:
Då är det helt okej med en 40åring som knullar 15åringar?

Det tycker jag inte, men en 15 åring är iaf mentalt mognare än en 12 åring och kan oftast ta ett mycket bättre beslut,

Citat:
Var länge sen jag läste, men jag kommer ihåg att det byggde på en rapport från American Department of Justice. Namnet Abel ringer en klocka också. Google is your friend..

ok.

Citat:
Kan inte lagstifta mot homosexuell dragning = Kan inte lagstifta mot dragning till barn.

Att lagstifta mot homosexuell dragning är att lagstifta mot att 2 vuxna individer ingår partnerskap. Om man gör detta så stiftar man mot att homos ska få ha en relation med samma kön, vilket blir fel.
Majoriteten av alla homos är inte pedofiler, ska dessa inte kunna ha en partner bara för att vissa utnyttjar barn eller?

Citat:
Kan lagstifta mot sex med barn = kan lagstifta mot homosex.

Nej eftersom att det inte är samma sak.
Du kan inte lagstifta mot homosex eftersom att homosex handlar om att 2 homos har sex, inte att homos utnyttjar barn. Det skulle vara som att lagstifta mot svart hudfärg i USA eftersom att många med svart hudfärg är kriminella. blir jävligt fel liksom.

Och nu verkar du ha sagt emot dig själv, vill du lagstifta mot sex med barn när du klart och tydligt har tyckt att det är okej?
Citera
2008-05-30, 14:49
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Hur mycket du en vill så är en syrsa mer djur en en majskolv.

Så du menar att homosexualitet främjar gruppen mer än de exempel jag givit och därför bör accepteras?

Nej, jag skulle inte stena min son om han var olydig.

Homosexualitet främjar gruppen, ja. Det ger de homosexuella individerna något att sträva efter i samhället (En partner) Det gör att de jobbar hårt. De homosexuella kan även ta hand om barn utan föräldrar. Så... de är inget negativt för gruppen, de är bara mindre positivt.
Citera
2008-05-30, 15:57
Medlem
Citat:

Ja men det var inte riktigt det de handlade om eller hur? Eller menar du att du "tror" på biblen i den mening att du tror att den finns?
Citera
2008-06-01, 07:33
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Hur ser du på andra påståenden som den himmelske Fadern framfört, speciellt
nyfiken är jag på om kvinnan skall hålla sig på mattan eller ej, 1 Tim 2:11-12

Shine On!
Du kan ju inte blanda ihop Paulus skriverier med den himmelske Fadern...
Citera
2008-06-01, 08:01
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekic
hur drabbar det dig om homos har sex med varandra? Har aldrig hört att denna "synd" drabbat någon på något sett. Det du snackar har inget med verkligheten att göra
Nu är ju synden lika verklig som rättfärdigheten. De två ligger i strid med varandra. Och då människor som älskar rättfärdigheten tvingas vara i samma trum som syndarna blir det autodramatiskt en strid.

Citat:
haha sanning och rättfärdighet? Vad baserar du detta på, sagoboken eller?
Han skrattar alltid bäst han som skrattar sist ...

Citat:
tror att du menar jesus med den rättfärdige.
Jasså du tror på Jesus att han var den rättfärdige? Nåväl, det jag menade var alla som är rättfärdiga.

Citat:
För det första så finns det 0 bevis på att kristendomen ens stämmer, för det andra så tycker dem flesta inte att det är bibeln som ska säga vad som är rätt och vad som är fel. Att det är fult får du ju självklart tycka, det är ändå inte du som bestämmer vad som är rätt och fel i vårat samhälle och det gör inte bibeln heller.
Ja, och det är ju därför som det ser ut som det gör i samhället. Vi har ju den homosexuella styggelsen, rofferi, våldtäckte, tjuveri, mord osv, Allt sånt där skit som den himmeslke Fadern vill att vi ska sluta med.

Citat:
Jag har rätt och tycka vad jag vill, oavsett vad din gud predikar.
Rätten har du. Men det Gud har sagt kan du inte rubba på, hur mycjket skit du än vräker ur dig.

Citat:
Varför ska jag älska nått som jag inte ens tror på?
Men, den skit du älskar den tror du på.

Citat:
Och sen vem är det som avgör att just kristendomens syn på saken är den rätta? Känns lite absurt att samhället ska vara utformat efter en tro som skrevs av människor som inte visste ett skit om världen.
Nu ska du inte blanda ihop kristendommen med Gud och det som kommer därifrån. För de kristna gillar inte det Jesus säger.

Hade inte samhället formats (om än bara lite) av Jesu budskap hade du suttit kvar på din skitpotta än i denna dag. [Men du verkar ha fastnat där i alla fall med dina tankar, åtminstonde vad som framgår utav din verbala framställningskonst.]

Citat:
Håll dig till ämnet och bespara mig ditt skitsnack, tack!
Har du problem med skiten?

Citat:
Så det jag tycker om en sak förklarar att jag gillar den saken och håller på med den? Som sagt så är du dum i huvudet, så dum att du inte har upptäckt det än.
Ja, precis. Så dum är jag. För jag vet att om du försvarar skiten så gillar du ju skiten.

Citat:
här kommer påståendena igen som du inte vet ett skit om.
Jodå, det vet jag; att om du mökat i ladugården så luktar du skit. Så mycket skit vet jag.

.
Citera
2008-06-01, 08:58
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Du kan ju inte blanda ihop Paulus skriverier med den himmelske Fadern...

Precis som om den himmelske Fadern har skrivit på egen hand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in