2008-05-15, 06:00
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det är du som som gör Fadern till mördare..

Jag ser hur Fadern förlät oss.. ja.. inte bara det.. han lät vår synd tjäna till den försoning Adams synd gav längtan till..

Nu frågar jag dig.. vad är kärlek?
Hur ska du kunna förstå vad kärlek är när du påstår att Fadern ville ha ihjäl sin egen Son? Vad är det för kärlek att mörda sin egen son?

Citera
2008-05-15, 06:05
Medlem
Dags avatar
Citat:
Du anklagar Fadern..
Du är minst sagt tröttsam.
Jag försöker ju friskriva Fadern från mordet på sin son. Det mord som du försöker pådyvla honom.

Det är ju du som anklagar Fadern för att ha mördat sin egen Son.

Vet hut, människa!
Citera
2008-05-15, 08:07
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Hur ska du kunna förstå vad kärlek är när du påstår att Fadern ville ha ihjäl sin egen Son? Vad är det för kärlek att mörda sin egen son?

Det är fortfarande inte Gud som mördar sin son.
Gud sänder sin son till världen för allas frälsning. Han låter sin son ta på sig världens synd denna synd måste ner i dödsriket för att synden kan inte finnas hos Gud. Alltså måste Jesus självmant välja denna väg. Och det gjorde han vilket vi kan läsa om i i NT. Har du en annan uppfattning då får du hitta andra skrifter att läsa om. För dessa skrifter är skrivna med uppfattningen att Jesus lyder sin faderns vilja att ta på sig världens synd, om så priset för det är dödsriket då lyder Jesus fadern.

Gud visar sin kärlek till sina barn genom Jesus.
Han är berädd att förlora sin älskvärda son till djävulens fördärv, Jesus kunde valt djävulens väg han också likt Adam. Han blev frestad och hårt ansatt av Djävulen under sin tid som människa.

Detta är det offer Fadern gör med sin son. Han låter honom bli en skör sårbar människa som oss. Det är så gränslös kärlek Dag.

Den här lilla pojken har verkligen fattat detta med faderns offer
http://www.godtube.com/view_video.php?viewkey=d5d4ee2c067a456e7c0f&page=1 &viewtype=&category=tf (snyft)
Citera
2008-05-15, 10:35
Avslutad
Citat:

Igen.. det var inte Gud som höll i hammaren..

Men visst..

.. Gud lät människorna mörda sin människoblivne Son.. ja.. inte bara det.. han kunde i sin allsmäktighet låta detta största onda tjäna det högsta goda.. alla människors frälsning och därigenom försona oss med sig själv..

Det är kärlek..
Citera
2008-05-15, 11:30
Medlem
fotos avatar
Citat:
.. Gud lät människorna mörda sin människoblivne Son.. ja.. inte bara det.. han kunde i sin allsmäktighet låta detta största onda tjäna det högsta goda.. alla människors frälsning och därigenom försona oss med sig själv..
Det är kärlek..

Ja, vilken kärleksförklaring.

Apg 20:28 Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över, till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod.

Hebr 9:12 gick han en gång för alla in i det allra heligaste, inte med bockars och kalvars blod utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning.

Hebr 9:26.....Men nu har han trätt fram en gång för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden.

Hebr 13:12 Därför har också Jesus lidit utanför stadsporten, för att han genom sitt eget blod skulle helga folket.
Citera
2008-05-16, 06:10
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Det är fortfarande inte Gud som mördar sin son.
Gud sänder sin son till världen för allas frälsning.
Skillnaden mellan mitt uttalande och ditt är inte innehållsmässiga utan endast verbala, ytliga.

För om det nu var Gud som skickade sin Son för att frälsa världen så måste han ju vara en mördare, eftersom du påstår att Sonen måste dö för att kunna frälsa världen.

Sen så var det inte Gud som sände Sonen, utan Sonens Far. Denne Fader resonerade som så, enligt Jesu egna ord, att om han sänder sin Son så kanske mördarna slutar att mörda; "för de måtte väl ha försyn för min son." Så din påhittade tes håller inte.

Citat:
Han låter sin son ta på sig världens synd denna synd måste ner i dödsriket för att synden kan inte finnas hos Gud. Alltså måste Jesus självmant välja denna väg. Och det gjorde han vilket vi kan läsa om i i NT. Har du en annan uppfattning då får du hitta andra skrifter att läsa om. För dessa skrifter är skrivna med uppfattningen att Jesus lyder sin faderns vilja att ta på sig världens synd, om så priset för det är dödsriket då lyder Jesus fadern.
En synd som en människa lever i kan ingen annan människa ta på sig straffet för. För straffet för synd är den utövande personens feldestinering i sin utvecklingsprocess. Synden är således först och främst en natur som exploranden har gett sig hän åt och som renderar denne den dom som Jesus påstår skall drabba utövaren; gråt, grämelse och tandagnisslan i Gehennas brinnande eld. Så grämelsen, gråten och tandagnisslan är inget som Jesus kan ta på sig. Det gör endast den som inser hur fel han handlat. Och Jesus handlade inte fel. Därför kunde heller inte dödsriket behålla honom. Det fanns inget att gråta över hos honom ...

Du har inte förstått VAD synd är eftersom du resonerade som om man köpa och sälja synd som om det vore en utsläppsrätt av giftgas i atmosfären.

Citat:
Gud visar sin kärlek till sina barn genom Jesus.
Han är berädd att förlora sin älskvärda son till djävulens fördärv, Jesus kunde valt djävulens väg han också likt Adam. Han blev frestad och hårt ansatt av Djävulen under sin tid som människa. Detta är det offer Fadern gör med sin son.

Fadern slängde inte ut sin Son åt vilddjur utan skickade honom till människor med förhoppningen att detta skulle beveka deras hjärtan: detta att det var just Sonen som kom, och därmed låta bli att mörda honom. Du är dåligt påläst. Det är väl därför som du svamlar som du gör.

Citat:
Han låter honom bli en skör sårbar människa som oss. Det är så gränslös kärlek Dag.
Den här lilla pojken har verkligen fattat detta med faderns offer
http://www.godtube.com/view_video.php?viewkey=d5d4ee2c067a456e7c0f&page=1 &viewtype=&category=tf (snyft)
Dina snyft-historier kan du stoppa upp nånstans. De biter inte på Jesu lära.
Citera
2008-05-16, 06:22
Medlem
Dags avatar
Citat:
Igen.. det var inte Gud som höll i hammaren..

Men visst..

Det är kärlek..
Konstig kärlek, må jag säga, mycket konstig; en Far som skickar sin son till grannen med KRAVET att han MÅSTE slå ihjäl Sonen om han ska få förlåtelse av Fadern till Sonen.

Hur skulle det ha gått för dig och dina lögnaktiga kompisar i prästskrået om människorna som Jesus kom till insett vad deras frid tillhörde och dessutom tyckt att den lära Jesus predikade var just den sanning de ville höra? VAD VAR DET FÖR DJÄVULENS KÄRLEK DÅ? HUR SKULLE DU OCH DINA KOMPISAR PRÄSTSKALLARNA "BLI FRÄLSTA" DÅ? OCH VAD VAR DET DÅ FÖR EN DJÄVULSK GUDIDIOT SOM FICK STÅ DÄR MED LÅNG NÄSA SOM DEN SOM KRÄVT SONENS DÖD FÖR ATT FÖRLÅTA SYNDERNA DU SVAMLAT OM? JO OM MÄNNISKORNA VARIT GUDFRUKTIGA OCH ÄLSKAT FADERN OCH "UNDERLÅTIT" ATT MÖRDA SONEN, DÄRFÖR ATT DE FATTAT KÄRLEK TILL HONOM? VAD ÄR DET FÖR "KÄRLEK" DU PLADDRAR OM?

Nä, jag begriper mig inte på de där kristna lögnhalsarna. Nä, det gör jag verkligen inte.

.
Citera
2008-05-16, 10:13
Avslutad
Citat:
DJÄVULSK GUDIDIOT SOM FICK STÅ DÄR MED LÅNG NÄSA SOM DEN SOM KRÄVT SONENS DÖD FÖR ATT FÖRLÅTA SYNDERNA
.

Vilken poet..

Men i alla fall..

Det var människorna som krävde att Jesus Kristus, vår Herre.. Guds enfödde Son.. det männskoblivna Ordet.. skulle mördas..

Gud valde att inte hindra oss.. och mer där till.. han förlät oss... och försonade oss med sig själv..

Han hade inte behövt göra det.. men han gjorde det..

.. av kärlek..
Senast redigerad av Tubbo 2008-05-16 kl. 10:59. Anledning: Tog bort lite onödigt trams.. och lade visst till lite annat smått å gott....
Citera
2008-05-16, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FreeYourMind
Hej, vilket av mina påståenden tycker du behöver mera belägg? Jag vet att kristnas tro verkar psykiskt sjuk men jag lovar, de tror faktiskt på det här och vill du ha bevis är det bara att ifrågasätta något av mina påståenden, jag kan därefter länka dig till hemsidor som styrker mina påståenden, deal?

Inte intresserad av hemsidor, posta därimot länkar till citat från Nya testamentet eller annan urkund som styrker dina påhopp på Kristendom.
Citera
2008-05-16, 21:33
Medlem
Dags avatar
Citat:
Det var människorna som krävde att Jesus Kristus, vår Herre.. Guds enfödde Son.. det männskoblivna Ordet.. skulle mördas..

Varför krävde dom det?

Det var ju prästskallarna som tisslade och tassalde bakom hans rygg...

Citat:
Gud valde att inte hindra oss.. och mer där till.. han förlät oss... och försonade oss med sig själv..
På grund av... ??

Citat:
han hade inte behövt göra det.. men han gjorde det.. .. av kärlek..
Å, ljug inte! Enligt ni kristna så gjorde han det därför att människorna mördade Jesus.

Du är ful du! Du får det att låta som om Gud åker snålskjuts på ett mord. Han blir glad för att han slapp mörda Jesus då människorna gjorde det i stället.

Men frågan återstår ju. Vad hade hänt om Jesus inte hade blivit mördad; skulle han ha förlåtit oss synderna ändå -- av kärlek?
Citera
2008-05-16, 22:12
Avslutad
Citat:

Det var ju prästskallarna som tisslade och tassalde bakom hans rygg...

Ja.. prästerna.. de romerska soldaterna.. Pilatus.. folkhopen.. alla är vi skyldiga..

Ang. din fråga..

Citat:
Vad hade hänt om Jesus inte hade blivit mördad; skulle han ha förlåtit oss synderna ändå -- av kärlek?
Gud kan väl förlåta vem han vill..

Hans Sons död och uppståndelse handlar om mer än förlåtelse, min vän..

Det handlar om försoning.. återupprättelse.. efter Adams fall.. i Kristus..
Citera
2008-05-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ja.. prästerna.. de romerska soldaterna.. Pilatus.. folkhopen.. alla är vi skyldiga..

Ang. din fråga..

Gud kan väl förlåta vem han vill..

Hans Sons död och uppståndelse handlar om mer än förlåtelse, min vän..

Det handlar om försoning.. återupprättelse.. efter Adams fall.. i Kristus..
Bismillah

Kan Han inte göra det utan att offra en oskyldig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in