2008-05-13, 15:13
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Här förstår jag dig verkligen inte Dag, hon är ärlig i sökandet efter svar och det enda du kan ge är ett beteende som närmast kan liknas inkvisitationens domare. Att skrika och förbanna och se någon som ett hopplöst fall som inte lyssnar utan att ens försöka förklara varför ser åminstonde jag som oehört dogmatiskt. Om du verkligen är seriös med att försöka hjälpa någon att förstå hur du ser på saken så är ditt beteende oförståligt. Du har redan dömt vinet till vinäger innan du ens öppnat på flaskan.

Som det ser ut här är det viktigare för dig att skrika ut din rätt istället för att försöka hjälpa, ingen sann insikt kommer från skrämsel, utan från kärlek.
Jag kan inte älska henne till döds. Det jag har är att lärande dem allt som Jesus har befallt mig.

Att du inte vill inse Guds ords suveränitet är ju det ditt dilemma. För det är ju det som retar dig. Skulle du vilja lyssna till Guds ord och hålla Faderns bud skulle du ju ge mig rätt. Men nu springer du på budbäraren, precis som de skriftlärde och kyrkan alltid har gjort.

Nä, du har väl inte mött någon som velat stå på Jesu sida förut och när du möter någon flyger du i taket av frustration över hans heliga rättfärdighet.

Vore det inte på sin plats att alla som älskar Jesus ställde sig på hans sida mot synden och dekadansen i kyrkorna. Ditt klemande med synden och syndarna tycker jag liknar mest kyrkans förhållningssätt där man till vilket pris som helst ska ha in alla i himlen, dit Jesus för övrigt inte lovat någon alls.

Du har inte förstått syndens natur och inte heller vilken väg syndaren har att ta sig ut ur eländet.
Senast redigerad av Dag 2008-05-13 kl. 15:23.
Citera
2008-05-13, 15:19
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Vi har ju detta kapitel i 1samuelboken där David och Jonatan helt klart blir mkt bra vänner. Jag påstår inte att det förekommer något homosexuellt, men helt klart blir dem mycket förtjusta i varandra. PÅ ett sätt sóm kan tyckas anmärkningsvärt för oss.

Jag ser inget fel att känna kärlek för varandra. Men visst finns stöd i bibel mot tex sex mellan samma kön, och tex giftemål inför Gud.
Där har du en poäng; kärlek mellan två människor är bra. Men det jag anmärker på är VAD man gör med den. Hur man förvaltar den.

Citat:
Sen om det är en synd eller ej, det får du ju känna med prata med Gud om. Den helige ande kommer klart och tydligt tala om för dig vad som gäller i ditt liv.
Hon behöver inte vänta på något svar från varken den helige anden eller från någon annan ande. Ordet säger klart och tydligt att homosex är en styggelse och att de som gör vad styggeligt är och lögn skall aldrig någonsin komma ditin. Man behöver ju inte gå över ån efter vattnet...

Citat:
Upp till dig att lyda.
Japp!

Citat:
Är du inte alls kristen då spelar ju detta inge större roll i samanhaget för dig, lever du utan Gud då lever du även utan Guds lagar.
Och skall likväl kastas i det brinnade Gehenna...
Senast redigerad av Dag 2008-05-13 kl. 15:25.
Citera
2008-05-13, 15:19
Medlem
Bättre är det att sanningen når fram och är bitter, än att sanningen uteblir. Ty domen är värre.
Syndens lön är döden.

Ja, saliga ären I, när människorna för min skull smäda och förfölja eder och sanningslöst säga allt ont mot eder.
Matt 5:11
Citera
2008-05-13, 15:24
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Bättre är det att sanningen når fram och är bitter, än att sanningen uteblir. Ty domen är värre.
Syndens lön är döden.

Ja, saliga ären I, när människorna för min skull smäda och förfölja eder och sanningslöst säga allt ont mot eder.
Åh! Äntligen ett vettigt ord!
Citera
2008-05-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Jag kan inte älska henne till döds. Det jag har är att lärande dem allt som Jesus har befallt mig.
Läran säger dig att du inte skall döma, för så skall även du dömmas, och att det som kommer ifrån ditt hjärta kommer ut ur din mun. Ändå följer du inte detta själv? IStället spottar du ut otrevligheter på löpande band till en sökare.
Visa gärna vart jag skrev att du ska älska henne till döds? Länka gärna! Vad jag skrev är att du inte kan hjälpa någon att förstå på det sättet du skriver.

Citat:
Att du inte vill inse Guds ords suveränitet är ju ditt dilemma. För det är ju det som retar dig. Skulle du vilja lyssna till Guds ord och hålla Faderns bud skulle du ju ge mig rätt. Men nu springer du på budbäraren, precis som de skriftlärde och kyrkan alltid har gjort.
Nej, Gud retar mig inte, det är ditt sätt som retar mig, och hyckleri är en av de värsta klådor jag kan få. I hyckleriet är du och de kristna lika, då ni tvärt emot Jesus lära dömmer till höger och vänster utan att se på sig själv. Varför inte försöka hjälpa istället?

Citat:
Nä, du har väl inte mött någon som velat stå på Jesu sida förut och när du möter någon flyger du i taket av frustration över hans heliga rättfärdighet.
Ja, någon som likställer sig med Jesus och samtidigt inte följer han ord, det är lite frustrerande ja.

Citat:
Vore det inte på sin plats att alla som älskar Jesus ställde sig på hans sida mot synden och dekadansen i kyrkorna. Ditt klemande med synden och syndarna tycker jag liknar mest kyrkans förhållningssätt där man till vilket pris som helst ska ha in alla i himlen, dit Jesus för övrigt inte lovat någon alls.
Jag har inte pratat om någon himmel, länka gärna! Ställ dig bredvid Jesus då, istället för att för att göra som alla andra kristna och låtsas göra det rätta. Den enda du lurar är dig själv.

Citat:
Du har inte förstått syndens natur och inte heller vilken väg syndaren har att ta sig ut ur eländet.
Inte heller du Dag, eftersom du misslyckas så kapitalt när du förringar människor och deras frågeställningar och tror att förolämpningar och ett otrevligt beteende är lösningen. Då har du verkligen missat något.
Citera
2008-05-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Passar bra på den tjejen som startat tråden, där de troende slår på trumman och dömmer av hjärtans glädje.
Citera
2008-05-13, 15:38
Medlem
Requiems avatar
Dag,
Visst ska vi undvika synden men du såväl som jag vet att ingen människa någonsin varit fri från synd utom Jesus Kristus. För utom vårat syndande i livet så lever vi med arvssynden. Sedan ska vi naturligtvis leva ett liv där vi söker bot och bättring.

Till trådskaparen skulle jag vilja säga följande: Du har verkligen ett svårt val i livet, ingen vet vad som händer på den yttersta dagen och hur vi blir dömda. Jag har svårt för homosexualitet till viss del men jag som människa har inte rätt att dömma en annan människa och om Gud är kärlek så är all kärlek av gud. Jag skulle rekomendera dig att tala med en präst, inte alls så farligt som det låter, finns jourpräster, sjukhuspräster osv osv... kan vara bra att ventilera frågan med någon som förstår dina tankar och lyssnar utifrån ett trosperspektiv. Önskar dig lycka till.

Och till Dag igen skulle jag vilja skriva in ett litet välbekant citat:

"Matt 7:1
Döm inte. Gå in genom den trånga porten
Döm inte, så blir ni inte dömda.

Matt 7:2
Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er.

Matt 7:3
Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?

Matt 7:4
Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga - du som har en bjälke i ditt öga?

Matt 7:5
Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.

Matt 7:6
Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er.

Matt 7:7
Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas."
Senast redigerad av Requiem 2008-05-13 kl. 15:41.
Citera
2008-05-13, 16:00
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Dag,
Visst ska vi undvika synden men du såväl som jag vet att ingen människa någonsin varit fri från synd utom Jesus Kristus. För utom vårat syndande i livet så lever vi med arvssynden.
Ingen människa föds i synd eller med synd. Så här lär biblen i denna fråga:
"19 Hur kan ni nu fråga: "Varför skulle inte sonen bära på sin faders missgärning?" Jo, sonen övade ju rätt och rättfärdighet och höll alla mina stadgar och gjorde efter dem. Därför skall han förvisso få leva.

20 Den som syndar, han skall dö. En son skall inte bära på sin faders missgärning, och en fader skall inte bära på sin sons missgärning. Över den rättfärdige skall hans rättfärdighet komma, och över den ogudaktige skall hans ogudaktighet komma."

Citat:
Sedan ska vi naturligtvis leva ett liv där vi söker bot och bättring.
Helt klart! Bibeln säger:

"4 Var och en som gör synd, han överträder ock lagen, ty synd är överträdelse av lagen.

5 Och I veten att Han uppenbarades, för att han skulle borttaga synderna; och synd finnes icke i honom.

6 Var och en som förbliver i honom, han syndar icke; var och en som syndar, han har icke sett honom och icke lärt känna honom.

7 Kära barn, låten ingen förvilla eder. Den som gör vad rättfärdigt är, han är rättfärdig, likasom Han är rättfärdig.

8 Den som gör synd, han är av djävulen, ty djävulen har syndat från begynnelsen. Och just därför uppenbarades Guds Son, att han skulle göra om intet djävulens gärningar.

9 Var och en som är född av Gud, han gör icke synd, ty Guds säd förbliver i honom; han kan icke synda, eftersom han är född av Gud.

10 Därav är uppenbart vilka som äro Guds barn, och vilka som äro djävulens barn, därav att var och en som icke gör vad rättfärdigt är, han är icke av Gud, ej heller den som icke älskar sin broder.

11Ty detta är det budskap som I haven hört från begynnelsen, att vi skola älska varandra

12 och icke likna Kain, som var av den onde och slog ihjäl sin broder. Och varför slog han ihjäl honom? Därför att hans egna gärningar voro onda och hans broders gärningar rättfärdiga."

Citat:
Till trådskaparen skulle jag vilja säga följande: Du har verkligen ett svårt val i livet, ingen vet vad som händer på den yttersta dagen och hur vi blir dömda.
Till trådskaparen skulle jag vilja säga: lyssna inte på den här lögnaren. Han är inte ute i Guds ärende. Lyssna istället till bibelordet i denna fråga. Där får du reda på vad Gud anser om homosexualiteten och vilket straff som väntar den som utövar denna styggelse.

Citat:
Jag har svårt för homosexualitet till viss del men jag som människa har inte rätt att dömma en annan människa och om Gud är kärlek så är all kärlek av gud.
Ha, ha du! där ljuger du igen din djävul! Gud säger att en man skall inte ligga med en annan man såsom man ligger hos en kvinna, det är en styggelse. Så ditt svammel om "kärlek" är inte sant. Den homosexuella "kärleken" är inte från Gud!

Citat:
Jag skulle rekomendera dig att tala med en präst, inte alls så farligt som det låter, finns jourpräster, sjukhuspräster osv osv... kan vara bra att ventilera frågan med någon som förstår dina tankar och lyssnar utifrån ett trosperspektiv. Önskar dig lycka till.
Sådana rekomendationer är direkt farliga. Du ska inte inge henne några förhoppningar och inte anlita prästskallar som ska ljuga i henne en massa skit.
Synden lön är döden och ingen skall undgå sitt jordelivs gärningar. Vare sig han/hon gjort ont eller gott.

Citat:
Och till Dag igen skulle jag vilja skriva in ett litet välbekant citat:

"Matt 7:1
Döm inte. Gå in genom den trånga porten
Döm inte, så blir ni inte dömda.

Matt 7:2
Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er.

Matt 7:3
Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?

Matt 7:4
Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga - du som har en bjälke i ditt öga?

Matt 7:5
Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.

Matt 7:6
Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er.

Matt 7:7
Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas."
Ja det var ju omtänksamt så det förslår. Men nu har jag en Herre som jag vill följa så dina malplacerade påpekanden lämnar jag därhän tills vidare. Jag har att strida mot synden och mot falska profeter, sådana som du, som lovar syndaren fortsatt lycka i att synda.

Senast redigerad av Dag 2008-05-13 kl. 16:07.
Citera
2008-05-13, 16:06
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Passar bra på den tjejen som startat tråden, där de troende slår på trumman och dömmer av hjärtans glädje.
Du vrider på sanningen, min ovän.
Som du kanske lagt märke till, men inte vill erkänna, är att jag går åt synden och inte syndaren. Det jag säger till syndaren är farligheten i att synda. Och det är alls vår plikt som tror på Jesus och vill följa honom.

Trådskaparen som lever i synd blir inte alls: "för min skull smäda och förfölja eder och sanningslöst säga allt ont mot eder." Hon blir åtgången för sin kärlek till synden. Det är inte för Jesu skull som hon predikas utan för att hon behöver göra bättring från synden.

.
Citera
2008-05-13, 16:12
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ingen människa föds i synd eller med synd. Så här lär biblen i denna fråga:
"19 Hur kan ni nu fråga: "Varför skulle inte sonen bära på sin faders missgärning?" Jo, sonen övade ju rätt och rättfärdighet och höll alla mina stadgar och gjorde efter dem. Därför skall han förvisso få leva.

20 Den som syndar, han skall dö. En son skall inte bära på sin faders missgärning, och en fader skall inte bära på sin sons missgärning. Över den rättfärdige skall hans rättfärdighet komma, och över den ogudaktige skall hans ogudaktighet komma."

Helt klart! Bibeln säger:

"4 Var och en som gör synd, han överträder ock lagen, ty synd är överträdelse av lagen.

5 Och I veten att Han uppenbarades, för att han skulle borttaga synderna; och synd finnes icke i honom.

6 Var och en som förbliver i honom, han syndar icke; var och en som syndar, han har icke sett honom och icke lärt känna honom.

7 Kära barn, låten ingen förvilla eder. Den som gör vad rättfärdigt är, han är rättfärdig, likasom Han är rättfärdig.

8 Den som gör synd, han är av djävulen, ty djävulen har syndat från begynnelsen. Och just därför uppenbarades Guds Son, att han skulle göra om intet djävulens gärningar.

9 Var och en som är född av Gud, han gör icke synd, ty Guds säd förbliver i honom; han kan icke synda, eftersom han är född av Gud.

10 Därav är uppenbart vilka som äro Guds barn, och vilka som äro djävulens barn, därav att var och en som icke gör vad rättfärdigt är, han är icke av Gud, ej heller den som icke älskar sin broder.

11Ty detta är det budskap som I haven hört från begynnelsen, att vi skola älska varandra

12 och icke likna Kain, som var av den onde och slog ihjäl sin broder. Och varför slog han ihjäl honom? Därför att hans egna gärningar voro onda och hans broders gärningar rättfärdiga."

Till trådskaparen skulle jag vilja säga: lyssna inte på den här lögnaren. Han är inte ute i Guds ärende. Lyssna istället till bibelordet i denna fråga. Där får du reda på vad Gud anser om homosexualiteten och vilket straff som väntar den som utövar denna styggelse.

Ha, ha du! där ljuger du igen din djävul! Gud säger att en man skall inte ligga med en annan man såsom man ligger hos en kvinna, det är en styggelse. Så ditt svammel om "kärlek" är inte sant. Den homosexuella "kärleken" är inte från Gud!

Sådana rekomendationer är direkt farliga. Du ska inte inge henne några förhoppningar och inte anlita prästskallar som ska ljuga i henne en massa skit.
Synden lön är döden och ingen skall undgå sitt jordelivs gärningar. Vare sig han/hon gjort ont eller gott.

Ja det var ju omtänksamt så det förslår. Men nu har jag en Herre som jag vill följa så dina malplacerade påpekanden lämnar jag därhän tills vidare. Jag har att strida mot synden och mot falska profeter som lovar syndaren fortsatt lycka i att synda.

Jag kan inte och ska inte dömma andra, det är så jag tyder min Herres ord, eller mäster J som du säger. Jag säger att jag personligen (p.g.a min tro) är emot homosexualitet), men jag kan inte dömma eller säga vad som är rätt och fel, jag kan bara ta till mig evangeliet så som jag tyder det för min egen del.

Jag vet mycket väl vad bibeln säger bäste junker Dag!

Sedan spekulerar jag kring kärleken rent generellt och vad den kanske innebär? Det som är rätt för dig eller rätt för mig kanske inte är rätt för henne. Du tror att du besitter sanningen och jag tror att jag besitter sanningen men jag kan ändå inte kliva upp på den höga hästen och säga att min sanning är den enda rätta, det är både högfärdigt och en synd.

Jag tror att du innerst inne vet att det är fel och en synd att kalla mig som följer kristus ord för djävul.

Det är sorgligt att du ser präster som en homogen massa. Låter nästan lite konspiratoriskt. Präster är individer och jag har mött fantastiska såväl som usla präster, att ha någon att bolla sin tro med är alltid positivt. Det kan ju såväl göra att man blir mer säker på sin sak som få en att tänka i andra banor.

Jag försöker bara vara öppen i sinnet och akta mig för dömmande ty jag vill själv inte bli dömd.

Och så ytterligare ett litet citat ifrån 1 kor 13:

"Om jag talar alla språk, både i himlen och på jorden, men inte har kärlek till andra människor, så är jag med mina tomma ord bara en pratmakare som för oväsen.

Om jag kan profetera och känner till alla Guds hemligheter och allt som ska hända i framtiden, men inte älskar mina medmänniskor, vad gör jag då för nytta med all min kunskap? Om jag har trons gåva, så att jag kan flytta på berg bara genom att säga ett ord, men inte har tillräckligt med kärlek till andra så är jag ingenting värd. "
Senast redigerad av Requiem 2008-05-13 kl. 16:15.
Citera
2008-05-13, 16:14
Medlem
Citat:
Jo, det kan jag förstå, för då får ju syndaren leva ostört vidare i sin synd ...

Hmm ja vem är du att döma andra människor? Om gud finns kanske han anser att du är den värsta syndaren av alla som förkastar andra människor i hans namn. Tänkt på det Dag? Kan även upplysa dig om mitt engagemang för fattiga barn i världen och cancerforskningen. Vad gör du Dag för dina medmänniskor? Eller har du bara tid för att döma vad du kallar syndare till evig förtappelse?
Citera
2008-05-13, 16:14
Medlem
Citat:
Du vrider på sanningen, min ovän.
Som du kanske lagt märke till, men inte vill erkänna, är att jag går åt synden och inte syndaren. Det jag säger till syndaren är farligheten i att synda. Och det är alls vår plikt som tror på Jesus och vill följa honom.

Trådskaparen som lever i synd blir inte alls: "för min skull smäda och förfölja eder och sanningslöst säga allt ont mot eder." Hon blir åtgången för sin kärlek till synden. Det är inte för Jesu skull som hon predikas utan för att hon behöver göra bättring från synden.

.
Då bör du snarast införskaffa dig lite självinsikt, eftersom det verkligen inte går att urtolka ur dina inlägg. Och vrida på sanningen är du en sann mästare till, i motsatts till din idol. Du verka må bra av dina små ondsinta utbrott och att kasta skit på folk, jag känner helt ärligt medlidande till dig, även om jag nu är din ovän enligt dig.

Tjejen har dessutom inte kärlek till synden, utan kärlek till en annan människa som råkar ha samma kön, dessutom inte speciellt sexuellt relaterad. De är inte lust för ett annat kön som fått henne kär, utan en annan människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in